Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-23, 07:19
  #1
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6176982

Citat:
Hemtjänstanställd misstänks ha lurat kvinna på hus

Citat:
En tidigare hemtjänstanställd misstänks ha lurat en äldre kvinna i Stockholms län på hus och tillgångar för över sex miljoner kronor. I dag kommer mannen att åtalas för grovt mutbrott och grovt ocker.

Tydligen gick processen gradvis. Först kontroll över konton, sedan flyttade mannen in med sin familj hos kvinnan(!) och slutligen skänktes huset bort. Häpp.

Vem är gm? Och hur kan det gå så här långt?
Citera
2015-06-23, 09:04
  #2
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6176982





Tydligen gick processen gradvis. Först kontroll över konton, sedan flyttade mannen in med sin familj hos kvinnan(!) och slutligen skänktes huset bort. Häpp.

Vem är gm? Och hur kan det gå så här långt?

GM är från Hells Angels?
Det var många motorcyklar som kom på besök eller tillhörde nya "familjen".

Lite oväntat med Hells Angels i hemtjänsten dock. Hoppas jag.
__________________
Senast redigerad av flashforward 2015-06-23 kl. 09:07.
Citera
2015-06-23, 09:27
  #3
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
GM är från Hells Angels?
Det var många motorcyklar som kom på besök eller tillhörde nya "familjen".

Lite oväntat med Hells Angels i hemtjänsten dock. Hoppas jag.

Triggade också på det där med motorcyklar på uppfarten. Känns som oväntad typ av brottslighet från de kriminella MC-gängens sida. (Jag är väl fördomsfull...)
Citera
2015-06-23, 09:36
  #4
Medlem
BennyBernadottes avatar
Snart måste man tillhöra ett våldsgäng eller ha varit nere i främmande land och skurit halsen av folk i jihadkrig för att överhuvudtaget få ett jobb. Att vara gammal är att vara rättslös. Detta fall och idag kan vi läsa om en polis som blåst en gammal farbror på ett hus värt fyra miljoner.


Sverige blir alltmer likt en banandiktatur på sjuttiotalet.
Citera
2015-06-23, 09:44
  #5
Medlem
Kvinnan har undertecknat fullmakter till mannen och även gåvobrevet. Men i ett läkarintyg i polisutredningen står att ett test kvinnan gjorde i februari i år talar för att hon har "en avancerad demenssjukdom" och att hon förmodligen även påverkats av den under de senaste fyra åren.
Citera
2015-06-23, 09:55
  #6
Medlem
AndraSorterings avatar
Konstigt att det där kan hända....

Andra på hans arbetsplats måste väl ha haft lite koll på utvecklingen och tänkt sitt?

Jag förmodar att dessa måste ha sett och hört lite, men ingen har reagerat?

Sitter det ingen gruppledare, enhetschef etc... som är pliktig att skrida in om en anställd går så långt i sin kontakt med en vårdtagare?
Citera
2015-06-23, 10:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
GM är från Hells Angels?
Det var många motorcyklar som kom på besök eller tillhörde nya "familjen".

Lite oväntat med Hells Angels i hemtjänsten dock. Hoppas jag.
Vart fick du denna information från? Vet du vem avskummet är?
Citera
2015-06-23, 11:25
  #8
Medlem
Det kommer sluta med förlikning. Det är rätt svårt att få någon dömd.
Hur dement var kvinnan de senaste fyra åren? Tillräckligt klar för att veta vad hon gjorde? Varför blev hon inte diagnostiserad tidigare om hon var knepig i huvudet?

Det lönar sig att fuska o snika till sig saker på brottslig väg, tyvärr.
Citera
2015-06-23, 11:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det kommer sluta med förlikning. Det är rätt svårt att få någon dömd.
Hur dement var kvinnan de senaste fyra åren? Tillräckligt klar för att veta vad hon gjorde? Varför blev hon inte diagnostiserad tidigare om hon var knepig i huvudet?

Det lönar sig att fuska o snika till sig saker på brottslig väg, tyvärr.
Jag är rädd för att du har rätt. Det är inget brott att ta emot gåvor av folk som är överdrivet generösa, för att gåvan ska bli brottslig så ska väl nedsättningen bevisas ha existerat vid tillfället för överlåtelsen.
Hemtjänstpersonal kan väl antas ha bättre koll än gemene man på om det fanns läkarutlåtanden eller ej?

Undrar om familjen sover gott i huset?
Citera
2015-06-23, 12:12
  #10
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag är rädd för att du har rätt. Det är inget brott att ta emot gåvor av folk som är överdrivet generösa, för att gåvan ska bli brottslig så ska väl nedsättningen bevisas ha existerat vid tillfället för överlåtelsen.
Hemtjänstpersonal kan väl antas ha bättre koll än gemene man på om det fanns läkarutlåtanden eller ej?

Undrar om familjen sover gott i huset?

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att gåvor inom hemtjänsten (pga vårdtagares ofta utsatta position) är något som inte tas upp av arbetsplatsen....

Det står ju även i artikeln att 'en anställd inom exempelvis hemtjänst inte får ta emot gåvor från personer de jobbar för.

– Mutlagstiftningen är konstruerad på det sättet att du inte får ta emot några gåvor varken före, under eller efter att du är anställd som till exempel hemtjänstpersonal. Så det är ingen skillnad..


Att ingen inom hemtjänsten har reagerat (det var grannar till kvinnan som gjorde orosanmälningar till socialtjänsten, vilket inte togs upp av soc - därefter vände man sig till polisen) tycker jag är underligt - hemtjänsten har väl haft andra medarbetare som har haft kontakt med kvinnan via olika arbetsuppgifter, eller åtminstone känt till detta förloppet?
Citera
2015-06-23, 15:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
– Mutlagstiftningen är konstruerad på det sättet att du inte får ta emot några gåvor varken före, under eller efter att du är anställd som till exempel hemtjänstpersonal. Så det är ingen skillnad..[/i]
En strimma av hopp tändes med ens hos mig. Vi får väl hoppas att lagen rår på den här situationen.
Citera
2015-06-23, 21:57
  #12
Medlem
Beatriceaurores avatar
Detta är verkligen mycket obehagligt, jag chockades av radioreportaget. Mest över hur socialen (inte) reagerat. Grannar har gjort orosanmälan flera gånger, men soc nöjde sig med att kvinnan "verkade nöjd och glad".
Damen, jag tror hon var 90 och saknade egen familj, var rejält dement när mannen insåg vad han skulle kunna lura åt sig. Ganska snabbt sa han upp sig från hemtjänsten, och fick kvinnan att skriva över sitt hus på honom. Han sålde huset omgående och fick fem miljoner för det...
Dessförinnan ska han ha fått motsvarande en miljon av den förvirrade gumman. Svinigt, avskyvärt beteende.
Höjdaren i reportaget sa bestämt att man inte får ta emot "andra gåvor än tårta eller blommor" av brukaren/arbetsgivaren. Detta gäller även sedan man sagt upp sig.

Nu sitter gumman på ett hem för dementa och det enda hon vill är "flytta hem". Men hennes hem är borta för alltid för henne. Och en skitstövel rullar sig i miljonerna...

Gode gud låt mig inte bli gammal och förvirrad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback