Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-30, 17:23
  #37
Medlem
Bertil85s avatar
1+1=2 är abstrakt matematik.
Hur talen är formade; deras innebörd.
Vad dem kan tänkas vara i verkligheten och i fantasin och så vidare.
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2015-06-30 kl. 17:34.
Citera
2015-06-30, 21:57
  #38
Medlem
Endemisks avatar
Hur bevisar du att aritmetiken är konsekvent? Mig veterligen finns det ingen uppenbar förklaring till varför minus minus blir plus--så ter sig sannerligen inte vår upplevda verklighet, att en negation av en negation nödvändigtvis leder till jakande--annat än den praktiska funktion detta har inom högst abstrakta matematiska system, vars tillämplighet till saken i sig själv är ytterst kontroversiell.

"As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, and as far as they are certain, they do not refer to reality."

Albert Einstein

Noterbart är också att matematiken inte kan fungera utan filosofiska koncept såsom lagen om det uteslutna tredje och bivalens.

Då har vi inte ens dragit in Gödels ofullständighetssatser i smeten.
__________________
Senast redigerad av Endemisk 2015-06-30 kl. 22:03.
Citera
2015-07-01, 12:41
  #39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Exemplen är inte jämförbara

Givet klara definitioner av "Kolkraft" och "Miljö" är detta ett påstående som antingen är objektivt sant eller falskt.
Att då svara "jag håller inte med" visar bara att man inte begriper påståendet.

Vad som är en formell klädsel däremot är en konventionell fråga ingen faktafråga. Att hävda att en konvention är en åsikt är inte fel, även om många delar denna åsikt.
Exemplet kanske var dumt valt. Det hade kanske varit bättre med påståenden som "jorden är platt" och liknande.

Men bara för att avsluta diskussionen om kläder vill jag påminna om vad klädkoderna frack, smoking och kavaj heter på engelska. De heter formal, semiformal och informal.


Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Hur bevisar du att aritmetiken är konsekvent? Mig veterligen finns det ingen uppenbar förklaring till varför minus minus blir plus--så ter sig sannerligen inte vår upplevda verklighet, att en negation av en negation nödvändigtvis leder till jakande--annat än den praktiska funktion detta har inom högst abstrakta matematiska system, vars tillämplighet till saken i sig själv är ytterst kontroversiell.

"As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, and as far as they are certain, they do not refer to reality."

Albert Einstein

Noterbart är också att matematiken inte kan fungera utan filosofiska koncept såsom lagen om det uteslutna tredje och bivalens.

Då har vi inte ens dragit in Gödels ofullständighetssatser i smeten.
Visst kan man filosofirunka om man vill, men det är inte det som är poängen med den här tråden.
Citera
2015-07-07, 13:35
  #40
Medlem
Att hålla med om eller motsätta sig fakta är lika med likställande av åsikter och fakta. Låter som inskränkthet. Eller ett sätt att förhöja sig själv på. Det är så tröttsamt och deprimerande med debatter (åsikt presenterad som fakta), speciellt eftersom att fakta i argument oftast används ur kontext som vapen istället för med konstruktivt syfte. Argument och motargument består av fakta som inte kan sättas emot varandra i en vanlig debatt. Hade behövts någon sorts system för att uppnå relevans.. Kanske gick förbi din fråga, TS, blev lite deppig bara.
Citera
2015-07-07, 14:16
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetF
Att hålla med om eller motsätta sig fakta är lika med likställande av åsikter och fakta. Låter som inskränkthet. Eller ett sätt att förhöja sig själv på. Det är så tröttsamt och deprimerande med debatter (åsikt presenterad som fakta), speciellt eftersom att fakta i argument oftast används ur kontext som vapen istället för med konstruktivt syfte. Argument och motargument består av fakta som inte kan sättas emot varandra i en vanlig debatt. Hade behövts någon sorts system för att uppnå relevans.. Kanske gick förbi din fråga, TS, blev lite deppig bara.

Jag håller fullständigt med.

Citera
2015-07-07, 15:33
  #42
Medlem
kinesarsles avatar
Här hittade jag ett klockrent exempel på vad jag pratar om.

"– Vi tycker ändå att halalslakt är mer plågsamt"

Praktexempel på något man inte kan tycka. Antingen lider djuren mer eller så gör de inte det.

http://salaallehanda.com/nyheter/nyh...ata-halalkott-
Citera
2015-07-08, 15:47
  #43
Medlem
kinesarsles avatar
Här är en annan:

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag ville som sagt klargöra det, att även om någon är av åsikten att det finns medfödda skillnader sett till hur män och kvinnor tänker i vissa frågor och situationer
Typisk sak som är rätt eller fel. Antingen är det skillnad eller inte. Om det finns skillnader är de medfödda eller inte.
Citera
2015-07-21, 17:00
  #44
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Har jag fel eller har det blivit vanligare och vanligare med formuleringar som "jag håller (inte) med", "jag tycker att" eller "det är min/din åsikt" i rena faktafrågor?

- Kolkraft är farligt för miljön.
- Jag håller inte med.

- Frack är mer formellt än kostym
- Det är bara din åsikt

Jag skulle tro att det är ett retoriskt knep, eller möjligtvis en omedveten försvarsmekanism. Dels blir man mindre konfrontativ, för då säger man inte rakt ut att den man diskuterar med har fel, och dels gör man sin egen tes osårbar. Genom att få det hela att handla om åsikter får man även implicit med att åsikter måste respekteras, och om man påstår att någons åsikt är felaktig så är man intolerant.

Vad tror ni?

Det är möjligt att det blivit vanligare men jag tror inte det är för att försvara sig. Vad ska man försvara sig mot anser jag? Jag kan inte svara på vad andra tänker när dom skriver sina inlägg. Jag själv brukar säga "min åsikt är" istället för att du har fel för att det känns bättre och inte taskigt. Det man säger blir mindre osårbart om man säger att det är sin åsikt men man kan fortfarande få sin åsikt sågad av sanningen (det vill säga om man har fel och den andra lägger fram bevis). "Jag tycker att" "jag håller inte med" "det är din åsikt" och "det är min åsikt" ser man ofta på flashback. Men jag ser också en del som säger "du har fel" "du har fel igen" och "åter igen fel". Jag skulle tro att de som säger så inte bryr sig om det blir en hetsig diskussion eller så vill dom bara förklara sanningen på ett så rätt sätt som möjligt. De andra som säger "det är min åsikt" och så vidare är mindre konfrontativa. Kanske är dom det i verkligheten också.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback