Citat:
Ursprungligen postat av
quezen
Pocahontas pappa hade rätt att knulla varenda kvinna i byn, exempelvis.
Spanska Cortés erövrade inte Mexiko ensam med 500 soldater mot ett land med över 20 miljoner invånare. Nej, de flesta indianerna var trötta på slaveri,tortyr och ritualmord - och erbjöd honom hjälp.
"de flesta indianerna" -- gjorde man opinionsundersökning eller vad menar du? Var det så att Cortés och hans män delade ut enkäter eller valde de att göra telefonintervjuer?
Det är förövrigt rätt vanligt att man beskriver aztekerna som totalitära i historieböcker - i varje fall så var det så på min tid -- och i vissa populärkulturella skildringar jag tog del av som barn - och nej, jag är inte så gammal - så beskrevs de som ett människoooffrande och, typ, bloddrickande folk där alla helt okritiskt lyssnar på översteprästen och gör vad han säger. Det är först när den vite mannen kommer in i bilden som ordningen och maktstrukturerna ruckas och de börjar ifrågasätta hur deras samhälle är uppbyggt. Så om någon harmoni hos aztekerna skildras i de historieböcker och filmer/serie-tidningar som var populära när jag var barn och gick i skolan så var det harmonin i att vara ett helt jävla hjärntvättat folk som inte förstod bättre.
Det är liksom heller ingen hemlighet att det fanns enorma konflikter inom aztekriket och att dessa utnyttjades av spanjorerna. Och skälet till konflikterna enligt min lärobok i mellanstadiet var att de offrade andra städer och folks människor - vilket är en förenkling om något, det var mer än det som ledde till konflikter. Det som däremot i mångt och mycket knäckte aztekerna var ju sjukdomarna som kom med spanjorerna. Nästan hela den militära ledningen strök med, bland annat. Inte nog med det så drabbades de även av missväxt under samma period.
Nåväl, om man ska klaga på den överdrivet positiva skildringen av indianer - det som pk-människor brukar kalla för "exotifiering" eller "othering" - så bör man se till den historiska kontexten och varför vissa sorters skildringar uppstår. Det handlar liksom egentligen inte främst om att vi plötsligt blivit så pk (pk enligt vem? vilka klagar mest på den falska och positiva skildringen av exempelvis indianer? jo, vänster-pk-människor) och därför vara positivt mot alla andra kulturer. Det har snarare att göra med andra behov i vår (eller främst den amerikanska) kulturen. Om man tittar på de perioder i historien då de dominerande skildringarna av indianerna har gått ut på att indianerna är ondskefulla vildar som bara vill våldta vita kvinnor och förstöra vita samhällen för att de är... ja, de är indianer - det räckte under vissa perioder: definitionen av en indian är att de är galningar - så var det under stämningar då mer kollektivistiska, traditionella och konservativa värderingar såg som ett ideal. På 60-70-talet så hade samhällets förändrats rätt så mycket. Medelklassen hade då i några decennium flyttat ut i villaförorter och många stadsområden förvandlades till slum med hög kriminalitet. Det urbana blev plötsligt något farligt, rent ut sagt ociviliserat. Samtidigt växte en ny sorts samhällskritik fram, både från höger och från vänster, där staten och myndigheterna sågs som korrupta: man började i större utsträckning kritisera civilisationen och hade inte samma sorts modernistiska optimism för att tekniken, ekonomin eller staten hade makten att lösa problem, i varje fall inte utan att skapa nya. Samtidigt så blev vi alltmer individualistiska. Helt plötsligt - vi snackar om efterkrigstiden - så skapades det en marknad som byggde på individers identiteter och viljan för individer att skapa sig en egen identitet. Människor hade helt enkelt mer pengar och fler valmöjligheter. Samtidigt som vi får en kommersialisering av i princip allting så växer det fram en trötthet mot allting kommersiellt och materialistiskt.
Vad händer då med skildringen av indianerna? De fick helt enkelt en annan funktion i det amerikanska samhället och populärkulturen. Istället för att verka vara ett krigiskt folk som vill förstöra civilisationen - ett hot utifrån i en tid då vårt samhälle är stabilt, eller verkar vara tryggt och harmoniskt - så får de agera som en sorts motvikt mot det korrumperande samhället som bara uppmanar oss till att vara giriga, i en tid då samhället är eller snarare upplevs vara skevt, orättvist och ineffektivt. Istället får indianerna vara "nära naturen" och vara en källa för en sorts vishet som existerade även kanske hos västerlänningarna innan de lät sig korrumperas av det dumma samhället och lura sig av materialistiska framgångar. Det är rätt roligt att de flesta "positiva" skildringar av indianer vi har i västvärlden oftast handlar om att en vit man tröttnar på att vara en vit man med en massa uppdrag och plikter i vita industrialiserade samhällen utan vill istället "hitta sig själv" genom att spendera en tid hos indianerna och "go native" så att säga. Efter en tid hos indianerna så är den vite mannen en hedersindian som nu ska skydda indianerna från andra vita män som inte vill "hitta sig själva" hos indianerna utan snarare förgöra dem. Detta är liksom en väldigt typisk berättelse för samhällen där individen hyllas: en enskild individ förstår att det finns större värden i livet än pengar, stövlar och hög rank i armén utan väljer att skapa sig själv en ny identitet genom att utnyttja visheten hos folk "som lever nära naturen" - som då är raka motsatsen till det han tröttnat på - och detta folk finns liksom där som verktyg, som om gud skapat dem för detta syfte, så att han verkligen kan förstå sig själv och bli till någonting nytt... herregud, alla som har upplevt dessa skildringar måste väl sett hur väl de passar in i vår du-skapar-dig-själv-attityd? Annars brukar indianer användas som ett sorts alibi för att få in miljöpolitik i populärkulturen. Det var i varje fall så på 90-talet. Det var helt absurt, helt plötsligt kom det in en indian i ett avsnitt för att avsnittet skulle handla om miljöförstörelse i naturen. I andra fall så kan indianer vara en ursäkt för att få vara lite flummig och få in en slags etnisk coolhet i berättelsen. Med det sagt så har givetvis också aktivisters försök att skapa en förändrad syn på indianer och amerikansk historia även spelat sin roll men det var knappast det som förändrade framställningen i, exempelvis, populärkulturen.
OnT:
Det är lite märkligt att det i ts skrivs "den till synes objektiva framställningen av stamsamhällets styrkor och svagheter." för vad jag vet så är styrkor och svagheter aldrig helt och hållet objektiva begrepp. De kan givetvis vara det i relativ mening om man har satt upp en viss kontext och utifrån denna kontext - som innefattar vissa antaganden - kan dra slutsatser som är så att säga objektiva. Men hur det kommer sig att man väljer denna kontext är ju inte objektiv. Varför ha ihjäl tvillingar av "vidskepliga skäl" (menade igbofolket själva att de var vidskepliga och irrationella? "Hej, jag är från igbofolket och jag väljer att sätta ut småbarn i skogen för att jag är vidskeplig och inte förstår bättre" ??) skulle ses som en nackdel för den kulturen har jag ingen aning om, kan någon förklara detta för mig på ett objektivt sett? Ja, alltså utan att använda sig av subjektivt tyckande och, ni vet, värderingar. "Vidskeplig" är förövrigt ett värderande begrepp - det är liksom inte ett ord som vidskepliga själva kommit på för att beskriva sig själva - vilket gör det lite problematisk om man vill vara så objektiv som möjligt. Det bästa sättet att vara objektiv i sitt sätt att bemöta och beskriva andra kulturer är genom att vara kulturrelativistisk och ständigt reflektera över sina egna, för en själv ofta dolda, värderingar.
Men jag förstår inte riktigt vad för slags böcker som söks: är det romaner, historiska skildringar eller antropologiska fältstudier som eftersöks? Eller alla möjliga sorters skildringar?