Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 19:38
  #1
Medlem
När era barn blir utsatta för oförrätter som våldtäkter och mord.

Det är ju uppenbart att samhället inte skyddar hos.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20106068.ab

3 år för våldtäkt och mord nu har han gjort det igen.

3 år för ta någons liv är ett skämt i mina ögon.

Men tydligen helt acceptabelt för hennes föräldrar.

Jag tycker att det är föräldrars ansvar att se till att barnet blir hämnad och få rättvisa.

Om ni inte vill göra det själv så samla ihop pengar och ge det till nån som gör det åt er.

Sveriges föräldrar förtjänar fan inte barn, ursäkta mig men jag blir så förbannad att man kan vara så likgiltig att acceptera först att barnet blir utsatta för något så hemskt och sen acceptera bli spottad av staten.

Men jag hör absolut inget i tidningar att nån har åkt dit för hämnd.

Nu kommer säkert tråden fyllas med folk som säger att dom kommer hämnas om någon skadar deras familj.

Flashback är dom modigaste personerna jag känner.


Kan någon förklara för mig varför folk inte reagera när deras barn utsätts för hemskheter och vill hämnas ?

Jag har inte själv barn men jag har alltid hört talas om att föräldrar första instinkt är att försvara sina barn och man hör hela tiden att föräldrar skulle göra allt för sina barn.

Vilket BS.


Man läser hela tiden om grova misshandel, mord och våldtäkter men inget om föräldrar som har hämnats för vad sina barn har blivit utsatt.

Kan liksom inte förstå är man så himla rädd att förlora sin trygghet med villa och Volvo.

Hämnas kan alla göra kvinna som man och har inget med kön att göra.
Om folk nu tror att bara män ska hämnas sina barn.
Ingen kan ex försvara sig mot en pistol.
__________________
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-06-25 kl. 19:42.
Citera
2015-06-25, 19:57
  #2
Medlem
Dom flesta människorna i ett civiliserat samhälle är inte kapabla att mörda någon, inte ens en person som dödat deras dotter.
Det är därför vi har ett rikt land som inte krigat på ett par hundra år och ju fler våldsbenägna idioter ett land får desto sämre blir landet.

Det är knappast en slump att allt blir sämre och sämre i Sverige när vi importerar våldsamma idioter ifrån tredje världen och det är knappast en slump att varenda land där heder och blodshämd är vanligt är totala skithål.


Medelsvensson har dessutom inte kontakter för att skaffa fram skjutvapen och även om han skaffar fram det så har han knappast oddsen på sin sida när det gäller medelåldersfarsa som aldrig skjutit ett vapen förut vs. en dömd mördare.
Citera
2015-06-25, 20:09
  #3
Medlem
Adriadnes avatar
Baserat på känslorna som uppstår när jag tänker på att någon skulle skada mitt barn (mitt barn är inte ens fött ännu, men redan nu älskar jag det så mycket) gör att jag seriöst tror att jag skulle hämnas. Hur hämnden skulle se ut beror på situationen, men jag håller helt med om att 3 års fängelse för våldtäkt eller mord är ett löjligt skämt. Det skulle jag inte kunna acceptera...

Men sen vet man ju aldrig hur man reagerar när någonting händer i verkligheten. Det vet du TS lika lite om som vi andra. Man kanske blir helt apatisk av sorg (om barnet dött) eller vill lägga precis allt fokus på att försöka göra att barnet överlever och återhämtar sig från händelsen (våld eller våldtäkt) och inte bryr sig om hämnden, utan vill lägga energin på andra saker.

Jag tror dock att jag skulle vilja hämnas.
Citera
2015-06-25, 20:14
  #4
Medlem
Att hämnas gör ju inte att barnet börjar leva igen. Och risken att man åker fast finns ju också. Vad gör man för nytta i fängelset för ev. andra familjemedlemmar?
Fast jag vet ju inte hur jag själv skulle reagera. Känslorna tar nog över,men åt vilket håll?
Citera
2015-06-25, 20:15
  #5
Medlem
power.rangerss avatar
För att ett så pass litet antal människors barn blir utsatta för våldtäkt, mord eller liknande. Det finns säkert en hel del människor i Sverige som skulle kunna hämnas rakt av utan att ens tänka efter först. Jag tror även att hämnd förekommer i viss del också, om än väldigt låg.

Tänk om en våldtäktsman misstar sig på en sådan här människas dotter:
https://www.youtube.com/watch?v=KXt2zu5hB2w

Medelsvensson är dock allmänt sett lite feg av sig. Tänker kanske på sitt arbete/lån och kanske blir känslomässigt berörd av att skada en annan person. Men det finns säkert vanliga Svenssons som kan begå hämndaktioner, det beror på vem som drabbas.
__________________
Senast redigerad av power.rangers 2015-06-25 kl. 20:25.
Citera
2015-06-25, 20:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Dom flesta människorna i ett civiliserat samhälle är inte kapabla att mörda någon, inte ens en person som dödat deras dotter.
Det är därför vi har ett rikt land som inte krigat på ett par hundra år och ju fler våldsbenägna idioter ett land får desto sämre blir landet.

Det är knappast en slump att allt blir sämre och sämre i Sverige när vi importerar våldsamma idioter ifrån tredje världen och det är knappast en slump att varenda land där heder och blodshämd är vanligt är totala skithål.


Medelsvensson har dessutom inte kontakter för att skaffa fram skjutvapen och även om han skaffar fram det så har han knappast oddsen på sin sida när det gäller medelåldersfarsa som aldrig skjutit ett vapen förut vs. en dömd mördare.


Jag förstår varför Svenskar inte är våldsamma.
Svenskar är som du säger för civiliserade.

Men borde inte föräldrar instinkten att vilja försvara sina barn vara större?

Dom flesta har ingen aning om hur man fixar vapen. Det köper jag men tar man inte reda på hur man ska gå till väga då?

Alla har väl internet och kan använda google. Det finns mängder med sidor om hur man kan göra.

Pistol behöver inte alltid vara ett vapen men oftast är en trygghet om man inte har tuffheten att kidnappa personen eller personerna och sen utsätta dom för tortyr.

Man kan träna på skjuta ute i skogen. Vilket är att föredrar om man aldrig har skjutit innan.

Jag hade undvikit skjutskolor i Sverige om man inte vill bli misstänkt.

Man kan åka på vapen resor utomlands för att träna upp sig innan.
Citera
2015-06-25, 20:23
  #7
Medlem
Vi har inget annat val än att acceptera det om barnets liv försvinner. Hur vi gör detta är en fråga om karaktär. Det är viktigt att odla en nästan tredjepersons inställning till att acceptera detta. För många människor, särskilt de ovana eller nya till djupt personliga avslag så är detta en tuff ordning. Vi är känslomässigt investerade och det främjar aldrig att fatta bra beslut.

Det är en del av människans tillvaro att önska vad vi tycker är rättvisa. Det är vår natur att göra jämförelser, och i fallet av ojämlikhet, se dem korrigerade. Och även om vi sällan anser de yttersta konsekvenserna av våra handlingar, så är det inte anledningen till att vi borde dämpa en önskan om hämnd. Det vi borde tänka på är de övergripande insatser och resurser som behövs för att hämnas och väga dem mot de saker vi kan uppnå för vår egen(eller andras) förbättring genom att styra dem till våra egna syften.

Jag kan personligen relatera en berättelse om en ung man som just släppts från fängelset. Han dödade pojkvännen som hans " soulmate " ersatte honom med när han var 16 genom att knivhugga honom 32 gånger. Det var hans hämnd. Om han hade varit 2 år äldre han han blivit dödad eller serverats ett livstidsstraff(ej Sverige). De flesta kanske inte vara är så extrema i sin hämnd men konsekvenserna är likartade.
Citera
2015-06-25, 20:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Baserat på känslorna som uppstår när jag tänker på att någon skulle skada mitt barn (mitt barn är inte ens fött ännu, men redan nu älskar jag det så mycket) gör att jag seriöst tror att jag skulle hämnas. Hur hämnden skulle se ut beror på situationen, men jag håller helt med om att 3 års fängelse för våldtäkt eller mord är ett löjligt skämt. Det skulle jag inte kunna acceptera...

Men sen vet man ju aldrig hur man reagerar när någonting händer i verkligheten. Det vet du TS lika lite om som vi andra. Man kanske blir helt apatisk av sorg (om barnet dött) eller vill lägga precis allt fokus på att försöka göra att barnet överlever och återhämtar sig från händelsen (våld eller våldtäkt) och inte bryr sig om hämnden, utan vill lägga energin på andra saker.

Jag tror dock att jag skulle vilja hämnas.


Hade jag vetat att staten har hämnats ordentligt åt mitt barn så hade jag nog kunnat accepterat det nånstans.
Men aldrig förlåtit.

