Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Då hade jag cashat en gammal skattebefriad golf för ~8.000. 1.000kr/år försäkring, ingen skatt, bes endast var annat år.

Att ha bil behöver ju inte vara dyrt isig.
Näe :P
Hatar dåliga bilar, ska jag ha en ska den vara ny o fräsch.
Kostnaden är inget som märks av för mig samt köpte den kontant så inga räntekostnader.
Citera
2015-06-24, 19:18
Medlem
Scapulas avatar
Jag har en Saab 9-3 kombi, 2009. Jag har bil enbart för möjligheterna och bekvämligheten då jag har barn. Behöver den inte till jobbet och inte direkt på fritiden heller men det går inte att förneka att det är skönt att ha bil. Fick den till ett bra pris (5800 mil, 09 för 80 k, en ägare) så kommer att behålla den tills den rasar.

Skulle aldrig köpa en bil för över 100 000 och köper jag en bil för 100 000 då vill jag veta att det är ett "bra" köp. Betalade 30 k direkt och resterande 50 000 betalar jag av på ett år, utöver det medför inte bilen några större kostnader.

Skulle inte haft bil ifall jag var singel och utan barn.
Citera
2015-06-24, 19:52
Medlem
alienfins avatar
Ingen bil i Sverige då jag har firmabil och har inget behov av privata körningar.
I Thailand har jag en 2014 års Ford Ranger då vi bor på landet där så behovet
är stort och sjukt billigt att äga bil.
Citera
2015-06-24, 21:28
Medlem
Har en Audi A4 - 15. Behöver den för att jag reser mycket i jobbet och det inte fungerar med kollektivtrafik. Det är naturligtvis bara en kostnad och jag är tveksam till att jag skulle ha bil om jag inte behövde den i jobbet.
Citera
2015-06-24, 23:24
Medlem
seusss avatar
Bor i Sthlm och har bil endast för att det är bekvämt. Behöver den egentligen inte, utan som sagt är det bekvämt att kunna handla med bli, göra ärenden, hälsa på bekanta osv. Skulle klara mig minst lika bra utan och om så, åka taxi eller låna bil den där en gången i månaden.

Har en WV 2014 av trevlig modell.
Citera
2015-06-25, 02:01
Medlem
WilYawns avatar
Bor i mindre tätort i småland. 1km till jobbet, 500m till Ica och 1km till buss/tågstation så behöver egentligen inte bil men kör Dodge RAM 1500 bara för att jag vill och kan. Retar miljömuppar och diverse hippies
Citera
2015-06-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har en bil (fast vi är 2 vuxna i familjen). Det är en Seat Altea från 2009, köpte den 2012 kommer att byta när den når 10 000 mil på mätaren (ca 1 o halvt år från nu). Kommer då köpa en bil som är ca 3 år gammal, under 6000 mil och äga den fram till den når 10 000 mil.

Nästa bil blir en SUV, merca eller Range Rover tror jag.

Vi bor i en mindre stad, så här finns ingen tunnelbana och annat så måste nästan ha bil för att bo här. Men bostadspriser är billiga här så blir nog billigare att bo här med bil än i storstan utan bil.

Glömde, har en bil i Thailand oxå en Toyota från 01-02, den lär väl bytas inom de närmsta åren.
Citera
2015-06-25, 17:37
Medlem
Goto10s avatar
Vi har bil för att det är så jäkla bökigt att storhandla, transportera ungar och ta sig till jobbet utan. Det går, jag har provat, men det är inte kul.
Dock tycker jag att det är kass att behöva förflytta 1500 kg bil för att kunna transportera 80 kg människa. Alternativen (cykel och moped) är inte så tilltalande heller med klimatet vi har. Det skulle finnas en bil som går att krympa eller förstora beroende på behovet för tillfället.
Idag har vi en Volvo V50.
Citera
2015-06-25, 17:54
Medlem
sucuks avatar
Är rent ut sagt kass på att konsumera, lägger och har lagt alldeles för mycket på investeringar.

Bil är egentligen inget måste för mig utan direkt lyxkonsumtion men har lyckats så bra med investeringar att de senaste 4 bilbytena helt gjorts med vinster, det gör det inte billigare men det känns helt klart bättre att ha vunnit pengarna man slösar bort.

Nu är det en Mazda cx-5 jag kör.
Citera
2015-06-25, 19:46
Medlem
Kör en Renault Clio -08.

Varför jag har bil? Tja, det tar 15 minuter till jobbet med bil och 45 minuter med kollektivtrafiken, knappast ett svårt val.
Citera
2015-06-25, 20:35
Medlem
svampgaffels avatar
Vi har ingen bil. Jag cyklar för det mesta och tar kollektivt när jag måste - hon åker mest kollektivt. Funkar hur bra som helst, även med småbarn.
Citera
2015-06-26, 06:13
Medlem
Har bil, en 2011 V50.
Jag åkte cyklade och åkte kollektivt innan till mitt förra jobb, cirka 8 km bort, och åkte buss till nya jobbet i ett år, tills västtrafik valde att lägga ner "industribussarna", så en restid med buss nästan dubblades.
Då tog jag beslutet att köpa en bil, då jag räknade fram att jag satt cirka 2-2,5h varje arbetsdag på bussen, versus 40-50 min totaltid i bil.

Livskvaliten har ökat reält, kostnaderna har ökat reält också.
Kvalite kostar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in