Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 21:47
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Här diskuterar vi socialdemokraterna i Almedalen och då speciellt deras egna dag måndag 29/6.
Stefan Löfven talar kl 19 bl a.
Citera
2015-06-26, 23:00
  #2
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Jag undrar om Löfvén kommer prata om något nytt. Socialdemokraterna känns annars som partiet som aldrig uppdaterat sig.
Citera
2015-06-28, 22:59
  #3
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
Jag undrar om Löfvén kommer prata om något nytt. Socialdemokraterna känns annars som partiet som aldrig uppdaterat sig.

Jag tror att vi kommer att få höra nazistfascist-referenser i talet, baserade på Henrik Arnstads fantasier. Det känns som S vill skrämma sina väljare med nazistspöket för att dom inte ska fly.

Vi får se om jag får rätt
Citera
2015-06-29, 08:12
  #4
Medlem
Sixts avatar
Idag får vi se vad Löfven går för. Hans förmåga att uttala koherenta och grammatiskt korrekta meningar kommer att sättas på prov. Vi får hoppas att det inte blir nåt käbbel från sossarnas sida.
Citera
2015-06-29, 08:23
  #5
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror att vi kommer att få höra nazistfascist-referenser i talet, baserade på Henrik Arnstads fantasier. Det känns som S vill skrämma sina väljare med nazistspöket för att dom inte ska fly.

Vi får se om jag får rätt

Det känns genuint korkat att anklaga Sverigedemokraterna för att vara ett fascistiskt parti när det bevisligen inte har fungerat. Vi får väl hoppas att Socialdemokraternas stora fokus är att prata om sin egen politik istället för att kommentera andras, för vi vet att det är då man också tappar väljare.
Citera
2015-06-29, 08:30
  #6
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det känns genuint korkat att anklaga Sverigedemokraterna för att vara ett fascistiskt parti när det bevisligen inte har fungerat.

Du sparkar in öppna dörrar. Det hindrar ju inte att Löfvén försökt fascistmåla sina motståndare både utanför och i kammaren. Efter valet gick han "Full Arnstad", you never go Full Arnstad.

Men till min förvåning har han som sagt fortsatt, trots att det inte fungerar. Men ser vi sådana referenser i almedalstalet ikväll vet vi att Socialdemokraterna bara har tomma tunnor att skramla med.

Vi får se.
Citera
2015-06-29, 08:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det känns genuint korkat att anklaga Sverigedemokraterna för att vara ett fascistiskt parti när det bevisligen inte har fungerat. Vi får väl hoppas att Socialdemokraternas stora fokus är att prata om sin egen politik istället för att kommentera andras, för vi vet att det är då man också tappar väljare.
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du sparkar in öppna dörrar. Det hindrar ju inte att Löfvén försökt fascistmåla sina motståndare både utanför och i kammaren. Efter valet gick han "Full Arnstad", you never go Full Arnstad.

Men till min förvåning har han som sagt fortsatt, trots att det inte fungerar. Men ser vi sådana referenser i almedalstalet ikväll vet vi att Socialdemokraterna bara har tomma tunnor att skramla med.

Vi får se.
Man skulle också kunna påstå att det har fungerat. De borgerliga har inte ännu inte tagit makten med stöd från SD.
Citera
2015-06-29, 08:42
  #8
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man skulle också kunna påstå att det har fungerat. De borgerliga har inte ännu inte tagit makten med stöd från SD.

Ja, så kan man också resonera. Och visst är det så att om SD bibehåller den skamstatus de har förhindrar detta att något parti i den sk "7-klövern" inleder ett samarbete. Om man ser 1-2 år in i framtiden och SD fortsätter att öka och S backa kommer nazistkortet mot SD bli allt viktigare. Ett S på runt 25%, ett SD på runt 20-22% och ett M på runt 23% kan komma att ställa till det rejält för S.

Förhoppningsvis sjunger dock S på sista versen när det kommer till att vara ett dominerande parti i sveriges rikdag. Det dåliga, för SD, är dock att S är deras mest naturliga samarbetspartner då SD och S i viss mån delar vissa visioner om välfärdssamhället. SD talar trots allt om välfärden ur folkhemsperspektivet och idén om folkhemmet är trots allt något som S kom på.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2015-06-29 kl. 08:45.
Citera
2015-06-29, 08:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man skulle också kunna påstå att det har fungerat. De borgerliga har inte ännu inte tagit makten med stöd från SD.

Du tror inte det finns andra anledningar?

* Alliansen körde landet i botten och vill inte styra dem nästa fyra åren. Låt motståndaren försöka rensa upp och få all skuld

* SD har varit "rasister" och "nazister" i politikernas ögon länge så SD kommer de inte röra på flera år. 2018 är absolut tidigast som något annat parti kan försöka göra något samarbeta med SD.
Citera
2015-06-29, 08:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
* SD har varit "rasister" och "nazister" i politikernas ögon länge så SD kommer de inte röra på flera år. 2018 är absolut tidigast som något annat parti kan försöka göra något samarbeta med SD.
Ja, men SVMP har allt att vinna på att skjuta på den normaliseringen så länge som möjligt.
Citera
2015-06-29, 08:51
  #11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man skulle också kunna påstå att det har fungerat. De borgerliga har inte ännu inte tagit makten med stöd från SD.

Jo, det kan man väl hävda. Dock är det ingen lösning utan bara ett fördröjande av det oundvikliga. Vi får se om det tar hus i helvete på M-kongressen senare, och hur DÖ hanteras där. Jag tror inte att det är primärt Löfvéns fascistpensel som hindrat M från att ta makten med stöd av SD, utan arvet efter Reinfeldt internt i M.

Dock ser ju Socialdemokraterna mer och mer ut som orkestern på Titanic. Dömda till undergång, men spelar vidare i hopp om att ingen ska märka att det är slut på både ideér och substans i det partiet. Tomma tunnor skramlar som bekant mest.

Och givet SDs tillväxt på ~1%-enhet i månaden efter valet, så skulle jag inte drista mig till att säga att det är en fungerande strategi, om den än lyckas fördröja saker och ting en aning.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-29 kl. 08:57.
Citera
2015-06-29, 09:19
  #12
Medlem
Jodå, det lär nog nazistämplas i Löfven tal. I P1 nyss kunde han inte förmå sig att kalla Kina en diktatur, men SD var neofascister vidhöll han.

T o m programledaren tyckte detta var lite märkligt och pressade honom lite faktiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback