Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-22, 18:56
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Säker på att det var rätt från början? Var nämligen en som sa till mig att det skall vara 80 som start och 80 som slut?

Ja det tror jag. Tror jag postade en bild på det, men raderat alla nu. Men så här står det i routern.

2 192.168.1.4 00:08:9B:E6:8D:10 NASE68D
Ja enligt dokumentationen för qfile är standardporten 8080. Det är så det ska vara om du inte ändrat portnummer själv i nasen förstås.
Citera
2015-06-22, 19:24
  #38
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja enligt dokumentationen för qfile är standardporten 8080. Det är så det ska vara om du inte ändrat portnummer själv i nasen förstås.

Så sant så sant. Du har rätt.

Skall plocka bort DDNS i min NAS och bara köra den i routern också.
Citera
2015-06-22, 19:31
  #39
Medlem
shogun-rs avatar
Hur funkar det med uPnP, måste jag ha detta? Det var en som gav mig rådet tidigare att köra utan uPnP.

Funkar det utan uPnP och vad blir skillnaden? När jag gjort port forwarding behövs uPnP då?

Om du/ni ser denna guiden under "Connect to NAS" "3. Android Devices" så är "Enable uPnP discovery service" i kryssad. Å andra sidan innehåller denna guiden inget om portar.

Behöver jag ha denna ikryssad och uPnP om jag gör port forwarding?
Citera
2015-06-22, 20:04
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Hur funkar det med uPnP, måste jag ha detta? Det var en som gav mig rådet tidigare att köra utan uPnP.

Funkar det utan uPnP och vad blir skillnaden? När jag gjort port forwarding behövs uPnP då?

Om du/ni ser denna guiden under "Connect to NAS" "3. Android Devices" så är "Enable uPnP discovery service" i kryssad. Å andra sidan innehåller denna guiden inget om portar.

Behöver jag ha denna ikryssad och uPnP om jag gör port forwarding?
Nej det måste du inte och ska du inte ha om du ställt in port forwarding själv i routern. Tanken med upnp i routern är att automatisera detta förfarande vilket kan vara bra för ovana användare men det har sina brister.

Fungerar det fortfarande inte och du nu har provat att skriva in din wan-ip under värd/ip i appen så kommer vi nog tyvärr inte så mycket längre här. Jag är rätt säker på att problemet ligger i att qfile inte får kontakt med din nas bakom din router pga problem med felaktiga inställningar i appen eller att routern inte vidarebefordrar trafiken till din nas. Försök ansluta igen med telefonen, anteckna exakt tid och kolla loggfilerna i din router.
Citera
2015-06-22, 20:11
  #41
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nej det måste du inte och ska du inte ha om du ställt in port forwarding själv i routern. Tanken med upnp i routern är att automatisera detta förfarande vilket kan vara bra för ovana användare men det har sina brister.

Fungerar det fortfarande inte och du nu har provat att skriva in din wan-ip under värd/ip i appen så kommer vi nog tyvärr inte så mycket längre här. Jag är rätt säker på att problemet ligger i att qfile inte får kontakt med din nas bakom din router pga problem med felaktiga inställningar i appen eller att routern inte vidarebefordrar trafiken till din nas. Försök ansluta igen med telefonen, anteckna exakt tid och kolla loggfilerna i din router.

Japp tack! Skall prova detta imorgon.
Citera
2015-06-22, 20:52
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Tydligen så ger Bahnhof ut något som kallas NAT när det gäller IP-adresser. IP-adressen stämmer ju inte om jag kollar minip.se och i routern under Internet Port => Ip-adress.

Så vad jag förstått nu så är hela grundläggande problemet att Bahnhof ger ut dessa NAT-adresser. Skall tydligen gå att ringa och be dom ändra dom så man får publik IP-adress.

Säker på att man kan ta bort DDNS aktiveringen i sin NAS?

Ringer Bahnhof imorgon, och när dom ändrat till publik IP så skall jag testa att logga in igen via mobilen, med det förslaget du skrev. Tack!
Ojdå det där inlägget hade jag missat. Bahnhofs utrustning släpper således inte igenom inkommande anslutningar på dessa portar. Kontakta bahnhof och be om en publik ip så är jag rätt säker på att det kommer fungera.
Citera
2015-06-22, 21:50
  #43
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ojdå det där inlägget hade jag missat. Bahnhofs utrustning släpper således inte igenom inkommande anslutningar på dessa portar. Kontakta bahnhof och be om en publik ip så är jag rätt säker på att det kommer fungera.

Precis, det är något skumt system som gör att den ip-adress som minip.se visar inte stämmer med den som routerns programvara visar. Så då är det ju inte så konstigt att telefonen inte har kunnat hitta min NAS. Ringer imorgon!
Citera
2015-06-22, 21:56
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Precis, det är något skumt system som gör att den ip-adress som minip.se visar inte stämmer med den som routerns programvara visar. Så då är det ju inte så konstigt att telefonen inte har kunnat hitta min NAS. Ringer imorgon!
Gott då har du antagligen löst problemet.
Citera
2015-06-23, 15:27
  #45
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Gott då har du antagligen löst problemet.

Japp nu funkar det galant, efter att jag har publik IP och samma adress i routern som utåt sett (t ex minip.se). Första gången måste man ha WIFI också när man letar efter NASen, men sedan funkar det utmärkt.

Nu blir nästa projekt att testa med Windows utifrån, men bör nog knappast vara några problem det heller nu.

Tack för hjälpen alla som hjälpt.
Citera
2015-06-23, 17:00
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Japp nu funkar det galant, efter att jag har publik IP och samma adress i routern som utåt sett (t ex minip.se). Första gången måste man ha WIFI också när man letar efter NASen, men sedan funkar det utmärkt.

Nu blir nästa projekt att testa med Windows utifrån, men bör nog knappast vara några problem det heller nu.

Tack för hjälpen alla som hjälpt.
Roligt, tillse att du har bra lösenord på användarna till Nas:en samt alltid senaste mjukvaran installerad nu när den är nåbar från nätet.
Citera
2015-06-25, 09:14
  #47
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Roligt, tillse att du har bra lösenord på användarna till Nas:en samt alltid senaste mjukvaran installerad nu när den är nåbar från nätet.

Japp det skall jag tänka på.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback