Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 14:20
  #1
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Darkest Dungeon är en dungeon crawler utvecklat av ett litet indie team med turbaserade strider och slumpade encounters osv. Enligt mig ser det riktigt bra ut, grymt snygg tecknad grafik och det verkar vara ett komplicerat system med mycket variation. Har haft ögonen på det här ett tag men väntar på release till PS4, än så länge finns det bara som early access på steam men det ska släppas någon gång under 2015 är det sagt. Är det någon som har spelat?

http://store.steampowered.com/app/262060/
Citera
2015-08-16, 09:29
  #2
Medlem
Abattoirs avatar
Det är ett estetiskt stiligt och tilltalande spel. Grafik, musik/ljud och voiceover är sann kvalité. Svårighetsgraden är hög så som spelet ser ut idag och lite väl orättvist vad gäller RNG. Kul men frustrerande. Har i och för sig bara lagt någon timme på det än så länge, men jag gillar det. Om det är tillräckligt variationsrikt för att hålla i några timmar till är däremot svårt för mig att säga. Randomfaktorn är inte helt balanserad i nuvarande version. Till motståndets fördel.


Ett första intryck:

https://www.youtube.com/watch?v=cpE3TcPJ-FQ
Citera
2016-02-11, 13:16
  #3
Medlem
zergrushs avatar
Vaffasen, det fanns en tråd asså?

Spelet är ju släppt i färdigt utförande nu, och man får faktiskt säga att de sytt ihop påsen jävligt bra!
https://www.youtube.com/watch?v=h-mXN3akTPU

Det är ganska mycket brädspelskänsla över gameplayet, och eftersom det autosave:ar allt precis hela tiden så kan man stänga av mitt under pågående strider och plocka upp igen senare när man har tid.

En sak som är jävligt viktig att komma ihåg är att "hjältarna" inte är spelarkaraktärerna! Spelarkaraktären är staden (och dess guldreserv), då all progress som åstadkoms med denna är permanent. Staden kan aldrig bli sämre, eller dö, till skillnad från de där jävla lycksökarna man skickar ner i monstergrottorna!
Dessa blir galna, handikappade eller helt enkelt för jävla trasiga, fortare än kvickt, och det är då bättre att skicka dem till skogs för att göda den lokala vargstammen än att slänga ut tusentals kronor på att få dem i samma skick som de nya dårfinkarna som just hoppade av bussen. Du får aldrig slut på hjältar, finns alltid ett nytt optimistiskt gäng att skicka ut på äventyr (UPPGRADERA VAGNEN TILL 4 ANKOMMANDE HJÄLTAR DET FÖRSTA DU GÖR).

Jag personligen orkar fan inte med att "hardcore"-spela, testa mig fram hur saker och ting fungerar, utan sitter med wiki:n upe i högsta hugg hela tiden. Kan förstå folk som ser utmaningen i det, men det är jäkligt roligt och utmanande ändå! Har precis blivit klar med allting utom högsta svårighetsgraden så vi får se hur stor bodycount det blir på bossarna där...
Citera
2016-02-14, 19:58
  #4
Medlem
Darwins avatar
Har läst en del som tycker det är svårt på ett ojust och slumpmässigt sätt; stämmer det tycker ni, eller är det svårt på bra sätt?
Citera
2016-02-14, 20:03
  #5
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Har läst en del som tycker det är svårt på ett ojust och slumpmässigt sätt; stämmer det tycker ni, eller är det svårt på bra sätt?

Det är svårt, på ett bra sätt. Det är lite som att folk inte gillar Dark Souls för att man inte kan hantera att man är kass och dör mycket.
Citera
2016-04-21, 17:49
  #6
Medlem
Darwins avatar
Har spelat det ganska mycket nu, och jag har blandade känslor.

På många sätt är det ett toppenbra spel; stämningen, den grafiska stilen, röstskådespeleriet, de taktiska och spännande striderna där varje slag är viktigt och allting snabbt kan gå åt skogen, och de relativt avskalade buff- och debuffförmågorna där det är tydligt vad varje förmåga gör.

Samtidigt känns svårighetsgraden ofta orättvis, främst eftersom ren slump får för stor betydelse; hela partyt kan gå under om en enda fiende får in en enda kritisk träff, och man kan göra allt rätt och ändå gå fullständigt under på grund av ren otur med spelets slumpgenerator.

Man känner sig också lätt överlastad av att man alltid, i varje aspekt av spelet, alltid har odsen emot sig, och att det alltid finns en massa nackdelar och aber att ta hänsyn till. Det är alltid typ ett dussin olika saker som kan göra att allt går åt skogen, där det är omöjligt att skydda sig mot allting. Eller t.ex. att man inte ens får med sig sina hårt förvärvade skatter, eftersom man har ett så löjligt litet förvaringsutrymme.


Fram till den första "röda" banan när hjältarna når nivå 5 är dock spelet toppen, men därefter kör man in i en vägg. För att ha en chans på de röda banorna måste hjältarna vara fullt uppgraderade, men när ens första (och andra, och tredje...) party är redo för de svåraste nivåerna har man inte ens i närheten tillräckligt med pengar för att uppgradera dem tillräckligt, och de högklassiga hjältarna vägrar att gå in på enklare banor.

Man står alltså med en hög oanvändbara hjältar; och är tvungen att sända ut drösvis med nyrekryterade hjältar på enklare nivåer man redan klarat av, för att kunna köpa uppgraderingar åt ens A-team. Det blir alltså en stor pyramidspels-grindingfest som sabbar all känsla av framåtskridande och utveckling. Om spelet nu måste kräva grinding så skulle man väl få göra det med de erfarna hjältar man faktiskt vill använda, och inte en massa nyutexaminerade gröngölingar? Det tar helt enkelt för lång tid att få ihop pengar!

Ett annat problem är att det är väldigt lätt att förlora framgång och spenderad tid; även fullt uppgraderade så dör ens A-team hjältar(som man spenderat timmar på att sno ihop pröjs till utrustning och psykologsamtal åt) som flugor, och då är det bara att börja sända ut kanonmaten på pengajakt IGEN!
Citera
2017-07-05, 15:56
  #7
Medlem
Darwins avatar
Jag har kört DLC'n Crimson Court en del nu, och jag är riktigt nöjd och tycker den tillför mycket!

Med risk för att bli brännmärkt som dirty casual gillar jag också det nya "easy mode" (radiant), eftersom det framförallt gör spelet kortare och att man inte behöver gå runt och mala lika mycket.

Designen på "vampyrerna", med blodsugande insekter som tema, gillar jag också starkt!

Den enda invändningen jag har hittills är att det dyker upp lite för mycket blodsugare på de vanliga banorna, och att risken att få Crimson Curse är lite för hög (efter några timmars spelande är i princip hela hjältekollektivet blodtörstiga).
Citera
2018-06-23, 12:30
  #8
Medlem
Någon som har provat nyaste DLC? "the color of madness"
Citera
2018-06-29, 18:30
  #9
Avstängd
Spelet är riktigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback