Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-20, 14:22
  #157
Medlem
Zigenarna bryr sig inte om något annat än dem själva och hur de ska blåsa någon på pengar. Vad som hände på ICA händer på alla andra ställen och det är att de långtidparkerar sina saker i förvaringsskåpen. Att de har burkar som de låser in och där det rinner en massa äckel ut ur skåpen och ner i skåpen under eller på golvet. Att de låser in saker de stulit och snattat i skåpen och att de häller ut äckel på golvet framför förvaringsskåpen så att folk kliver i det och det kletar. Personalen tröttnade på att städa efter dessa kackerlackor och om man jobbar och vet hur hårt man måste jobba så pallar man inte lägga tid på att städa efter äckliga zigenare. Sedan vill man inte ha dem i sin butik för att de stjäl och skåpen är till för kunderna som ska in och handla snabbt och vidare. Skåpen är inte till för kriminella som låser in mat, stöldgods, pant och ockuperar en ruskigt massa skåp så att kunderna inte kan använda skåpen eller att de lediga skåpen är så nersmetade ich kladdiga att de inte går att använda och stinker. Politiker, hornalister och pk luder tycker om zigenare och anser dem vara sina vänner och då kan jag tycka att dessa avskum ska hjälpa sina vänner genom att bereda plats åt dem i sina hem.
Citera
2015-08-20, 17:38
  #158
Medlem
DoctorBallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Tragiskt att ica viker sig. Det här blev alltså till slut bara ännu ett fall som visar hur tiggarna står över lagar och regler.

Tja, i det här fallet drabbar det ju en ICA handlare, så det är någon allt annat än fattig som ger en peng för passen.
Citera
2015-08-20, 23:48
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Tragiskt att ica viker sig. Det här blev alltså till slut bara ännu ett fall som visar hur tiggarna står över lagar och regler.

Du har fel. Det visar att man måste följa Sveriges lagar även i sitt agerande mot tiggare.
De som använde skåpen bröt mot reglerna för förvaring i skåpen, handlaren bröt mot lagen.

Jag förstår mycket väl handlarens irritation och frustration men handlaren hanterade det hela helt fel.
Citera
2015-08-21, 08:59
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du har fel. Det visar att man måste följa Sveriges lagar även i sitt agerande mot tiggare.
De som använde skåpen bröt mot reglerna för förvaring i skåpen, handlaren bröt mot lagen.

Jag förstår mycket väl handlarens irritation och frustration men handlaren hanterade det hela helt fel.
Bla bla bla.... I och med att åklagaren lagt ner undersöknings så betyder det att brott inte kan styrkas. Således har man följt lagen när man tog bort skåpen. Den här pudeln är för att inte tappa kunder - likt dig - som tror att man får bete sig hur som helst utan konsekvenser.
Klart att ICA viker sig för en vänsteropinion - betänk var affären ligger.
/
Citera
2015-08-22, 00:45
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bla bla bla.... I och med att åklagaren lagt ner undersöknings så betyder det att brott inte kan styrkas. Således har man följt lagen när man tog bort skåpen. Den här pudeln är för att inte tappa kunder - likt dig - som tror att man får bete sig hur som helst utan konsekvenser.
Klart att ICA viker sig för en vänsteropinion - betänk var affären ligger.
/

Nej det betyder det verkligen inte, brott kan ej styrkas betyder bara att man inte kan bevisa att ett brott begåtts, man saknar helt enkelt bevis. Motivationen i det här fallet var dessutom att man saknade spaningsuppslag inte brott kan ej styrkas.
Det sker dagligen att polisen lägger ner utredningar i småfall oavsett bevisläge.
Det finns 1000tals exempel varje år på t.ex blocket-bedrägerier och småstölder som i princip omedelbart läggs ner. Det här fallet är bara ytterligare ett i mängden.

Juridiskt anser jag att handlaren gjort fel och bör således ställas till svars.
Att de viker sig beror som du säger säkerligen till stor del på pr men det är nog också som så att deras juridiska ombud informerat dem att chansen att vinna i rätten vore ytterst liten.

I övrigt har jag full förståelse för handlarens agerande och frustration och detta är inte en incident som jag hade bojkottat en affär för.
Jag har ingen känslomässig involvering i det här alls utan ser bara på vad lagen säger.

Den typen av argumentation som används i den här tråden för varför handlaren agerat rätt är annars precis den typen av argument som annars är typiskt för just vänstern(fast då åt andra hållet så klart) dvs känslodriven och osaklig.
Citera
2015-08-23, 20:07
  #162
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det betyder det verkligen inte, brott kan ej styrkas betyder bara att man inte kan bevisa att ett brott begåtts, man saknar helt enkelt bevis. Motivationen i det här fallet var dessutom att man saknade spaningsuppslag inte brott kan ej styrkas.
Det sker dagligen att polisen lägger ner utredningar i småfall oavsett bevisläge.
Det finns 1000tals exempel varje år på t.ex blocket-bedrägerier och småstölder som i princip omedelbart läggs ner. Det här fallet är bara ytterligare ett i mängden.

Juridiskt anser jag att handlaren gjort fel och bör således ställas till svars.
Att de viker sig beror som du säger säkerligen till stor del på pr men det är nog också som så att deras juridiska ombud informerat dem att chansen att vinna i rätten vore ytterst liten.

I övrigt har jag full förståelse för handlarens agerande och frustration och detta är inte en incident som jag hade bojkottat en affär för.
Jag har ingen känslomässig involvering i det här alls utan ser bara på vad lagen säger.

Den typen av argumentation som används i den här tråden för varför handlaren agerat rätt är annars precis den typen av argument som annars är typiskt för just vänstern(fast då åt andra hållet så klart) dvs känslodriven och osaklig.

Jag undrar lite vilken juridik du lutar dig mot?
Om jag lånar ut ett skåp till en kund med premissen att nyckel skall lämnas tillbaka och skåpet vara tomt när jag stänger så är inte det på mitt ansvar om jag beställer bortforsling av skåpen efter arbetsdagens slut.
Jag kanske skall bygga om, eller tycker inte att skåpen behövs.

Har någon kvar saker efter arbetstid, skall jag då skicka hem de som skall slänga bort skåpen och be dem komma om en månad när de har tid nästa gång.

Som sagt vilken juridik lutar du ditt resonemang runt. Det skulle jag vilja veta?

Gäller det hyra av utrymme med avtal och månadsabonnemang så visst men gratisskåp? Vad är du för jurist? Är du kanske kursare med grabben i debatt senast? Behrangutang...
Citera
2015-08-23, 23:43
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jag undrar lite vilken juridik du lutar dig mot?
Om jag lånar ut ett skåp till en kund med premissen att nyckel skall lämnas tillbaka och skåpet vara tomt när jag stänger så är inte det på mitt ansvar om jag beställer bortforsling av skåpen efter arbetsdagens slut.
Jag kanske skall bygga om, eller tycker inte att skåpen behövs.

Har någon kvar saker efter arbetstid, skall jag då skicka hem de som skall slänga bort skåpen och be dem komma om en månad när de har tid nästa gång.

Som sagt vilken juridik lutar du ditt resonemang runt. Det skulle jag vilja veta?

Gäller det hyra av utrymme med avtal och månadsabonnemang så visst men gratisskåp? Vad är du för jurist? Är du kanske kursare med grabben i debatt senast? Behrangutang...

Som jag ser det är olovligt förfogande eller fyndförseelse applicerbart.
Om skåpen är gratis eller kostar pengar är inte relevant.
Antingen kan man se det som hittegods eller också är det något som lämnats i förvar.
Brottsbalken
10 kap.
4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat.


Säg t.ex att din granne undrar om han kan ha sin gräsklippare i ditt garage i 2 dagar för han behöver röja undan i sitt.
Tror du då att du har rätt att slänga gräsklipparen om han inte hämtat den efter 2 dagar? Självklart inte.
Eller säg att du hittar något av värde på din tomt/i din butik/i ditt hus som inte är ditt. Tror du då att du får behålla det eller slänga det om du vill? Nej självklart inte.

I det har fallet kan man antingen se det som att butiken/handlaren hittar saker i skåpen när de rensar ut dem eller också så är sakerna lämnade i förvar.
Så antingen fyndförseelse(slängde hittegods) eller olovligt förfogande(slängde något som lämnats i butikens/handlarens förvar).
Med reservation för att sakerna har åtminstone ett visst värde, är det att betrakta som skräp får man självklart slänga det.
Citera
2015-08-24, 10:51
  #164
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
SJ tar ju numera betalt för att lämna ut hittegods, så ICA-butiken hade förstås kunnat ta betalt för att lämna ut hittegodset.

Citat:
En administrativ avgift på 50-200 kr tas ut vid upphämtning av hittegods.

http://www.bagport.se/cms_se/index.p...=Lost-Property

Från en annan tråd citerar jag från Lagen om hittegods

Citat:
3 § Ägaren vare berättigad taga hittegods åter mot det han gäldar polismyndighets och upphittares skäliga kostnader i anledning av fyndet ävensom skälig hittelön.
Uppkommer tvist rörande lösesummans belopp, skall frågan härom avgöras av domstol;

https://www.flashback.org/t952938
Citera
2015-08-24, 17:48
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellyHeron
Underbart att läsa att "fallet lades ned.

Och hade du läst vidare hade du sett att de ändå tvingats betala för det.
Citera
2015-08-24, 17:50
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellyHeron
Underbart att läsa att "fallet lades ned.

Och hade du läst vidare hade du set att det skett en förlikning där ICA gett ekonomisk kompensation.
Sen hoppas jag att du tycker det är lika underbart med alla mängdbrott som polisen också lägger ner men det misstänker jag att du inte gör.
Citera
2015-08-25, 08:19
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellyHeron
Jag tycker det är underbart att läsa att medborgarna i landet äntligen står upp mot sådana som dig och dina kusiner.
Vill de leka martyrer föreslår jag att ni reser tillbaka till Rumänien.

Mig och mina Kusiner? Jag har inget med det här att göra. Inte heller är jag invandrare eller barn till invandrare.
Personligen tycker jag det är skönt att ICA fick slanta upp för det. Synd bara att polisen gör som vanligt med småbrott och lägger ner direkt.

Alla i vårt land bör följa lagen oavsett etnicitet. Handlarens agerande är måhända förståeligt men det gjordes på helt fel sätt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback