2015-06-26, 17:45
Medlem
Fakears avatar
Hejsan!
Jag är 18 år och har under det senaste halvåret fått märkbart försämrat minne. Jag har aldrig haft speciellt bra minne och glömmer ibland småsaker men det har i stort sett inte påverkat mig alls, dels så beror det troligtvis på att jag har ADHD och ibland är rätt så disträ och dels beror det kanske på att jag har lidit av en djup depression som gjort att jag förträngt ett par år av mitt liv.

Under två år så drack jag väldigt mycket och hade allt som oftast minnesluckor när jag drack, jag vet inte om det har påverkat mitt nutida minne med tanke på att det var två år sedan och det känns märkligt om det slår tillbaka på mitt minne först nu?

Det var väl i början på detta året som jag började märka av att minne försämrats. Skolan blev påtagligt svårare och jag fick inte ofta mer än godkänt i prov i ämnen som krävde att man pluggade några timmar i veckan på för att få in något i lilla söta hjärnbarken. Jag pluggade på men redan dagen efteråt så var minnet som bortblåst, i alla fall väldigt mycket av det.

Nu har jag börjat tappa simpla ord och har ibland svårt för att hålla en platt konversation utan att stanna upp när jag pratar för att komma på ord eller vad det var jag tänkte säga. Så alltså har jag dåligt minne och tappar ord, det skrämmer skiten ur mig.

Utöver allt så kan jag ju berätta att jag ofta är ute och promenerar och cyklar mycket, är vegan, tar anti-depressiva, sömnmedicin och medicin mot min ADHD, dricker någon gång i veckan nu när det är sommarlov. Vegan har jag dock bara varit i kanske 4 månader så jag undrar om det kan ha bidragit till mitt usla minne? Hur som så vill jag inte återgå till kött och mejeriprodukter om det verkligen inte är helt nödvändigt. Det var väl det.

Svar uppskattas.
/Fakear
Citera
2015-06-26, 17:58
Medlem
Jag har med sjukt dåligt minne och är 18, får skylla mig själv då jag drack i princip varje helg sen 15 års ålder och rökt cannabis 1 år, lagt av med allt men minnet suger. Lärt mig leva me de. Man kan dock träna upp minnet om man har ork till det.
Citera
2015-06-26, 21:23
Bannlyst
köp ett memory spel (nej inte app, korten ska inte ligga i rader som på en app) och träna, ett bra sätt att träna minnet faktiskt, gärna med finna tre lika kort och inte två med typ 150 kort
Citera
2015-06-26, 22:53
Medlem
Sömnmedicin, alkohol, vegankost kan alla vara funktionsnedsättande och medföra nedsättningar av minnet. För sömnmedicin och alkohol är det vetenskapligt bevisat och allmän empirisk kunskap. Ju snävare diet desto större risk för näringsbrist och även att magen kommer i olag på olika vis. Ju snävare diet desto större kunskaper och disciplin krävs för att verkligen försäkra sig om att all näring tillförs och tas upp av kroppen. Vad äter du för att få i dig B12?
Citera
2015-06-28, 16:48
Medlem
Fakears avatar
Okej, ja alltså jag misstänker att jag har proteinbrist men jag har börjat tillföra mer proteinrik mat i min kost nu. Jag äter apotekets egna vitamin mitt val vegetarian. Innehåller bland annat kalcium och B12. Tänkte försöka boka en tid för att kolla upp mina blodvärden snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in