2015-06-25, 23:36
Medlem
Barbus avatar
Blev plötsligt sjukt sugen på att slänga hop en stor batch creme brulee till helgen. Har inte ätit det på väldigt länge men jag älskar det.

Problemet är att förra gången jag gjorde det, fick jag slänga hur mycket äggvita som helst, det kändes som sjukt slöseri. Därför undrar jag vad som händer om jag använder hela ägget istället för bara halva. Känns för slösaktigt att bara slänga iväg ägg på det sättet.

Måste vara någon annan som testat detta innan, eller någon duktig på matlagning som kan berätta varför det är en helkorkad/helt okej idé. Spontant när jag tänkte igenom det tyckte jag inte det verkade så dumt.
Citera
2015-06-25, 23:39
Medlem
Evilyns avatar
Jag använder alltid hela ägget... visste inte ens att man bara skulle ha gulan. Det blir sammetslent och gott ^^
Citera
2015-06-26, 06:26
Medlem
Det går bra att använda hela ägg, men bruléen blir inte lika krämig som om man bara använder äggulor. Ett tips är att använda både hela ägg (motsvarande 2 äggulor) och några extra äggulor. Av de överblivna vitorna kan du göra maränger eller en glace au four, glass under ett marängtäcke, här är ett recept: http://www.ica.se/recept/glace-au-fo...hallon-387628/
Citera
2015-06-26, 09:39
Medlem
macys avatar
Du kan göra creme caramel istället. Då använder man bara hela ägg, i de flesta recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in