Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-01, 00:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Jag såg på länken och kunde inte tro att det fanns så mycket halalvaror. Om jag följde halalreglerna och var muslim så skulle jag nog inte våga besöka europa över huvud taget. Och varför besöka ett "orent" land? Man måste väl kunna ta i ett dörrhandtag utan att det är certifierat.

Där jag bor nu så har jag en moske i närheten, de kör utrop 5-6 ggr per dygn, med förstärkare och högtalare. Undrar varför de gör utrop 03:00 t.ex. behöver de inte sova för att orka med nästa arbetsdag istället för att be? De väcker ju upp andra också.

Annars inga problem här med muslimer, gissar att de är runt 10%

Var kör dom med högtalarutrop kl 3 på natten?

Halal är - såvitt jag förstått - inte konstigare än kulturella regler. Om en svensk bjöd på hästkött skulle det vara ett sjukt övertramp och väldigt "haram". Om det står om det i en helig skrift eller inte är inte det viktiga.
Citera
2015-08-01, 12:28
  #14
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Var kör dom med högtalarutrop kl 3 på natten?

Halal är - såvitt jag förstått - inte konstigare än kulturella regler. Om en svensk bjöd på hästkött skulle det vara ett sjukt övertramp och väldigt "haram". Om det står om det i en helig skrift eller inte är inte det viktiga.

Ja jag bor i en stad i Filippinerna, sover jag hårt vaknar jag ej, men har blivit väckt då jag ej sovit så hårt. Tror de har ett bröl 05:00 också.
Citera
2017-08-26, 01:11
  #15
Medlem
Gustavoss avatar
Jag återanvänder tråden för ett par frågor:
Inte så långt ifrån där jag nu bor finns en butik, det är typ som en " turklivs " fast han säljer grönsaker, kött, kolonial osv också. Han har nästan bara halalslaktat kött. Det jag funderar på är: Hur etiskt eller oetiskt är det att konsumera detta? Hur troligt är det att djuren är illa behandlade, jämför med om jag köper kött på lidl/Ica/Willys? En bekant påstod att om det är slaktat i Sverige så kan jag utgå ifrån att det är bedövat vid slakt. Om det är bedövat, innebär det då att det är etiskt ok, eller finns det andra aspekter?
En fundering jag själv har haft är att om jag köper kött av honom så stödjer jag en invandrare som faktiskt jobbar, istället för att begå brott. Dessutom förmodligen delvis svart, vilket jag anser vara ännu bättre.
Citera
2017-08-26, 02:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Jag återanvänder tråden för ett par frågor:
Inte så långt ifrån där jag nu bor finns en butik, det är typ som en " turklivs " fast han säljer grönsaker, kött, kolonial osv också. Han har nästan bara halalslaktat kött. Det jag funderar på är: Hur etiskt eller oetiskt är det att konsumera detta? Hur troligt är det att djuren är illa behandlade, jämför med om jag köper kött på lidl/Ica/Willys? En bekant påstod att om det är slaktat i Sverige så kan jag utgå ifrån att det är bedövat vid slakt. Om det är bedövat, innebär det då att det är etiskt ok, eller finns det andra aspekter?
En fundering jag själv har haft är att om jag köper kött av honom så stödjer jag en invandrare som faktiskt jobbar, istället för att begå brott. Dessutom förmodligen delvis svart, vilket jag anser vara ännu bättre.

Är det halalslaktat "på riktigt" har djuren det troligen inte sämre än djur slaktade på traditionellt vis. Har för mig att djuren bl.a. skall erbjudas vatten att dricka innan slakten, men förmodligen fuskas det med detaljer där såväl som inom svensk/västerländsk slakt
Citera
2017-09-26, 09:12
  #17
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Är det halalslaktat "på riktigt" har djuren det troligen inte sämre än djur slaktade på traditionellt vis. Har för mig att djuren bl.a. skall erbjudas vatten att dricka innan slakten, men förmodligen fuskas det med detaljer där såväl som inom svensk/västerländsk slakt

Vi slaktar inte längre djur på "traditionellt vis" utan bedövar djuret innan, alternativt använder slaktpistol. Halalslakt innebär att djuret och dess kött helgas till en gud av en troende och halsen skärs sedan av så att hjärtat pumpar ut blodet, till djuret avlider. Inte särskilt humant. Därtill är halalslakt bara tillåtet i länder där djurskyddsreglerna kan sammanfattas på baksidan av ett frimärke.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback