Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 14:18
  #1
Medlem
Att bli påtvingad ett servitut är något som jag har trott är omöjligt. Anledningen är att grannen har fått bygglov till ny avloppsanläggning, Och komunen och lantmäteriet menar att enda möjligheten är att en del av anläggningen kommer att avslutas på vår tomt!! Vi överklagade förstås, som är en självklar rättighet. Miljödomstolen var här och hade en "förhandling", domen kommer i slutet av aug, men vi fick intrycket av att det som komunen o lantmäteriet kommit fram till väger tungt.
Men återigen, att bli påtvingad något som försämrar värdet på fastigheten, och som vi motsätter oss, vi vill inte ha med grannarna att göra, även inskränker vår möjlighet att göra förändringar på delar av tomten.
Citera
2015-06-22, 15:36
  #2
Medlem
Svårt att säga hur rimligt det är.

Bygg något där, illa kvickt annars om du kan få bygglov.
Citera
2015-06-22, 15:46
  #3
Medlem
Inaniss avatar
Låter konstigt, saknar han godkänd avloppsanläggning idag eller av vilken anledning ska han bygga nytt avloppssystem?
Det ska rätt mycket till för att kommunen ska gå in och ge ett servitut på någon annans mark på det viset du beskriver, men dom kan göra det i vissa fall. Jag tycker ni borde ta kontakt med en jurist och diskutera ärendet. Jag har tyvärr dålig koll på hur det fungerar.
Citera
2015-06-22, 16:34
  #4
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogglover
Att bli påtvingad ett servitut är något som jag har trott är omöjligt. Anledningen är att grannen har fått bygglov till ny avloppsanläggning, Och komunen och lantmäteriet menar att enda möjligheten är att en del av anläggningen kommer att avslutas på vår tomt!! Vi överklagade förstås, som är en självklar rättighet. Miljödomstolen var här och hade en "förhandling", domen kommer i slutet av aug, men vi fick intrycket av att det som komunen o lantmäteriet kommit fram till väger tungt.
Men återigen, att bli påtvingad något som försämrar värdet på fastigheten, och som vi motsätter oss, vi vill inte ha med grannarna att göra, även inskränker vår möjlighet att göra förändringar på delar av tomten.

Jag är inte jurist men har varit inblandad i servitutsfrågor. Jag tror inte att det är självklart att tillämpa tvångservitut i ditt fall. Det är en kraftig åtgärd som handlar om expropriation vilken åberopas av exempelvis kommuner för att genomföra så kallade "allmäna ändamål".

Det finns olika sorters servitut. Med Lantmeteriet inkopplat kan det bli tal om Officialservitut. Detta innebär att genom domstol fastställs att åtgärden "har en väsentlig betydelse för en fastighets fungerande". Detta är bad news för dig.

Det kanske är klokt att uppnå ett s.k. "avtalsservitut" på frivillig bas med ett rejält avtal om ersättningar.

Det är nog bäst att du kontaktar en fastighetsjurist. Lycka till!
Citera
2015-06-22, 17:21
  #5
Medlem
Bongomans avatar
En rörledning är ingen belastning i sig men en reningsanläggning kräver tillsyn och tar upp en del markyta. Här kanske det handlar om en hel infiltrationsbädd som kräver ett rejält hål och inskränker möjligheten till trädplantering väsentligt. Vad är det egentligen som ska göras?
Citera
2015-06-22, 22:23
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
dogglover, tja. Hur det går i din fråga vet jag inte.

Men mycket riktigt är det så, att man KAN faktiskt bli påtvingad olika typer av servitut, precis som det finns något som heter "ledningsrätt" osv. Bara för att man bor i villa med egen mark som man äger, betyder det inte att man är skyddad från staten, dom kan i värsta fall bestämma över dig. En del tror ju att man kan bestämma över allt själv men så är det inte vilket många tycks tro. Vi måste alla följa lagar och regler.

Nu brukar det ju vara så att man försöker undvika att man får krångliga lösningar så långt det går, så när det blir frågan om sånt här, så måste det vara att det inte finns någon annan lösning. Eller att det är frågan om kostnader och sådant. Men jag är mycket osäker på om man kan hitta andra lösningar, då måste man ju prata med kunnigt folk vad som gäller osv, typ jurister osv.

Men ett servitut behöver inte innebära att något påverkas på din fastighet eller värdet, det beror ju helt på utformningen och vad det berör.
Citera
2015-06-23, 17:04
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Svårt att säga hur rimligt det är.

Bygg något där, illa kvickt annars om du kan få bygglov.

En friggebod kan byggas där utan bygglov om man inte redan har någon, och det finns ingen begränsning på hur djup källare etc en friggebod får ha.

Vill man förhindra större intrång på tomten så kan man bygga en 10 meter lång mastbod (en sådan man förvarar master till segelbåtar i) som är 1 meter bred. Den måste sitta 4.5 meter från tomgränsen och hindrar då grannen att få något längre än 4.5 meter från tomtgränsen.
Citera
2015-06-27, 09:38
  #8
Medlem
ICanHass avatar
Det låter som att TS behöver specificera vad det är som egentligen ska hända här.
Handlar det verkligen om ett offcialservitut som ska bildas, eller handlar det om att bilda gemensamhetsanläggning eller liknande?
Det är inga direkta ovanligheter att man bildar officialservitut för sådana här saker, men det är heller ej praxis.

Om TS förklarar läget lite mer så kan jag titta närmare på det hela.
Citera
2017-10-13, 20:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En friggebod kan byggas där utan bygglov om man inte redan har någon, och det finns ingen begränsning på hur djup källare etc en friggebod får ha.

Vill man förhindra större intrång på tomten så kan man bygga en 10 meter lång mastbod (en sådan man förvarar master till segelbåtar i) som är 1 meter bred. Den måste sitta 4.5 meter från tomgränsen och hindrar då grannen att få något längre än 4.5 meter från tomtgränsen.

Har det beslutats om att en förrättning skall hållas får du varken plo eller plöja..

Dvs du får INTE röra marken innan beslutet vinner laga kraft
Citera
2017-10-14, 01:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogglover
Att bli påtvingad ett servitut är något som jag har trott är omöjligt. Anledningen är att grannen har fått bygglov till ny avloppsanläggning, Och komunen och lantmäteriet menar att enda möjligheten är att en del av anläggningen kommer att avslutas på vår tomt!! Vi överklagade förstås, som är en självklar rättighet. Miljödomstolen var här och hade en "förhandling", domen kommer i slutet av aug, men vi fick intrycket av att det som komunen o lantmäteriet kommit fram till väger tungt.
Men återigen, att bli påtvingad något som försämrar värdet på fastigheten, och som vi motsätter oss, vi vill inte ha med grannarna att göra, även inskränker vår möjlighet att göra förändringar på delar av tomten.

1. Det är alls inte omöjligt. Däremot är det ju som så att du alltid ska få ersättning för sådana saker. Sådan ersättning brukar vanligen vara en engångssumma eller en årlig avgift. Beroende på vilken sorts plan du har är det olika ersättningsregler som gäller. Har du en plan från innan 1947 så kan du i princip säga till kommunen att det är dags att böja sig framåt.

2. Sådana saker är alltid spännande. Måste vara en sjuk fastighetsindelning som ni har. Kanske kan du kräva skadestånd för den saken.

3. Ifall en kommun påstår sådan sak skulle jag garva så tillvida att fastighetsindelningen inte var sjuk. Lantmäteriet brukar dock väga betydligt tyngre ifall myndigheten i sin helhet backar påståendet och inte bara någon enstaka tjänsteman som fått två öl och en middag som tack för sitt yttrande.

4. Det där kan ni aldrig vara säkra på. Men även om ni torskar så ska ni ha ersättning beroende på skadan och era (+)förväntningar och de problem som kan uppstå etc. osv.

5. Din beskrivning låter sjuk på något vis. Borde det inte vara möjligt att dra avloppet någon annanstans?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback