Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-26, 10:06
  #25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Gissar att en blind som har normal känsel och rörlighet och använder händerna till att känna på saker och ting bildar en uppfattning om formen på saker och hjärnan gör väl drömmar som ger den känslan de får då de upplever livet genom hörsel och känsel.

De har ju likadant känsloliv så en mardröm av att bli jagad av ett monster måste ju vara ganska likt som för en seende med skillnaden att de bara vet att de blir jagade av något som skrämmer dem och kanske har ett visst utseende som de fantiserat ihop med referenser från vad deras händer har förmedlat i vaket tillstånd...vasst, runt, kantigt, hårigt, mjukt, vått, kallt osv. osv.

Vi seende kan ju drömma att ett fult monster gömmer sig under sängen men vi vet inte hur det ser ut, känslan och vetskapen i drömmen om att det är ett fult monster, räcker för att vi ska bli lika rädda som om vi såg monstret i drömmen.
Ja jag var ut på nätet igår och kollade på just detta : Hur drömmer den som är blind?
Fanns information om den saken på de synskadades riksförbund.
Det var ungefär som detta du beskriver här ovan.
Nu läste jag endast vad en blind person beskrev det hela som. Andra kanske upplever det annorlunda.
Citera
2015-06-28, 02:41
  #26
Medlem
Parnborrs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=XpUW9pm9wxs

Kolla hans kanal. Några intressanta videon.
Citera
2015-07-22, 01:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Att något inte finns behöver inte betyda att du inte kan drömma om det. Vad jag menade med observerat är; former, färger osv.

Låt oss säga att jag drömde om aliens med en viss form, färg...kanske med huggtänder och vingar som invaderade Jorden. Den gula färgen har jag sett förut, formen var likt något jag sett ur ett fantasy-spel eller kommit på själv....huggtänder och vingar likt de från diverse tecknade filmer och sagor.

En blind från födseln vet ju inte hur något av detta ser ut. Kan inte ens tänka sig det simplaste av former då individen aldrig sett streck eller de konturer osv som är nödvändigt för att skapa en viss form. Det är precis samma sak att försöka drömma om något totalt okänt.

Då är frågan - vad drömmer dom om och hur ser de blindas drömmar ut? Kan blinda fantisera om hur något ser ut eller har någon nånsin kunnat förklara vad tex. en figur är, hur den ser ut? Hur ska man förklara färgen 'grön'? Drömmer de endast om det som 'ser' när dom är blinda? Ser dom bara svart och hur/vad drömmer dom om då isåfall?

Många frågor i ett och samma inlägg men sjukt intressant att få reda på.
Citera
2015-07-22, 01:52
  #28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har svårt att tro att någon faktiskt tänker med ord. Ni som säger att ni gör det, hur välformulerade och fulla av ordspråk är era tankar?

Tänker ni:

hungrig gå köket äta blodpudding

eller

Nu känner jag mig minsann sugen på något mumsigt, jag tror att jag ska spatsera ut i mitt vitmålade kök och steka mig några skivor blodpudding, för jag är hungrig som en varg som inte är på Skansen.
Citera
2015-07-22, 02:02
  #29
Medlem
526s avatar
Jag undrar om det hänt något med nya generationer som bara spelat dataspel. Kan det vara så att kognitionsförmågan sjunkit? Att folk nuförtiden inte kan tänka som vi andra. Vi både ser och hör saker inom oss hela tiden. Hur skulle det annars vara? Men folk som matats med hög stimuli genom en skärm kanske inte utvecklar den förmågan på samma sätt.
Citera
2015-07-22, 09:06
  #30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag har svårt att tro att någon faktiskt tänker med ord. Ni som säger att ni gör det, hur välformulerade och fulla av ordspråk är era tankar?

Tänker ni:

hungrig gå köket äta blodpudding

eller

Nu känner jag mig minsann sugen på något mumsigt, jag tror att jag ska spatsera ut i mitt vitmålade kök och steka mig några skivor blodpudding, för jag är hungrig som en varg som inte är på Skansen.
ja ungefär så. Nu skall jag nog behöva gå på toaletten, inte gå på den utan till den och ej på toalettstolen utan sitta i toalettstolen, inte inuti den utan med rumpan fint placerat på ringen, inte ring som i ring,osv....
Nej tankar är nog förmodligen en blandning av bilder, ord och känslor samt instinkter. Något förenklat och avsevärt förkortat. Endast de viktiga bitarna plockas ut, skulle förmodligen dö om det tog en hel dag för att ta sig en macka i mitt nu då ljusgråa kök med vita luckor....
Citera
2015-07-22, 18:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
Då är frågan - vad drömmer dom om och hur ser de blindas drömmar ut? Kan blinda fantisera om hur något ser ut eller har någon nånsin kunnat förklara vad tex. en figur är, hur den ser ut? Hur ska man förklara färgen 'grön'? Drömmer de endast om det som 'ser' när dom är blinda? Ser dom bara svart och hur/vad drömmer dom om då isåfall?

Många frågor i ett och samma inlägg men sjukt intressant att få reda på.

Spekulativa argument

Jag gör antagandet att om de drömmer så är drömmarna precis som i det vardagliga livet - dvs...ingenting...kanske inte ens "svart". Det händer väl säkert att du själv sover någon natt utan att drömma, eller hur? Varje natt bör då rimligtvis vara liknande för en blind. Någon som är född blind är enbart medveten om de andra sinnena såsom lukt, känsel, smak.

Det går inte förklara färgen 'grön' på ett rimligt tillvägagångssätt då den är subjektivt. Försök måla upp en kub i dina tankar, gör den enklare och enklare tills den enbart består av simpla linjer. Nu säger jag: du vet inte hur linjer ser ut. Vad får du kvar? Jo, den svarta bild man upplever när man stänger ögonen.
Nu tar vi det ytterligare ett steg. Vi drömmer inte hela nätterna utan det finns perioder där vi upplever "ingenting", som vi inte är medvetna om. Föreställ dig ett sådant tillstånd fast man är medveten om övriga sinnen, förutom den svarta bild man ser när man stänger ögonen.

Du kan bara drömma vad du har upplevt i verkliga livet. Vilket borde betyda att en blind kanske kan drömma om ljuden från en fotbollsmatch eller sitt barnkalas, men även kanske lukter och känslor.


Edit: Själv har jag inget luktsinne och kan inte föreställa mig hur olika lukter luktar. Jag har ingen information/minnesbank inom luktsfären som hjärnan kan kommunicera med för att ens kunna bilda en ren gissning.
__________________
Senast redigerad av S0urce 2015-07-22 kl. 18:09.
Citera
2015-07-23, 00:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Spekulativa argument

Jag gör antagandet att om de drömmer så är drömmarna precis som i det vardagliga livet - dvs...ingenting...kanske inte ens "svart". Det händer väl säkert att du själv sover någon natt utan att drömma, eller hur? Varje natt bör då rimligtvis vara liknande för en blind. Någon som är född blind är enbart medveten om de andra sinnena såsom lukt, känsel, smak.

Det går inte förklara färgen 'grön' på ett rimligt tillvägagångssätt då den är subjektivt. Försök måla upp en kub i dina tankar, gör den enklare och enklare tills den enbart består av simpla linjer. Nu säger jag: du vet inte hur linjer ser ut. Vad får du kvar? Jo, den svarta bild man upplever när man stänger ögonen.
Nu tar vi det ytterligare ett steg. Vi drömmer inte hela nätterna utan det finns perioder där vi upplever "ingenting", som vi inte är medvetna om. Föreställ dig ett sådant tillstånd fast man är medveten om övriga sinnen, förutom den svarta bild man ser när man stänger ögonen.

Du kan bara drömma vad du har upplevt i verkliga livet. Vilket borde betyda att en blind kanske kan drömma om ljuden från en fotbollsmatch eller sitt barnkalas, men även kanske lukter och känslor.


Edit: Själv har jag inget luktsinne och kan inte föreställa mig hur olika lukter luktar. Jag har ingen information/minnesbank inom luktsfären som hjärnan kan kommunicera med för att ens kunna bilda en ren gissning.

