Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 09:43
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://jesperstromback.org/2015/06/1...erkar-sverige/

"Som jag har berättat tidigare håller jag för närvarande på och skriver en bok om invandringens betydelse för Sverige. Titeln på boken kommer att vara Utan invandring stannar Sverige, och den kommer att bygga på forskning om hur invandring inverkar på mottagarländer som Sverige.

Som en del av detta har jag även skrivit en rapport som kartlägger vad forskning visar när det gäller hur invandring påverkar och bidrar till Sverige. Titeln på rapporten är I nationens intresse – en översikt av hur invandring bidrar till Sverige. Rapporten kommer att ges ut av Reforminstitutet och presenteras på ett frukostseminarium den 24 juni. Mer information om rapporten och hur man anmäler sig finns här."

Vad anser ni om Strömbäcks forskning?
Citera
2015-06-24, 09:54
  #2
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Rapporten kommer att ges ut av Reforminstitutet


"Reforminstitutet ...finansieras till en början av Stiftelsen Fritt Näringsliv, men kan få flera intressenter."

"Stiftelsen Fritt Näringsliv: Startkapital från Svenskt Näringsliv på 319,5 mkr 2003. Verksamhet för 40 mkr per år. Kvar i slutet av 2008, 239 mkr. Driver Timbro, Timbro Medieinstitut och Stureakademin. Styrs ytterst av Svenskt Näringsliv genom tillsättning av styrelsens ledamöter."

Den här rapporten kommer att vara lika enögd som en rapport om arbetsvillkor från LO , med andra ord.

Billig arbetskraft är bra arbetskraft, som det står på väggen ovanför ingången till Svenskt Näringsliv.
Citera
2015-06-24, 10:03
  #3
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
"Reforminstitutet ...finansieras till en början av Stiftelsen Fritt Näringsliv, men kan få flera intressenter."

"Stiftelsen Fritt Näringsliv: Startkapital från Svenskt Näringsliv på 319,5 mkr 2003. Verksamhet för 40 mkr per år. Kvar i slutet av 2008, 239 mkr. Driver Timbro, Timbro Medieinstitut och Stureakademin. Styrs ytterst av Svenskt Näringsliv genom tillsättning av styrelsens ledamöter."

Den här rapporten kommer att vara lika enögd som en rapport om arbetsvillkor från LO , med andra ord.

Billig arbetskraft är bra arbetskraft, som det står på väggen ovanför ingången till Svenskt Näringsliv.

Intressant. Du har nog helt rätt.
Citera
2015-06-24, 10:04
  #4
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
"Reforminstitutet ...finansieras till en början av Stiftelsen Fritt Näringsliv, men kan få flera intressenter."

"Stiftelsen Fritt Näringsliv: Startkapital från Svenskt Näringsliv på 319,5 mkr 2003. Verksamhet för 40 mkr per år. Kvar i slutet av 2008, 239 mkr. Driver Timbro, Timbro Medieinstitut och Stureakademin. Styrs ytterst av Svenskt Näringsliv genom tillsättning av styrelsens ledamöter."

Den här rapporten kommer att vara lika enögd som en rapport om arbetsvillkor från LO , med andra ord.

Billig arbetskraft är bra arbetskraft, som det står på väggen ovanför ingången till Svenskt Näringsliv.

Är George Soros inblandad på något vis?
Citera
2015-06-24, 10:05
  #5
Medlem
Badios avatar
Här pratar Jesper i ett inslag på TV4 i morse. Invandringen är bara guld och gröna skogar. Prat om kostnader för invandring är ensidigt. Vi ska prata om hur bra exporten går tack vare invandringen och att invandringen har bidragit till att föryngra befolkningen i Sverige och gjort att företagandet har ökat.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/in...gandet-3187997
Citera
2015-06-24, 10:06
  #6
Medlem
RiverStyxs avatar
Han vet uppenbarligen vilka slutsatser hans "forskning" ska komma fram till för att vara garanterad feta anslag, den lilla lögnaktiga manshoran.
Citera
2015-06-24, 19:00
  #7
Medlem
hazzos avatar
Det går upp en talgdank vad detta kommer att dra iväg. Professor i journalistik o politisk kommunikation. Undras hur mycket ekonomi han läst för att bedöma de ekonomiska vinsterna med invandringen.

Gissar att det mer blir en expose i politisk kommunikation.
Citera
2015-06-25, 00:49
  #8
Medlem
nins avatar
"Jesper Strömbäck är medieprofessor vid Mittuniversitet och tidigare expert för regeringen Reinfeldt. Professor Strömbäck är aktuellt med en rapport om invandringens nationalekonomiska fördelar för Reforminstitutet, en av Svensk Näringslivs tankesmedjor. SVT: ”Ungefär 15 procent av alla företag drivs av personer med utländsk bakgrund. När det gäller små och medelstora företag är också tillväxtkraften starkare i företag som drivs av personer med utländsk bakgrund än i företag som drivs av svenskar, säger Jesper Strömbäck”

2014 hade enligt SCB 21.5 procent av befolkningen utländsk bakgrund, det vill säga var första eller andra generationens invandrare. Det är därför inte speciellt imponerande om 15 procent av landets företagare har utländsk bakgrund. Det innebär tvärtom en underrepresentation där invandring reducerar företagare per capita. Professor Strömbäck undanhåller dock att 21.5 procent av befolkningen har utländsk bakgrund, vilket gör det omöjligt för läsare att tolka siffran 15 procent.


Strömbeck citerar här oseriösa korrelationsstudier, i det här fallet av en ekonom från Lunds universitet som jobbar för Handelskammaren. Det är inte kausalt påvisad att invandringen signifikant ökat svensk export. Effektstorleken ovan är uppenbart tramsiga. Skulle Volvo öka sin export till USA med 10 procent om de anställer 10 fler Amerikaner? Varför gör de då inte det? Varför anställer inte Ericsson 100 kineser och fördubblar sin export till Kina? Varför har Sveriges exportandel till de stora flyktingländerna inte ökat på fyra decennier och ligger kvar på patetiska två procent trots massiv invandring? En professor som skriver en forskningsgenomgång utanför sitt fält borde inte citerar skräpstudier som inte håller måttet metodologiskt.

Mot bakgrund av låg nivå på materialet och en oseriös avsändare i form av Reforminstituet kommer jag inte att prioritera en längre genomgång av Jesper Strömbäcks rapport. (Kul titel dock).

Min fetning.


Tino kills
Citera
2015-06-25, 02:27
  #9
Medlem
Objektiv forskning?


http://jesperstromback.org/om-mig/

"Jag heter Jesper Strömbäck och är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning politisk kommunikation


Under 2011-2013 var jag kanslichef och huvudsekreterare för regeringens Framtidskommission, vilken leddes av statsminister Fredrik Reinfeldt

Vid sidan av forskningen driver jag också mitt egna företag Corestad AB och är knuten till Per Schlingmann AB, inom vilket jag erbjuder föreläsningar och rådgivning när det gäller bland annat förändringsprocesser, omvärldsbevakning, framtidsanalyser och politisk kommunikation.

Familj:

Gift med Berivan Mohammed. I familjen ingår också vår son Loran och Shero, vår van-katt."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback