Citat:
Ursprungligen postat av
Paradocs
Tankepoliserna börjar allt mer närma sig dikten. Tänker givetvis på Orwells roman 1984.
21/6 sände Godmorgon Världen, SR P1, ett ganska makalöst inslag om hur det inom framför allt akademiska kretsar börjar dyka upp "trigger Warnings". Ett slags varningsflaggor för allt som inte är PK.
http://t.sr.se/1QVBN5x
Madeleine Eriksson som läser Genusvetenskap i Uppsala tycker inte att man ska tillåta alla tankar eller åsikter om det leder till "exkludering".
Hon säger i slutet av inslaget:
Mer från Madeleine:
https://feministisktperspektiv.se/20...-westerstrand/
OBS vill diskutera fenomenet kring Trigger Warnings, PK-poliser mm - INTE diskutera kring personers utseende!
Idén med trigger warnings, om vi bortser från en del helt befängda argument från genusvetarklubben, är att förvarna för saker som människor kan uppleva som störande eller obehagliga (jämför med alla TV-inslag, ofta från USA etc, som slänger in en varning för våld, sex eller uppmuntrar till att minderåriga bör se det med vuxna närvarande osv). Det är alltså inget nytt fenomen i sig.
Det som är nytt och framförallt bedrövande är de arenor där vissa nu vill se trigger warnings och skälen de anger som argument för varför trigger warnings behövs. Exempelvis personer som läser på högskolor men själva vill kunna "ta ställning till kurslitteratur". De kanske snarare borde ta ställning till huruvida de ens vill läsa kursen de sökt till...?
Trigger warnings kan vara bra i bemärkelsen att man faktiskt förklarar att "NB, denna bok innehåller beskrivningar av våldtäkt/misshandel/mord/osv". Uppenbarligen finns det ju folk som vill att litteraturen på litteraturvetarkursen skall spoilas för alla andra, eller är så pass känsliga för vad de läser (igen: välj en annan kurs, förslagsvis? nähä?). Däremot skall studenter inte kunna välja och vraka i obligatorisk kurslitteratur bara för att de själva tycker att något är fel eller dåligt, exempelvis vägra läsa exempelvis
Lolita eftersom den skildrar hebefili.
Trigger warnings kan vara helt dumma i huvudet om vi tänker på att verkligheten saknar motsvarigheter. För det första kan man inte skydda sig från precis alla skildringar av man tycker är litet dumt, jobbigt eller fel. För det andra varierar människors känslighetsgrad och idé om vad som är just dumt, jobbigt eller fel, så bedömningen av vad som kräver trigger warnings blir helt inkonsekvent. För det tredje innebär en skildring av något inte per automatik ett godkännande, bara för att en bok innehåller exempelvis en våldtäkt betyder det inte att boken i sig romantiserar med eller uppmanar till just våldtäkt.
Frågan behöver alltså nödvändigtvis inte handla om "trygghet" före yttrandefrihet, även om det luktar trygghetsnarkomani av många pro-argument. Jag skulle nog mer säga att det handlar om valfrihet före verklighet. Och man kan inte och bör heller inte kunna välja bort verkligheten.