2005-10-16, 22:56
Medlem
realthings avatar
Mmöjligheter för detta? Dom flesta svenska banker lånar endast ut då säkerheten finns i Sverige. Finns det något sätt man kan lösa det på så att man kan ta ut ett bolån från en svensk bank, som råkar ha mer förmånliga räntor än bankerna i landet jag tänkt köpa (Förenade Arab Emiraterna).
Alternativt bank utanför sverige som har likvärdiga räntor.

All information / erfarenhet från detta skulle det vara till stor oerhörd hjälp.
Citera
2005-10-17, 12:44
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realthing
Mmöjligheter för detta? Dom flesta svenska banker lånar endast ut då säkerheten finns i Sverige. Finns det något sätt man kan lösa det på så att man kan ta ut ett bolån från en svensk bank, som råkar ha mer förmånliga räntor än bankerna i landet jag tänkt köpa (Förenade Arab Emiraterna).

All information / erfarenhet från detta skulle det vara till stor oerhörd hjälp.

Nordea har täckning i samtliga sina länder. Du kan alltså belåna fastigheter i exempelvis Estland på ett kontor i Sverige (även om det är visst bök och räntorna är marginellt högre).

NU!

Läste jag hela frågan. Förenade Arabemiraten verkar dock inte troligt.

(Jag låter ovanstående inlägg stå kvar ändå med tanke på trådens rubrik).
Citera
2005-11-03, 13:28
Medlem
Roger Pontares avatar
Nej, svenska banker ger inte lån för köp av fastighet utomlands(förutom om dom har bankkontor i det landet, då är det möjligt att det funkar). Men det brukar inte vara några problem att få lån i utländska banker så länge du kan lägga in 10-20% kontant.
Citera
2005-11-03, 13:57
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Nej, svenska banker ger inte lån för köp av fastighet utomlands(förutom om dom har bankkontor i det landet, då är det möjligt att det funkar).

Nu vet jag inte om ditt inlägg var meningen replikera på mitt, men för att förtydliga så har Nordea den tjänsten som anges i mitt tidigare inlägg.
Citera
2005-11-03, 14:14
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Nu vet jag inte om ditt inlägg var meningen replikera på mitt, men för att förtydliga så har Nordea den tjänsten som anges i mitt tidigare inlägg.

Det var det jag menade.
Citera
2005-11-05, 09:49
Medlem
Citat:

Jag lånade 200000kr till en lägenhet jag köpt utomlands, ända kraven nordea hade va säkerhet här i sverige t ex hus, lägenhet eller bil
Citera
2005-11-05, 11:19
Medlem
MunchenCallings avatar
Kontakta SEB och Handelsbanken i Tyskland för jag ville köpa lägenhet i Munchen. Men det var ett jävla projekt. Handelsbanken gör bara företag och SEB visste inte riktigt...så jag sket i det.

Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
Jag lånade 200000kr till en lägenhet jag köpt utomlands, ända kraven nordea hade va säkerhet här i sverige t ex hus, lägenhet eller bil

Inte många som har hus i sverige om de vill köpa boende utomlands
Citera
2010-01-30, 18:07
Medlem
Citat:

Hej alla, jag bumpar denna tråden då jag är i samma sits. Jag vill låna för en bostad i London vilket jag iof kan göra med engelsk bank men de verkar som det ser ut ha ca dubbelt så höga räntor som i Sverige i dagsläget. Frågan är alltså; någon som känner till svenska banker som lånar ut för bostad i England/London? Känns rätt löjligt att de inte gör det, man vet att de inte gillar risk men det lär ju knappast vara mindre risk i UK än i tex lägenheter i ytterområden i Sthlm/Gbg/Malmö?

En annan fråga; UK banker tar en s.k. 'product fee' (ungefär upplägningsavgift i Sverige antar jag) på ca £500-£1000 för en låneprodukt. Är detta nånting man kan förhandla bort? Känns ju sjukt att punga ut med 10 lakan bara för att få förmånen att skuldsätta sig och därmed garantera banken massa inkomst de närmaste 20 åren.
Citera
2010-01-31, 00:41
Medlem
bernankes avatar
Ekonomi - övrigt => Privatekonomi

/mod
Citera
2010-08-29, 18:51
Medlem
olskis avatar
Någon som vet hur det fungerar Norge-Sverige? Jag bor i Oslo och har planer på att köpa en lägenhet. Det skiljer ganska mycket när det kommer till räntan då den är mer förmånlig i Sverige. Finns det möjlighet att låna av bank i Sverige för köp i Oslo?
Citera
2010-08-29, 19:47
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lad
Hej alla, jag bumpar denna tråden då jag är i samma sits. Jag vill låna för en bostad i London vilket jag iof kan göra med engelsk bank men de verkar som det ser ut ha ca dubbelt så höga räntor som i Sverige i dagsläget. Frågan är alltså; någon som känner till svenska banker som lånar ut för bostad i England/London? Känns rätt löjligt att de inte gör det, man vet att de inte gillar risk men det lär ju knappast vara mindre risk i UK än i tex lägenheter i ytterområden i Sthlm/Gbg/Malmö?

Risken för en fastighetskrasch är säkerligen av underordnad betydelse. Hur har du praktiskt tänkt dig att banken ska gå tillväga för att få säkerheten/panten i det boende du tänkt köpa utomlands? Hur ska dom driva in en tvångsförsäljning (om du inte kan betala) och vara säkra på att få tillbaka sina pengar? Vad har banken för juridiska möjligheter att besluta om tvångsförsäljning i ett annat land? Hur vet dom att boendet inte är pantsatt i det egna landet? Hur fungerar lagstiftningen angående förvärv/avyttring av boende med hänsyn taget till blanda annat boendeform (jmf Brf, fastighet och ägarlägenhet i Sverige), skatter osv?

Jag köper att en bank kan hjälpa till med finansiering i länder där de driver bankverksamhet, antingen i eget namn eller annat. Men hjälper Nordea verkligen till med detta genom bolån i Sverige istället för genom den estniska förgreningen och till deras villkor och räntor anpassade för den inhemska marknaden/lagstiftningen?

Edit: Tråden är ju från tiden kring slaget vid poltava
Senast redigerad av stillsam 2010-08-29 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in