Citat:
Ursprungligen postat av lad
Hej alla, jag bumpar denna tråden då jag är i samma sits. Jag vill låna för en bostad i London vilket jag iof kan göra med engelsk bank men de verkar som det ser ut ha ca dubbelt så höga räntor som i Sverige i dagsläget. Frågan är alltså; någon som känner till svenska banker som lånar ut för bostad i England/London? Känns rätt löjligt att de inte gör det, man vet att de inte gillar risk men det lär ju knappast vara mindre risk i UK än i tex lägenheter i ytterområden i Sthlm/Gbg/Malmö?
Risken för en fastighetskrasch är säkerligen av underordnad betydelse. Hur har du praktiskt tänkt dig att banken ska gå tillväga för att få säkerheten/panten i det boende du tänkt köpa utomlands? Hur ska dom driva in en tvångsförsäljning (om du inte kan betala) och vara säkra på att få tillbaka sina pengar? Vad har banken för juridiska möjligheter att besluta om tvångsförsäljning i ett annat land? Hur vet dom att boendet inte är pantsatt i det egna landet? Hur fungerar lagstiftningen angående förvärv/avyttring av boende med hänsyn taget till blanda annat boendeform (jmf Brf, fastighet och ägarlägenhet i Sverige), skatter osv?
Jag köper att en bank kan hjälpa till med finansiering i länder där de driver bankverksamhet, antingen i eget namn eller annat. Men hjälper Nordea verkligen till med detta genom bolån i Sverige istället för genom den estniska förgreningen och till deras villkor och räntor anpassade för den inhemska marknaden/lagstiftningen?
Edit: Tråden är ju från tiden kring slaget vid poltava