Men 3 år för grov våldtäkt och mord så hade inte ens 20 år vart okej i mina ögon.
Jag hade sparat så mycket pengar att oavsett om jag lever eller är död så hade mitt barn blivit hämnad. Hade levt på nudlar för att lägga undan pengar.

Man kan tycka som du säger att man ska fokusera på sitt barn och dennas förfriskas ifrån detta hemska brott och att det inte är inte värt att föräldrarna hamnar i fängelset och inte kan stötta sitt barn när den ska bli okej i igen.

Men 1 av föräldrarna borde hämnats lik förbannat.
Hade min partner hämnats och hamnat i fängelset så hade jag stöttat henne hela vägen.
Det är föräldrarnas skyldighet att försvara sitt barn.
Kan man inte eller vill inte försvara sitt barn när inte staten gör det så ska man inte ha barn.
Citera
2015-06-25, 20:30
  #9
Medlem
Vem är mördaren?
Citera
2015-06-25, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att hämnas gör ju inte att barnet börjar leva igen. Och risken att man åker fast finns ju också. Vad gör man för nytta i fängelset för ev. andra familjemedlemmar?
Fast jag vet ju inte hur jag själv skulle reagera. Känslorna tar nog över,men åt vilket håll?


Risken är stor att man åker fast. Speciellt om man inte är van.

Polisen kollar alltid upp motiv.

Vad gör man till nytta i fängelset. Väldigt mycket då det sänder ett budskap till alla vidriga personer där ute.
Just nu är det fritt fram för alla.

Sen är det för ens egen skull att veta att sitt barn har blivit hämnad. Man kunde kanske inte försvara sitt barn när det väl hände men nu har man alla fall gjort vad man har kunnat.


Att bara svälja att acceptera att någon har skadat sitt barn som man har tagit hand om under hela dennas liv är för mig helt otroligt.
Citera
2015-06-25, 20:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag förstår varför Svenskar inte är våldsamma.
Svenskar är som du säger för civiliserade.

Men borde inte föräldrar instinkten att vilja försvara sina barn vara större?

Dom flesta har ingen aning om hur man fixar vapen. Det köper jag men tar man inte reda på hur man ska gå till väga då?

Alla har väl internet och kan använda google. Det finns mängder med sidor om hur man kan göra.

Pistol behöver inte alltid vara ett vapen men oftast är en trygghet om man inte har tuffheten att kidnappa personen eller personerna och sen utsätta dom för tortyr.

Man kan träna på skjuta ute i skogen. Vilket är att föredrar om man aldrig har skjutit innan.

Jag hade undvikit skjutskolor i Sverige om man inte vill bli misstänkt.

Man kan åka på vapen resor utomlands för att träna upp sig innan.

Instinkten att försvara sitt barn har man som förälder när barnet utsätts för hotet, inte flera månader efteråt när GM får ett för lågt straff. Dom flesta föräldrarna skulle självklart dö för att försvara sitt barn om dom var närvarande när brottet skedde, det går på ren instinkt.

Att planera ett mord flera månader/år senare och gå igenom alla steg som krävs från tanke till själva mordet är inte något man gör på instinkt och därför kommer dom flesta föräldrarna inte längre än att fantisera om sin hämnd.

Det är dessutom väldigt traumatiskt att förlora ett barn och för dom flesta är sorgen över förlusten så överväldigande att dom inte ens skulle klara av att planera ett mord om dom ville.
Citera
2015-06-25, 20:43
  #12
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hade jag vetat att staten har hämnats ordentligt åt mitt barn så hade jag nog kunnat accepterat det nånstans.
Men aldrig förlåtit.

Men 3 år för grov våldtäkt och mord så hade inte ens 20 år vart okej i mina ögon.
Jag hade sparat så mycket pengar att oavsett om jag lever eller är död så hade mitt barn blivit hämnad. Hade levt på nudlar för att lägga undan pengar.

Man kan tycka som du säger att man ska fokusera på sitt barn och dennas förfriskas ifrån detta hemska brott och att det inte är inte värt att föräldrarna hamnar i fängelset och inte kan stötta sitt barn när den ska bli okej i igen.

Men 1 av föräldrarna borde hämnats lik förbannat.
Hade min partner hämnats och hamnat i fängelset så hade jag stöttat henne hela vägen.
Det är föräldrarnas skyldighet att försvara sitt barn.
Kan man inte eller vill inte försvara sitt barn när inte staten gör det så ska man inte ha barn.

Nä, jag håller med. Vapen och kontakter är inget problem för min del. Jag hade hittat ett sätt att hämnas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback