• 1
  • 2
2015-06-30, 13:22
Medlem
sebnies avatar
eXtremo: Sedan finns det inget krav i lagen på giltig legitimationshandling vid t.ex. alkoholköp. Utan där skall den som säljer/serverar alkohol förvissa sig om att mottagaren uppnått rätt ålder. Hur detta görs är irrelevant, men förutsättningarna för att mottagaren ska få emotta alkoholen måste vara uppfyllda.

Sedan är det ju upp till en domstol att besluta om ålderskontrollen har gjorts på ett tillräckligt tillförlitligt sätt.

Däremot mot polis är det exempelvis inte godtagbart med ett foto på legitimationen, även om detta skulle vara vidimerat, så det är mycket möjligt att du lagligen kan köpa alkohol med ditt smartphoneleg, varefter du sedan får den beslagtagen och direktförverkad av polis, pga att polisen inte kan säkerställa att du uppnått laglig ålder för att få inneha alkohol, och därmed finns det skälig misstanke att alkoholen utlämnats olovligen.
Citera
2015-06-30, 13:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
eXtremo: Sedan finns det inget krav i lagen på giltig legitimationshandling vid t.ex. alkoholköp. Utan där skall den som säljer/serverar alkohol förvissa sig om att mottagaren uppnått rätt ålder. Hur detta görs är irrelevant, men förutsättningarna för att mottagaren ska få emotta alkoholen måste vara uppfyllda.

Sedan är det ju upp till en domstol att besluta om ålderskontrollen har gjorts på ett tillräckligt tillförlitligt sätt.

Däremot mot polis är det exempelvis inte godtagbart med ett foto på legitimationen, även om detta skulle vara vidimerat, så det är mycket möjligt att du lagligen kan köpa alkohol med ditt smartphoneleg, varefter du sedan får den beslagtagen och direktförverkad av polis, pga att polisen inte kan säkerställa att du uppnått laglig ålder för att få inneha alkohol, och därmed finns det skälig misstanke att alkoholen utlämnats olovligen.
Men för helvete kan du inte läsa eller? Jag skrev precis att vakten får göra som han vill, men att det inte är en giltig ID-handling. Ge fan i att trolla juridikforumet med dina värdelösa inlägg.
Citera
2015-06-30, 17:01
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad en vakt gör är ju inte relevant, då vakten kan anse att ditt bankkort är tillräckligt för att identifiera dig. Vad vi talar om i detta forum är vad som är gällande rätt. Gällande rätt tillåter inte ett foto av ett ID-kort vara en giltig legitimationshandling.
Kolla vad TS skrev högst upp och kom tillbaks när du vet vad vi diskuterar.
Citera
2015-06-30, 17:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Kolla vad TS skrev högst upp och kom tillbaks när du vet vad vi diskuterar.
Vad fint att du gör en bedömning utifrån vad en enskild OV gjorde, men det faktum att ett foto inte utgör en giltig ID-handling innebär att du är ute och cyklar när det kommer till trådens frågeställning. Det svaret TS har nytta av utgår från gällande rätt, och inte från dina personliga upplevelser.
Citera
2015-06-30, 20:07
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad fint att du gör en bedömning utifrån vad en enskild OV gjorde, men det faktum att ett foto inte utgör en giltig ID-handling innebär att du är ute och cyklar när det kommer till trådens frågeställning. Det svaret TS har nytta av utgår från gällande rätt, och inte från dina personliga upplevelser.
Nu var ju just TS fråga om han slipper in på krogen om han har sitt ID hemma och om han kan visa det via någon app eller något, så ja TS har nytta av mina personliga upplevelser.
Citera
2015-06-30, 20:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu var ju just TS fråga om han slipper in på krogen om han har sitt ID hemma och om han kan visa det via någon app eller något, så ja TS har nytta av mina personliga upplevelser.
Det du inte förstår är att en bild av ett ID-kort inte är en giltig legitimation, precis som att ett kreditkort inte utgör en giltig legitimation. Trots detta kan en person vara snäll och låta det gå, men du kan inte räkna med detta. Detta är anledningen till att du bör sluta tramsa i tråden.

Om jag kommer till vakten utan att ha med mig plånboken kan jag bli insläppt, men jag kan inte räkna med det då jag inte kan legitimera mig. Om jag inte har med mig ID-kortet, men en bild på det i min telefon, jag bli insläppt, men jag kan inte räkna med det då jag inte kan legitimera mig.
Citera
2015-06-30, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan, Undrar ifall det är möjligt att legitimera sig på något med sin smartphone. låt oss säga att jag ska in på krogen och har glömt mitt ID-kort hemma. Kan ja på något sätt visa upp att jag är jag visa på mobilen via en app elr så?

Nej.
Orsak: Hur skall du kunna bevisa att mobilen är Din?
Dessutom måste leg vara godkända av (vet inte namnet på den myndigheten nu) innan de kan användas som giltig identifikation.

Citat:
Det går väl om du har tagit bild på ditt leg och visar upp det? om du är ung så ser dem ju om det verkligen är du på bilden.

Fast hur motiverar man att man kom ihåg att ta med sig en bild på sitt leg snarare än det riktiga legget, i ett ärende som berör "glömska"?

Citat:
Där har du fel, testade och gick in på krogen med kort på mitt ID. Vakten stoppade mig och jag visade snällt upo min telefon och fick passera.

Fast om Länsman kommer och gör en kontroll sedan på krogen, så åker krogen dit för det.
Citera
2015-06-30, 23:44
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Nej.
Orsak: Hur skall du kunna bevisa att mobilen är Din?
Dessutom måste leg vara godkända av (vet inte namnet på den myndigheten nu) innan de kan användas som giltig identifikation.Fast hur motiverar man att man kom ihåg att ta med sig en bild på sitt leg snarare än det riktiga legget, i ett ärende som berör "glömska"?Fast om Länsman kommer och gör en kontroll sedan på krogen, så åker krogen dit för det.
Jag super hellre bort luren än legget, därför riskerar jag inte att ta med mitt legg på krogen. Bevisa att telefonen är din? spelar väl ingen jävla roll? han frågade ju inte om det var min lur när han såg att det var jag på legget, idiot
Citera
2015-07-01, 00:24
Bannlyst
Citat:
Jag super hellre bort luren än legget, därför riskerar jag inte att ta med mitt legg på krogen.

och du tror att den inställningen hjälper dig i ett rättsfall?

Tack för ett gott skratt dock.

Citat:
Bevisa att telefonen är din? spelar väl ingen jävla roll?

Det spelar all roll i ett läge där telefonen är tänkt att funka som ID-handling.

Citat:
han frågade ju inte om det var min lur när han såg att det var jag på legget, idiot

Vad vakten säger är ointressant. Det är vad Länsman säger som gäller här.
Stupid fuck!
Citera
2015-07-01, 01:32
Medlem
sebnies avatar
Finns som sagt inget krav i alkohollagen att det skall vara ett godkänt legitimation.
Kravet är att den som lämnar ut alkohol ska förvissa sig om att mottagaren uppfyllt rätt ålder.
Hur det görs är irrelevant, om det görs med legitimation, kopia på legitimation i mobilen, VIP-kort, fingeravtryck, armband alá liseberg, röstavläsning, whatsoever.

Exempelvis är ju utländskt pass INTE ett officiellt godkänt ID-kort. Samma med migrationsverkets ID-kort som ges till utlänningar.

"Godkänd legitimation är följande giltiga id-handlingar:
•Svenskt pass (provisoriskt eller utländskt pass är inte giltigt som legitimation i Sverige)
•Svenskt nationellt id-kort
•Svenskt körkort
•Svenskt sis-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet, exempelvis Skatteverket
"

Men jag har sett flertalet bli insläppts på krogen med både utländska pass, , provisoriska pass, migrationsverkets ID-kort, och tillochmed ID06-kort (ID06 är försedd med foto och födelsedatum och används som passerkort vid exempelvis byggarbetsplatser).
Om man tänker efter, så skulle ju faktiskt ett strikt krav på godkänd legitimation innebära att icke-svenska medborgare inte kan komma in på krogen över huvud taget.
Eller där vakten skiter i att datumen på legitimationen gått ut för 2 dagar sedan. (ett utgånget legitimation är givetvis inte ett giltigt legitimation).

Detta för att det finns Inget krav på att uppvisa godkänd legitimation vid utlämning av alkohol eller tobak. Kravet är att man skall förvissa sig om att mottagaren har uppfyllt 18 respektive 20 år, och det är upp till den som lämnar ut alkoholen, att förvissa sig om detta på ett tillräckligt tillförlitligt sätt att mindreåriga inte riskerar att bli serverad alkohol.

Det är till exempelvis fullt acceptabelt att släppa in mindreåriga på krogen, men ändå ha legitimationskontroll vid dörren - de som är 18+ får ett armband likt de som finns på nöjesparker som inte går att ta av utan att det går sönder och är relativt svårt att förfalska, och sedan serveras bara de personer med armband alkohol.

MEN: Om man accepterar en icke-godkänd legitimationstyp, till exempel ett utländsk pass, eller har en icke-tillförlitlig ålderskontroll, och detta resulterar i att mindreåriga blir serverad alkohol, så kommer serveringstillståndet att hänga löst.

En stor skillnad om du t.ex. ska öppna bankkonto. Då är det strikt krav på godkänd legitimationshandling, men då är det en helt annan lagstiftning som reglerar det hela.
Samma om du ska hämta ut receptbelagd medicin på apoteket.

Att man inte har ett strikt legitimationskrav vid ålderskontroller är såklart för att det finns inget krav på säker identifikation, dvs man behöver inte veta vem man lämnar ut alkoholen till, sålänge man förvissat sig att den personen är över 18/20 år.
Citera
2015-07-01, 02:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Finns som sagt inget krav i alkohollagen att det skall vara ett godkänt legitimation.
Kravet är att den som lämnar ut alkohol ska förvissa sig om att mottagaren uppfyllt rätt ålder.
Hur det görs är irrelevant, om det görs med legitimation, kopia på legitimation i mobilen, VIP-kort, fingeravtryck, armband alá liseberg, röstavläsning, whatsoever.

Exempelvis är ju utländskt pass INTE ett officiellt godkänt ID-kort. Samma med migrationsverkets ID-kort som ges till utlänningar.

"Godkänd legitimation är följande giltiga id-handlingar:
•Svenskt pass (provisoriskt eller utländskt pass är inte giltigt som legitimation i Sverige)
•Svenskt nationellt id-kort
•Svenskt körkort
•Svenskt sis-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet, exempelvis Skatteverket
"

Men jag har sett flertalet bli insläppts på krogen med både utländska pass, , provisoriska pass, migrationsverkets ID-kort, och tillochmed ID06-kort (ID06 är försedd med foto och födelsedatum och används som passerkort vid exempelvis byggarbetsplatser).
Om man tänker efter, så skulle ju faktiskt ett strikt krav på godkänd legitimation innebära att icke-svenska medborgare inte kan komma in på krogen över huvud taget.
Eller där vakten skiter i att datumen på legitimationen gått ut för 2 dagar sedan. (ett utgånget legitimation är givetvis inte ett giltigt legitimation).

Detta för att det finns Inget krav på att uppvisa godkänd legitimation vid utlämning av alkohol eller tobak. Kravet är att man skall förvissa sig om att mottagaren har uppfyllt 18 respektive 20 år, och det är upp till den som lämnar ut alkoholen, att förvissa sig om detta på ett tillräckligt tillförlitligt sätt att mindreåriga inte riskerar att bli serverad alkohol.

Det är till exempelvis fullt acceptabelt att släppa in mindreåriga på krogen, men ändå ha legitimationskontroll vid dörren - de som är 18+ får ett armband likt de som finns på nöjesparker som inte går att ta av utan att det går sönder och är relativt svårt att förfalska, och sedan serveras bara de personer med armband alkohol.

MEN: Om man accepterar en icke-godkänd legitimationstyp, till exempel ett utländsk pass, eller har en icke-tillförlitlig ålderskontroll, och detta resulterar i att mindreåriga blir serverad alkohol, så kommer serveringstillståndet att hänga löst.

En stor skillnad om du t.ex. ska öppna bankkonto. Då är det strikt krav på godkänd legitimationshandling, men då är det en helt annan lagstiftning som reglerar det hela.
Samma om du ska hämta ut receptbelagd medicin på apoteket.

Att man inte har ett strikt legitimationskrav vid ålderskontroller är såklart för att det finns inget krav på säker identifikation, dvs man behöver inte veta vem man lämnar ut alkoholen till, sålänge man förvissat sig att den personen är över 18/20 år.
Men herrejävlar vad du har svårt att läsa och ta till dig vad tråden och frågeställningen handlar om. Jag antar att du får ett redigt stånd när du trollar runt och skriver din skit i juridikforumet. Särskilt när du ordbajsar å det grövsta.

Vi bryr oss inte om huruvida det är möjligt att acceptera att en person "legitimerar sig" genom att visa upp en kopia av sitt pass, ett foto av sitt ID-kort, ett bankkort, ett medlemskort i Bamseklubben eller någonting annat obskyrt sätt. Det vi talar om i tråden är att sådana handlingar inte utgör en giltig ID-handling, varför det är upp till den enskilda individen att tillmäta handlingen värde avseende huruvida innehavarens identitet styrks eller inte. Vad alkohollagen stadgar är givetvis helt ointressant, då det enda sättet att till 100 % vara säker på att komma in på krogen, är att uppvisa en giltig ID-handling, och inte någon hemmasnickrad lösning.

Ge nu fan i att trolla mer i juridikforumet, då vi är flera som är RIKTIGT trötta på dina idiotfasoner.
Citera
2018-09-24, 10:17
Medlem
Nochillss avatar
För att återuppliva den här tråden så verkar det som att digitaliseringen verkligen håller på att gå långt.

https://omni.se/danmark-far-digitala...bilen/a/4deK16

Rättssystemet måste ha väldigt gott förtroende till att medborgarna hellre stoppar ner sin mobil än körkortet i jackan. Även om man är van att hålla på med mobilen så tycker jag att det är lättare att plocka fram plånboken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in