Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-27, 18:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att folk känner sig otrygga beror mycket på media och dess fokus på de dåliga sakerna som sker.
Det hjälps inte heller av att vissa människor i vårt land konstant skriker om hur jävligt det är och hur kriminella härskar på gatan.


Kan inte hålla med där, Sverige har varit mycket tryggare förr än för till och med 5 år sedan; det blir bara mer och mer skjutningar, bränder, och bråk när fler växer upp och fastnar i förorter som expanderar kraftigt. Nu under de senaste åren har till och me jag börjat bli mer försiktig med att gå ut under natten med alla som hänger utanför på de mest olämpliga platserna, och de som gör det kommer antagligen att fortfarande vara där om 10 år, mer aggressiva och mer beväpnade.
Citera
2015-06-27, 19:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmtk
Kan inte hålla med där, Sverige har varit mycket tryggare förr än för till och med 5 år sedan; det blir bara mer och mer skjutningar, bränder, och bråk när fler växer upp och fastnar i förorter som expanderar kraftigt. Nu under de senaste åren har till och me jag börjat bli mer försiktig med att gå ut under natten med alla som hänger utanför på de mest olämpliga platserna, och de som gör det kommer antagligen att fortfarande vara där om 10 år, mer aggressiva och mer beväpnade.

Antalet skjutningar har ökat något men inte mycket. Dock får det jäkligt mycket utrymme i media.
Är du inte själv kriminell är det inte farligare nu än för 5-10år sedan.

Ser man på folk som söker vård så är det ingen förändring.
Ser man på statistik från BRÅ så är det nästan ingen förändring alls på statistiken på personrån, misshandel, hot och trakasserier från 2005 till 2013. Det varierar lite från år till år men har minskat något i alla 4 kategorier under den perioden.

Tittar man på egendomsbrott så ser det likadant ut från 2006-2013.
Cykelstöld-liten minskning. Stöld ur fordon- märkbar minskning. Bostadsinbrott- liten ökning. Bilstöld- nästan halvering.

Tittar man på totalt antal anmälda brott per capita var det färre 2014 än det var 2008.
Även antalet personer som misstänks för brott har minskat de senaste 5åren.

Jag skulle vilja påstå att du är som de flesta andra av oss, dvs en "det var bättre förr" person.
Dessutom är du ju uppenbart påverkad av media. precis som jag skrev. Du känner dig mindre trygg för att du tror att Sverige är mer otryggt, inte för att du själv upplevt det eller pga faktisk statistik utan för hur du uppfattar det. Media och personer i allmänhet målar upp en bild av ett otryggt samhälle vilket då gör att du känner dig mindre trygg.


Källa - BRÅ
Citera
2015-06-27, 20:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag skulle vilja påstå att du är som de flesta andra av oss, dvs en "det var bättre förr" person.
Dessutom är du ju uppenbart påverkad av media. precis som jag skrev. Du känner dig mindre trygg för att du tror att Sverige är mer otryggt, inte för att du själv upplevt det eller pga faktisk statistik utan för hur du uppfattar det. Media och personer i allmänhet målar upp en bild av ett otryggt samhälle vilket då gör att du känner dig mindre trygg.

Ok, nu när du har referens till statistik. Men det är inte media som påverkar ens uppfattning av trygghet, det är att man inte känner någon i områden så som man gjorde förr, alla är helt plötsligt främmande och man ser många nya ansikten. Dock så är jag rätt säker på att det har blivigt långt fler som hänger ute i olika gäng och åtminstone ger en uppfattning av lägre trygghet.
__________________
Senast redigerad av kmtk 2015-06-27 kl. 20:50.
Citera
2015-06-27, 21:07
  #16
Medlem
Du får sällan läsa om folk som knallar hem problemfritt, vaknar bakfulla och går o köper pizza. Därav den lite konstiga känslan för vilken risk det finns. Hade blivit sjukt många tråkiga artiklar.
Citera
2015-06-27, 21:13
  #17
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Du kanske ser ut som en galning Den jäveln vill vi inte råka i bråk med.
Citera
2015-06-27, 23:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmtk
Ok, nu när du har referens till statistik. Men det är inte media som påverkar ens uppfattning av trygghet, det är att man inte känner någon i områden så som man gjorde förr, alla är helt plötsligt främmande och man ser många nya ansikten. Dock så är jag rätt säker på att det har blivigt långt fler som hänger ute i olika gäng och åtminstone ger en uppfattning av lägre trygghet.

Det är klart att media har stor påverkan. Det man ser på tv, läser i tidningarna etc påverkar och det påverkar mycket.
Det finns ju en orsak till varför man lägger ner så mycket pengar på t.ex reklam. det funkar.
Samma sätt är det så klart med media och dess rapportering. Läser man tidningen kan man ibland tro att vi lever i en krigszon.
Att det påverkar är en självklarhet.
Citera
2015-06-28, 03:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Läser man tidningen kan man ibland tro att vi lever i en krigszon.

Det är ju en krigszon, tekniskt sätt, många lever i parallella samhällen som står utanför lag. Parallella samhällen betyder inte nödvändigtvis att det är en krigszon, men med tanke på alla vapen som finns och allt som sker, så är tillståndet en lättare form av diverse krigszoner där man bara har explosioner då och då.

Och nu så pratas det om enklaver med i media, eller no-go zoner, och jag har full förståelse för tjänstemän. Detta är alltså staten som gör allt för att inte provocera krigskonfrontationer.
Citera
2015-06-28, 04:49
  #20
Medlem
prizs avatar
Det är ju lite som med muslimer.

Alla muslimer är inte terrorister men 99% av alla terrorister är muslimer.

Alla som går ut och vinglar på natten blir inte rånade men majoriteten av alla som blir rånade är ute och vinglar på natten.
Citera
2015-06-28, 04:59
  #21
Medlem
Som man är det ju inte särskilt riskfyllt. Lejon går inte på andra lejon i första taget. Men dyker det upp en hyena vid rätt tidpunkt så...
Citera
2015-07-04, 12:34
  #22
Medlem
BaraBiffens avatar
Din pappa är kanske en mäktig maffia boss som du inte känner till men som alla andra på gatan känner till?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback