Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-25, 16:15
  #1
Medlem
Jag har jakten på ett område i 12 år till, allt skrevs för ca 15 år sedan och det finns i fastighetsregistret. Jag trodde det skulle vara lugnt så vi skrev inte in några specifika grejer i avtalet annat än att jag ahr jakträtten fram till 2027. Han tyckte att jag har satt upp lite för många jakttorn och pratar om att jag inte får sätta upp jakttorn och åtla längre. Får han göra så eller? vad har jag rätt till egentligen?
Citera
2015-06-25, 17:02
  #2
Medlem
RobMcKennans avatar
Du har jakträtten på marken men vad gäller torn och åtlar torde det vara bäst att komma överens med markägare vad som ingår och vad du får göra. Det finns nog egentligen ingen praxis för detta, utan det avgörs från fall till fall (tror jag).
Citera
2015-06-25, 17:20
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soziety
Jag har jakten på ett område i 12 år till, allt skrevs för ca 15 år sedan och det finns i fastighetsregistret. Jag trodde det skulle vara lugnt så vi skrev inte in några specifika grejer i avtalet annat än att jag ahr jakträtten fram till 2027. Han tyckte att jag har satt upp lite för många jakttorn och pratar om att jag inte får sätta upp jakttorn och åtla längre. Får han göra så eller? vad har jag rätt till egentligen?


Vad gäller jakttornen, så förstår jag det som om att markägaren är juridiskt ansvariga för dessa. Om exempelvis en fågelskådare klättrar upp i tornet och ramlar ner och skadar sig kan han bli skadeståndsskyldig.

En anledning till att markägaren arrenderat ut jakträtten till dig kan vara att han inte vill ha exempelvis vildsvin på sina marker, då har han givetvis synpunkter på om du försöker locka in dessa på hans marker.
för många åtlar på för liten yta kan dessutom vara jaktbrott.

Markägaren har vittgående befogenheter att bestämma vilka anläggningar du får ha på hans marker.
Citera
2015-06-25, 17:23
  #4
Medlem
RobMcKennans avatar
Det räcker med att sätta upp en skylt på tornen, där det står: "detta är ett jakttorn och att klättra upp detta sker på egen risk" så är det löst.

I princip får du göra allt som är lagligt om det inte står annat i avtalet...
Citera
2015-06-25, 17:28
  #5
Avstängd
Grundfrågan är ju varför markägaren har invändningar? Vill hen i själva verket bryta jaktarrendet och bara komma med så många invändningar som möjligt?
Citera
2015-06-25, 17:36
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobMcKennan
Det räcker med att sätta upp en skylt på tornen, där det står: "detta är ett jakttorn och att klättra upp detta sker på egen risk" så är det löst.

I princip får du göra allt som är lagligt om det inte står annat i avtalet...


En sådan skylt fritar inte från ansvar, men däremot brukar skadeståndet bli betydligt lägre om en sådan skylt finns.

Det är inte lagligt att utan samtycke bygga ett jakttorn på någon annans mark, ej heller göra åtlar, anlägga viltåkrar eller röja skjutgator.
Citera
2015-06-25, 18:39
  #7
Medlem
Ok! självklart ska vi och kommer ju lösa det här, det går ju inte att va oense med markägaren, men det kan vara bra att veta vad jag kan göra och vad han kan göra om det skulle hårddras. hur är det med att fälla sly och mindre busk? och köra med 4hjuling? och bil på hans skogsvägar?
Citera
2015-06-25, 19:11
  #8
Medlem
Fel du kan inte bli dömd för jaktbrott pga antal åtlar på marken,det finns rekommendationer om hur nära du får placerar mot gränsade mark men ingen lag.

Känns som tidigare nämnt att markägaren försöker få dit att bryta kontraktet i förtid.Har någon släkting/barn till honom kanske börjat jaga ?

Prata med markägaren varför han tycker som han tycker,kanske kan du dela arrendet om han vill att någon han ska jaga där etc.
Citera
2015-06-25, 19:53
  #9
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Fel du kan inte bli dömd för jaktbrott pga antal åtlar på marken,det finns rekommendationer om hur nära du får placerar mot gränsade mark men ingen lag.


Jaktlagen § 34.
Citera
2015-06-25, 20:27
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soziety
Ok! självklart ska vi och kommer ju lösa det här, det går ju inte att va oense med markägaren, men det kan vara bra att veta vad jag kan göra och vad han kan göra om det skulle hårddras. hur är det med att fälla sly och mindre busk? och köra med 4hjuling? och bil på hans skogsvägar?

Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Fel du kan inte bli dömd för jaktbrott pga antal åtlar på marken,det finns rekommendationer om hur nära du får placerar mot gränsade mark men ingen lag.

Känns som tidigare nämnt att markägaren försöker få dit att bryta kontraktet i förtid.Har någon släkting/barn till honom kanske börjat jaga ?

Prata med markägaren varför han tycker som han tycker,kanske kan du dela arrendet om han vill att någon han ska jaga där etc.

Mitt intryck är snarare att det upstått någon form intressekonflikt mellan markägaren och TS.

Kan det vara så att arrendet omfattar en väldigt liten areal, som belamras med torn, åtlar och viltvårdsanläggningar. Är TS skogstekninskt sakkunnnig?

Mitt råd är att TS sätter sig ner med markägaren och kompletterar nyttjanderättsavtalet, där man definierar vad som gäller. Man kan exempelvis komma överens om hur många jakttorn som ska finnas, på vilka platser samt att dessa ska underhållas och vara i fullgott skick..

Detsamma gäller åtlar, saltstenar, foderplatser och andra viltvårdsåtgärder.

Att slyröjning behövs för att upprätthålla säkerheten, men att markägaren måste ge tillstånd till mer omfattande röjning.

Vad ska gälla angående eldning? Angående användande av fyrhjuling?

Det viktigaste av allt: Prata med varandra, det är av stor vikt att hålla en god relation till markägaren. Förse denne med smakbitar då och då. En flaska Whisky till jul är standard, detta under förutsättning att avtalet ingåtts med en privatperson. Är det med ett företag skall givetvis relationen hållas strikt affärsmässigt.
Citera
2015-06-25, 20:43
  #11
Medlem
Ok. Jag tror att de kan vara så,att han har en släkting som vill jaga. Men jag vill inte ha nån mer på merken. Det har funkat jättebra i alla år och jag vill imte ha nån mer som jagar på marken, det e ju trots allt jag som har jakträtten.
Citera
2015-06-25, 20:56
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soziety
Ok. Jag tror att de kan vara så,att han har en släkting som vill jaga. Men jag vill inte ha nån mer på merken. Det har funkat jättebra i alla år och jag vill imte ha nån mer som jagar på marken, det e ju trots allt jag som har jakträtten.

OK! Då förstår jag bättre. Då sitter du i en svår sits. Eftersom ert avtal inte reglerar detaljer, (Det är lätt att vara efterklok, jag vet. ) har markägaren ganska stora möjligheter att obstruera din jakt tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback