Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-06-29, 20:51
  #61
Medlem
tryffs avatar
Ridning är den största tjejsporten. 4 dödsfall om året är inte mycket sett till antalet utövare. Att det skulle handla om oerfarna håller jag inte med ett skit om. Även travtränare som inte gjort annat råkar också ut för hemska olyckor. Gissar att just fälttävlan är extra olycksdrabbad då krafterna kan gå åt alla möjliga håll.
Citera
2015-06-29, 22:02
  #62
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Ridning är den största tjejsporten. 4 dödsfall om året är inte mycket sett till antalet utövare. Att det skulle handla om oerfarna håller jag inte med ett skit om. Även travtränare som inte gjort annat råkar också ut för hemska olyckor. Gissar att just fälttävlan är extra olycksdrabbad då krafterna kan gå åt alla möjliga håll.

Allt är relativt. Ridning är den näst största tjejsporten, fotbollen är större. Fotbollen har nära noll risk för dödsfall.
Citera
2015-06-30, 00:28
  #63
Medlem
manligmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Möjligtvis kanske man kunde ställa högre krav på tävlingar, både på ryttaren och hästen. T.ex. att man får rida runt, värma upp och provhoppa lite. Och då görs en bedömning om ryttaren och hästen är tillräckligt erfarna. Eller att ryttaren och hästen tycks ha kontroll över situationen osv. Jag har sett, för ofta ryttare på hästar som man "känner på sig" är farliga eller att man inte har så pass bra koll på hästen som man borde.

Nu är jag långt ifrån någon expert men i en del fall märker man tydligt när hästar är ouppfostrade, eller direkt olämpliga att delta i tävlingar (hoppa) och att ryttaren kanske inte heller är så lämplig. Nu är det här ju frågan om ridsport, och man hoppar med hästen på en hinderbana, så drabbas man är det ju bara du som drabbas, och inte som med t.ex. bil i trafiken, där kan ju oskyldiga drabbas för att du t.ex. inte har körkort eller kör som en idiot.

Men det här är ju en fråga för ridsportförbundet, samt hur branschen vill förhålla sig till detta, det är trots allt ganska få olyckor varje år om man jämför med hur många som deltar i tävlingar (eller hobbyverksamheter) vad gäller hästar. Måste vara en minoritet. Och då är ju frågan om man kan göra något för att förbättra säkerheten, minska riskerna för båda häst och ryttare osv.
Det verkar inte som att du är särskilt kunnig inom ridsport överhuvudtaget. Oftast så är man med i någon typ av klubb eller ryttarförening om man är aktiv tävlingsryttare.
De håller koll på ifall man är duktig nog eller inte. Flera här har dessutom skrivit att det var en duktig tjej och att det var en tragisk olycka.
Och det är nog det vanligaste vid alla skador och dödsfall, att det är en olycka och inte berodde att ryttaren skulle ha varit för oerfaren eller inte kunde rida hästen som hon/han satt på. Mycket kan hända när det är så stora djur man har att göra med.
Och hästars beteende beror inte på ifall de är uppfostrade eller inte. Varje häst har en helt egen personlighet och reagerar olika på olika saker. Även rasen spelar roll. En pigg unghäst av fullblodstyp är inte samma sak som att rida en 18årig islandshäst.

Men det är riktigt hemskt att sånt här händer, mina tankar går till flickans familj
__________________
Senast redigerad av manligmann 2015-06-30 kl. 00:32. Anledning: tillägg
Citera
2015-06-30, 09:34
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlumvilleSunrise
Har en nära bekamt som var där när det hände och såg hela händelseförloppet. Hästen snubblar i landningen och landar på tjejen, rullar över hennes överkropp. Kvar ligger en mosad människokropp med blodet rinnandes från mun, näsa och öron. Fy fan...

Jag har själv sysslat med hästar hela livet och jobbar i dag professionellt med just hoppning. Har haft nio hjärnskakningar och brutit närmare 40 ben i kroppen, varav nacken en gång. Man måste nog vara lite knäpp för att hålla på med det här, bara där jag jobbar har vi under bara 2015 haft två anställda som tvingats ligga på sjukhus.

Snälla, kan du fråga din bekant om flickan verkade bli medvetslös på en gång? Jag är av olika anledningar fruktansvärt tagen av det här. Det skulle kännas som en (mycket) liten lättnad att få höra att hon inte hann uppleva vad som hände och ha ont och lida. Sedan funderar jag en del på olycksförloppet. Det är ju inte helt ovanligt att hästar går omkull för att de snubblar, hände en nära vän för ett tag sedan t ex, men de gånger jag sett det hända (min goda vän bland annat) har ryttarens säkerhetsstigbyglar löst ut så att ryttaren flugit av åt sidan. Jag har sett att många ryttare numera har en ny sorts stigbygel, som påstås vara lika säker som Kwik Out, men man undrar ju nu. Att Hanna fick hästen över sig på det sätt du beskriver tyder på att hon satt kvar i sadeln när det hände. Om stigbyglarna löst ut kanske hon hade överlevt...eller också inte. Man vill så förtvivlat gärna hitta en förklaring till det ofattbart hemska som hänt.
Citera
2015-06-30, 09:59
  #65
Medlem
Många som gnäller och klagar på hur farligt det är med ridning. Antagligen är de flesta som klagar här inne neurotiska och ångestfyllda individer som sällan eller aldrig lämnar sitt rum.
Det finns mycket forskning som visar att tjejer som sysslar med ridning ofta får chefspositioner inom yrkeslivet, detta för att dom i tidig ålder lär sig att kontrollera så pass stora djur, samt att det kräver en djäkla massa disciplin för att sköta en häst.
Många fotbollsspelare segnar ner och dör på planen, men varför klagar ni inte på att fotboll är farligt?
Vill man leva och njuta av livet, då får man även acceptera att man kan råka illa ut.
Tråkigt för familjen i vilket fall som helst.
Citera
2015-06-30, 10:38
  #66
Medlem
Brandaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad det hästen som dog????
Nej 17 åringen.
Citera
2015-06-30, 15:07
  #67
Medlem
Alltså .. Det handlar inte om.. "OM det händer! utan NÄR det händer!" Jag tror inte det går att ta sig igenom en ridkarriär utan skador. blir man inte skadad i olycksfall så blir man lätt det på marken i stallet osv. Sparkad,trampad, klämd mot väggar osv. Jag själv har tur nog bara råkat ut för en rejäl olycka med en "öppen fraktur" hästen skena .. jag red barbacka och for av.. istället för att ta emot smällen med huvudet så fick ena armen all tyngd på sig och det sluta med fraktur där benet stack ut. andra mindre olyckor är vanlig fallolyckor utan skador mestadels tack och lov. har en bekant som åkte av en unghäst och fick frakturer i nyckelben, arm, revben, bruten käke. hon har än i dag svåra smärtor (efter 15 år) hon har opererats 10 ggr för att försöka minska sina besvär men det går inge vidare. Ridsporten är farlig.. men man ska inte vara rädd för det för då kan det ännu mer gå illa tyvärr.

Fälttävlan vet jag att det har pratats om att dom eventuellt skall ändra regler med att ta bort fasta hinder men jag tror tyvärr inte det kommer gå igenom på många år. Idag är det krav att man måste tävla med medi card .. ett medicinkort på armen där ens info står samt närmsta anhörig, telefon och om man tillåter blodtrafusion vid livshotande tillstånd osv .. detta för ifall svåra olyckor sker på banan.

Här är ett fint kollage på olyckor på youtube.. https://www.youtube.com/watch?v=ewUeJe0iyqo
Citera
2015-07-01, 09:07
  #68
Medlem
Out-of-Steps avatar
Tragiskt
Märkligt när man tittar på bloggen, att hon skrev endast för ett par dagar sedan... nu borta.
Citera
2015-07-01, 09:53
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Tragiskt
Märkligt när man tittar på bloggen, att hon skrev endast för ett par dagar sedan... nu borta.
Om det är samma blogg du menar så är det förra året 2014 det skrevs.
Citera
2015-07-01, 10:48
  #70
Medlem
Recycles avatar
Synd på en sån fin tjej, tragiskt mycket tragiskt
Citera
2015-07-02, 12:31
  #71
Medlem
HannaLees avatar
Tragiskt! Tyvärr är det risken man tar när man ägnar sig åt dessa underbara med respektingivande djur. Men folk bergsklättrar, friklättrar höga byggnader, ägnar sig åt mma, hoppar fallskärm etc viket jag tycker är ännu mer vansinne. Så inget konstigt med det. Och olyckor sker, tyvärr. Om man så bara korsar vägen, gåendes.

Är själv ägare till ett varmblod samt en kallblodig hingst och har varit relativt förskonad från allvarligare skador trots att jag rider en del fälttävlan och ägnat mig åt hästar i 22 år. Har haft tur. Men visst har man gjort sig illa och vissa gånger har det varit läskigt sätta sig i sadeln igen. Det är liksom ingen nyhet att det är levande djur med egen vilja och dåliga dagar precis som vi människor. Mycket tragiskt det som hände dock. Men det finns gott om farligheter som vi människor ägnar oss åt.
Citera
2015-07-07, 13:52
  #72
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaLee
Tragiskt! Tyvärr är det risken man tar när man ägnar sig åt dessa underbara med respektingivande djur. Men folk bergsklättrar, friklättrar höga byggnader, ägnar sig åt mma, hoppar fallskärm etc viket jag tycker är ännu mer vansinne. Så inget konstigt med det. Och olyckor sker, tyvärr. Om man så bara korsar vägen, gåendes.

Är själv ägare till ett varmblod samt en kallblodig hingst och har varit relativt förskonad från allvarligare skador trots att jag rider en del fälttävlan och ägnat mig åt hästar i 22 år. Har haft tur. Men visst har man gjort sig illa och vissa gånger har det varit läskigt sätta sig i sadeln igen. Det är liksom ingen nyhet att det är levande djur med egen vilja och dåliga dagar precis som vi människor. Mycket tragiskt det som hände dock. Men det finns gott om farligheter som vi människor ägnar oss åt.

Skillnaden är väl, att det ytterst sällan är små flickor som klättrar i berg och på höga byggnader, hoppar fallskärm o.s.v.. Fallskärmshopp har väl 18-årsgräns? Medan flickorna ofta börjar rida i 5-6-årsåldern (även om det är på små ponnies, men är olyckan framme så...). Det är som att vi ofta väljer att bortse från hur farligt ridning är, just för att det a) är så vanligt och - paradoxalt nog - b) det är nästan bara tjejer som håller på med det. En tjejsport kan ju inte vara farlig, typ.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback