Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo räntorna har fallit. Mycket.

Skulle Riksbanken sälja av sitt innehav nu ökar utbudet av obligationer. Priset sjunker. När lånebehovet ändå finns kvar måste låntagaren erbjuda höjda räntor för att konkurrera med alla de obligationer som Riksbanken säljer.
Riksbankens innehav är mindre än 2% av svenska obligationsmarknaden. Hur stor räntepåverkan har det?
Citera
2015-06-30, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Riksbankens innehav är mindre än 2% av svenska obligationsmarknaden. Hur stor räntepåverkan har det?

2% för mycket då men lika ointressant fråga ändå. Se mitt svar till Bucketshop.
Citera
2015-07-01, 00:32
Medlem
Citat:
2% för mycket då men lika ointressant fråga ändå. Se mitt svar till Bucketshop.
Rättar dig får vi ju göra hela tiden.

Medan RB har köpt så har räntorna stigit.

Dvs vad än Riksbankens köp kan ha för påverkan så är den försumbar jämfört med annat som påverkar. Och det visar uppgången under Riksbankens köp.
Citera
2015-07-01, 01:25
Medlem
Citat:

Källa?
Citera
2015-07-01, 13:35
Bannlyst
Citat:
Rättar dig får vi ju göra hela tiden.

Medan RB har köpt så har räntorna stigit.

Dvs vad än Riksbankens köp kan ha för påverkan så är den försumbar jämfört med annat som påverkar. Och det visar uppgången under Riksbankens köp.

Du invänder ingenting i detalj och det är precis som förväntat. Irrelevant kärringtjafs bara, som vanligt.
Citera
2015-07-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Källa?
Jag har förklarat det för dig i en annan tråd. Visa nu att du kan följa den instruktionen.
Citera
2015-07-01, 19:45
Medlem
Citat:
Du invänder ingenting i detalj och det är precis som förväntat. Irrelevant kärringtjafs bara, som vanligt.
Jag skrev 4 meningar. Alla är relevanta och förmedlar fakta.
Och 4 meningar borde du klara av att läsa.
Citera
2015-07-02, 01:22
Medlem
Citat:
Jag har förklarat det för dig i en annan tråd. Visa nu att du kan följa den instruktionen.

Jag undrar om du inte far med osanning gamle man. I call bullshit. Om du hävdar att Bloomberg har fel med hela 12% så får du banne mig visa det.
Citera
2015-07-06, 19:50
Medlem
ulvvfs avatar
Jag förstår inte varför man inte bara ger pengarna till svenska folket i form av ett bidrag, gratis pengar skulle ju få folk att börja konsumera. Inte för jag tycker de ska göra det heller, men det är ju bra mycket bättre än QE. Om inte annat så går då pengarna till dem vars intressen de ska föreställa arbeta för.

Sedan detta med inflation? Inte för de har lyckats vidare bra att förklara varför det är önskvärt ifrån första början, bara att det är i någorlunda balans så det inte blir extrem deflation eller extrem inflation, så spelar det väl mindre roll. Men i alla fall, de senaste 20-30 åren har jag märkt av i princip noll inflation, men däremot de sista 1-2 åren, så tycker jag det har varit extrem inflation. Gå in i matbutik och det är prishöjningar nästan varje vecka, men tydligen så är det låg inflation nu?

Dock så ska man komma ihåg att marknaden har blivit mer internationell, och det kan vara svårt att bibehålla inflation på alla marknader. Inför statsmonopol och stäng alla gränser och förbjud viss teknik, då kan de ha vilken inflation de så önskar.
Citera
2015-07-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag förstår inte varför man inte bara ger pengarna till svenska folket i form av ett bidrag, gratis pengar skulle ju få folk att börja konsumera. Inte för jag tycker de ska göra det heller, men det är ju bra mycket bättre än QE. Om inte annat så går då pengarna till dem vars intressen de ska föreställa arbeta för.

Ja tanken är god om man ser det kortsiktigt åtminstone. QE för vanligt folk rakt ned i plånboken, med syfte att bekämpa fattigdom vore bra. Det vill säga kör sedelpressar och dela ut sedlar till de som behöver det mest.

Men förutom de rent ekonomiska aspekterna kanske man bör väga in filosofiska och moraliska parametrar i ekvationen, kombinera folkets QE med någon liten motprestation och kalla det för något annat än bidrag. Den som gör sin plikt och bidrar med något till samhället bör få en större del av pengainjektionen.
Citera
2015-07-08, 07:41
Bannlyst
Citat:
Jag skrev 4 meningar. Alla är relevanta och förmedlar fakta. Och 4 meningar borde du klara av att läsa.

Jag fattade när du dök upp i tråden att det var lika bra att återanvända mitt svar till Bucketshop. Du har ju inte tillfört någonting till tråden ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Sedan detta med inflation? Inte för de har lyckats vidare bra att förklara varför det är önskvärt ifrån första början, bara att det är i någorlunda balans så det inte blir extrem deflation eller extrem inflation, så spelar det väl mindre roll. Men i alla fall, de senaste 20-30 åren har jag märkt av i princip noll inflation, men däremot de sista 1-2 åren, så tycker jag det har varit extrem inflation. Gå in i matbutik och det är prishöjningar nästan varje vecka, men tydligen så är det låg inflation nu?

Du tänker fel precis på det sätt eliten vill få dig att tänka. Du tänker på inflation definierad enligt KPI.
Citera
2015-07-08, 20:23
Medlem
Citat:
Jag fattade när du dök upp i tråden att det var lika bra att återanvända mitt svar till Bucketshop. Du har ju inte tillfört någonting till tråden ändå.
Jag har pekat på några centrala punkter.

Citat:
Du tänker fel precis på det sätt eliten vill få dig att tänka. Du tänker på inflation definierad enligt KPI.
En foliehatts sätt att slå ifrån sig verkligheten.

Prova att försök ge sakliga svar, baserat på fakta, någon gång. Det enda du producerar är ju känslor. Det är fel forum för det. Kultur passar nog bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in