2015-07-11, 03:09
Medlem
Didajdidajdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Käften, snyltarkärring.
Vi har jämnställdhet i Sverige och då har man det fullt ut och inte 50-tals könsroller där menlösa kvinnor ska bli försörjda, få högre levnadssstandrd och där klimatet på krogen är likadant som på 50-talet och ingen tjej bjuder upp.
Män kommer även få gå ut i krig som vanligt om det skulle bli något i framtiden och kvinnor slipper.

Vad i hela friden hände här? Jag kan inte se hur det där kan vara ett svar på det jag skrev. Könsroller - Pyttsan. Det får patrasket ha för sig själva. Jag gillar, och ogillar individ som individ.

Om jag väljer att leva tillsammans med någon som har sämre ekonomiska förutsättningar, så har jag aktivt valt så. Förmodligen gillar jag person i fråga så pass, att jag vill att båda ska ha det fint ställt. Jag vill se till min sambos bästa. Det är väl rimligt? Etikettera och slänga med ord som jämställdhet, kan du göra med någon annan. Det passar sig inte att jag, som är kvinna, älskar vapen, sex, spel, arbete för inkomst och kampsport, typiskt manligt? Lyckost dig som inte är partner till mig! Jag bryter nog mot så många idealregler, att stilpolisen snart griper mig, med mitt långa blonda hår och min enormt feminina stil. Ledare och krönikörer, tillsammans med reportrar, politiker och flera kan få jonglera med häftiga ord som genus, feminism, jämställdhetsbonus, hen och "DÖ" - men jag håller gärna sån skit utanför mitt förhållande, till min likasinnade svenska man.

Förövrigt finns det en risk att även jag blir inkallad att försvara vårt rike, om så krävs. Jämställdhet
Citera
2015-07-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Gnidet? Det är jag inte redo att skriva under, en man definieras av de principer han styrs av och regler han sätter för hur långt andra får utnyttja hans godhet. Tid är pengar, pengar är tid. Betalar man mindre pengar (tid) till kostnaderna så får man också komplettera betalningen med tid (pengar). Jag skulle själv skämmas ögonen ur mig ifall jag bidrog med mindre än hälften till kostnaderna. Har jag dessutom inte råd så kanske jag skulle göra något åt det istället (löneförhandla, jobba mer, byta jobb etcetera) istället för att fortsätta en livsstil bortom min finansiella kapacitet.

Jag tycker att du föregår med ett tydligt och bra exempel i din inställning till låneoviljan, jag måste medge att jag inte ens tänkte på det innan jag läste det du skrev tidigare i tråden.

Du verkar tycka pengar är det viktigaste här i livet. Eftersom olika yrken värdesätts olika så blir det ju lätt differanser i löner mellan folk som jobbar med olika saker. Jag skulle aldrig vilja tvinga min fru till att jobba med sådant hon inte tycker är skoj bara för att höja hennes lön, jag tjänar idag rätt mycket mer än henne men vi lägger ändå allt i samma pott. Det viktigaste för mig är att vi båda gillar våra jobb, pengar är väldigt sekundärt. Sen att jag jobbar mindre än henne gör ju att jag har mer tid hemma till hushållssysslor så det kan nog bli att jag lägger lite mer tid till sådant också än vad hon gör.

Jag började jobba medan hon pluggade, det var innan vi gifte oss och då hade vi inte helt gemensam ekonomi. Då delade vi upp vissa fasta kostnader så jag tog merparten, och sen betalade jag mer på resor/middagar ute osv. Detta för annars skulle hon inte haft så mycket pengar över trots att hon jobbade utöver studierna medan jag skulle haft massor med pengar över.

Det jag vill ha sagt är att det är rätt trist att bara tänka kronor och att alla skall bidra lika med exakt lika många, så länge alla försöker jobba heltid med något de blir glada av så räcker väl det? Lycka är så mycket mer värt än hur mycket pengar man tjänar.
Citera
2015-07-11, 14:11
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Du verkar tycka pengar är det viktigaste här i livet. Eftersom olika yrken värdesätts olika så blir det ju lätt differanser i löner mellan folk som jobbar med olika saker. Jag skulle aldrig vilja tvinga min fru till att jobba med sådant hon inte tycker är skoj bara för att höja hennes lön, jag tjänar idag rätt mycket mer än henne men vi lägger ändå allt i samma pott. Det viktigaste för mig är att vi båda gillar våra jobb, pengar är väldigt sekundärt. Sen att jag jobbar mindre än henne gör ju att jag har mer tid hemma till hushållssysslor så det kan nog bli att jag lägger lite mer tid till sådant också än vad hon gör.

Jag började jobba medan hon pluggade, det var innan vi gifte oss och då hade vi inte helt gemensam ekonomi. Då delade vi upp vissa fasta kostnader så jag tog merparten, och sen betalade jag mer på resor/middagar ute osv. Detta för annars skulle hon inte haft så mycket pengar över trots att hon jobbade utöver studierna medan jag skulle haft massor med pengar över.

Det jag vill ha sagt är att det är rätt trist att bara tänka kronor och att alla skall bidra lika med exakt lika många, så länge alla försöker jobba heltid med något de blir glada av så räcker väl det? Lycka är så mycket mer värt än hur mycket pengar man tjänar.
Jag har markerat lite intressanta saker i din relation till henne, jag ser dock inte vad hon erbjuder. Hur lyfter hon sin vikt? Vems idé var det att gifta sig?
Citera
2015-07-11, 15:42
Medlem
Citat:
Jag har markerat lite intressanta saker i din relation till henne, jag ser dock inte vad hon erbjuder. Hur lyfter hon sin vikt? Vems idé var det att gifta sig?

Vad hon erbjuder? En perfekt partner för mig som jag kan lita på i vått och torrt, att välja sin partner eftera hur mycket de tjänar verkar rätt dumt. Att gifta sig var något vi båda resonerade oss fram till. Hon skulle utan problem kunna byta jobb och tjäna mer än mig inom något år, hon har både mer prestigefull och längre utbildning än mig, samt bättre betyg. Men vad skulle det tjäna till? Hon skulle jobba med saker hon inte gillar fler timmar än hon idag jobbar och enda skillnaden är att sparkontot växer snabbare än det gör idag.

Hon och jag är bara intresserade av olika saker som i företagens ögon kompenseras olika, vi båda är glada i våra jobb och tillsammans har vi det jäkligt bra ställt oavsett. Räcker inte det? I framtiden kanske hon tjänar markant mer än mig, skall vi då skilja oss?

Att jag gör lite mer hushållssysslor när vi båda jobbar är ju rätt naturligt då jag jobbar färre timmar samt att jag har obefintlig resväg till/från jobbet. Det betyder inte att hon inte gör något, utan mer att jag kanske gör lite av de saker hon knappt vet om att jag gör. Om någon har semester när den andre jobbar drar den som är hemma ett större lass såklart.
Senast redigerad av Akt 2015-07-11 kl. 15:46.
Citera
2015-07-11, 22:28
Medlem
Beror lite på vad era omkostnader är, men 50% till mat + fasta utgifter låter rimligt om ni kommer överens om att kläder och personliga saker (personlig hygien/smink/träningskort) betalas av er själva. Alla pengar som blir över varje månad från det gemensamma kontot, borde sättas över på ett sparkonto så att ni antingen kan resa på semester eller göra ett större inköp.
Citera
2015-07-12, 01:44
Medlem
Ni bör dela hälften på allt tycker jag.
Din sambo kan jobba extra om pengar behövs.

Visst är ni gifta och lever ihop hela livet är det väl rimligt (och lär bli så automatiskt) att ena personen betalar mer om den tjänar mycket mer, men om ena aktivt har valt att plugga istället för att jobba skall inte den andre bli lidande för det. Då kan likväl den andre gå ned på halvtid alt börja plugga så att inkomsten blir likvärdig.

Beror ju lite på hur länge ni bott tillsammans, om ni har barn osv.
Citera
2015-07-12, 13:49
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:

Ibland spelar pengar mindre roll helt enkelt.
Citera
2015-07-12, 14:00
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersnesduk
Ibland spelar pengar mindre roll helt enkelt.
Absolut, det är väldigt bra av dig att peka ut det för oss övriga. Det finns säkert riktiga klåpare där ute som vänder mynt och tar fram miniräknaren vid restaurangbesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in