Väldigt intressant post. Dock skulle det varit intressant att fråga en som varit blind hela livet hur de upplever drömmar. Jag skulle nog kunna tro att det är så som du beskriver.

En fråga om ditt luktsinne, så du har aldrig någonsin känt en doft? Inte ens lite? Aldrig inbillat dig? Där är det även en intressant fråga - hur 'doftar' det om man inte känner någon lukt? Exempelvis som vatten, det smakar ingenting men det har fortfarande ändå en smak. Förstår du hur jag menar?

Edit: kanske blev det lite OT nu.. men vi provar
Citera
2015-07-23, 02:01
  #33
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag tror att man snarare uppfattar sina tankar och hör med öronen.
Citera
2015-07-29, 17:25
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
Väldigt intressant post. Dock skulle det varit intressant att fråga en som varit blind hela livet hur de upplever drömmar. Jag skulle nog kunna tro att det är så som du beskriver.

En fråga om ditt luktsinne, så du har aldrig någonsin känt en doft? Inte ens lite? Aldrig inbillat dig? Där är det även en intressant fråga - hur 'doftar' det om man inte känner någon lukt? Exempelvis som vatten, det smakar ingenting men det har fortfarande ändå en smak. Förstår du hur jag menar?

Edit: kanske blev det lite OT nu.. men vi provar


Ursäkta för sent svar. https://www.youtube.com/watch?v=XpUW9pm9wxs

Saliv är mestadels vatten, men den innehåller även låga koncentrationer av olika mineraler och enzymer som är unika för varje person, inklusive en mycket låg koncentration av salt. Det smakar inte salt till dig eftersom du har anpassat sig till det då man utsätts för ett konstant stimuli under en längre period. Om du går omkring med vatten tillräckligt länge i munnen kommer förmodligen smaken av det vattnet försvinna - precis likt att du inte känner av att du har byxor/kläder på dig efter ett tag.
Problemet med mitt luktsinne är att receptorerna som känner igen olika ämnen och som sedan producerar ett specifikt stimuli verkar helt enkelt inte finnas där. Tänk dig att du har vatten i din mun men det finns inga smakreceptorer som kan identifiera smaken och inte heller temperatur-, pH- eller tryckreceptorer som kan göra dig medveten om att du har vatten i din mun. Applicera samma tänk till ang. mitt luktsinne samt det vi diskuterade tidigare om att vara blind från födseln.
Citera
2015-08-09, 10:55
  #35
Medlem
Nathalies avatar
Intressant länk från TED talk ang. hörsel:

http://ideas.ted.com/how-to-hear-the...gh-your-chest/

Det handlar om döva människor som lär sig höra världen via en väst, de lär sig tolka impulserna som västen ger av till olika ljud (som ett öras funktion) för att därefter lära sig mönstret/språket.

Kolla även föreläsningen/videon, de förklarar en del om hjärnan och hur den fungerar och vad hörsel är.
Citera
2015-08-09, 13:56
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigfuckup
Om man hör med öronen hur kan man då höra sina egna tankar?

ganska uppenbarligen så är det för att när man tänker röst så skapar man inre ljud, som ens inre öron hör. Har man en tillräckligt stark "ljudförstärknings-apparatus" (tänk spion-avlyssnings-grejor) så kan den uppfatta ens 'inre-ljud-röst'(inre tal), och spela upp det på högtalare.

Det är så man läser (hör) folks tankar


när det kommer till det inre visuella så är det lite annorlunda. här talar man om ens mind's eye som är ett faktiskt öga som ser ens inre världar (fantasi etc) som man skapar. kallas tredje ögat av somliga typer

Edit: troligtvis därför som ljud-styrkan på ens 'inre-röst' har en så låg max-volym; ens inre röst kan ju t.ex. inte skrika eller göra starka ljud. Om man kunde skrika med ens inre röst så skulle andra kunna höra den ifall det är knäpptyst i rummet eller de håller ett glas mot huden som de lyssnar med eller liknande, -och det vore ju rätt så ologiskt ur en evolutions-synpunkt (då hör ju alla ens dåliga tankar åså, blir inge bra då).
__________________
Senast redigerad av Charlie-X 2015-08-09 kl. 14:07.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback