Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 14:51
  #1
Medlem
knokkelmanns avatar
Hej! Har skaffat robotgräsklippare och min gitarr fångar upp någon signal från robotgräsklipparen. Jag har testat med olika gitarrer (både aktiva och passiva mickar), olika program och olika kablar men störningen kvarstår. Använder ett line 6 ux1 och podfarm som förstärksrsimulator. En annan person som också spelar i hushållet ibland får inte samma störning, trots att personen använt samma gitarr som mig (den med passiva mickar). Har någon något förslag på hur detta kan lösas, mer än att dra ut robotgräsklippare?
Citera
2015-06-21, 15:10
  #2
Medlem
internetpolisens avatar
Det är antagligen borstarna i elmotorn, eller magnetism som stör verkar det som. Du får kontakta din återförsäljare av kablar och be att få köpa den mest störningsfria kabel dom kan få fram. Annars är det nog dessvärre så att du får koppla ur klipparen när du spelar gitarr.
Citera
2015-06-21, 15:27
  #3
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knokkelmann
Hej! Har skaffat robotgräsklippare och min gitarr fångar upp någon signal från robotgräsklipparen. Jag har testat med olika gitarrer (både aktiva och passiva mickar), olika program och olika kablar men störningen kvarstår. Använder ett line 6 ux1 och podfarm som förstärksrsimulator. En annan person som också spelar i hushållet ibland får inte samma störning, trots att personen använt samma gitarr som mig (den med passiva mickar). Har någon något förslag på hur detta kan lösas, mer än att dra ut robotgräsklippare?

Vad använder den andra personen i hushållet för utrustning förutom gitarren? Står den utrustningen i ett annat rum? Går båda rummens eluttag på samma central/propp?
Citera
2015-06-22, 03:35
  #4
Medlem
knokkelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vad använder den andra personen i hushållet för utrustning förutom gitarren? Står den utrustningen i ett annat rum? Går båda rummens eluttag på samma central/propp?

Personen använder sin egen dator med annat extern ljudkort i samma rum. Tänkte väl testa lite fram och tillbaka med hans grejer för att kolla om man märker någon skillnad med lite olika utrustning.
Citera
2015-06-27, 22:55
  #5
Medlem
cateatdogs avatar
snacka om i-landsproblem

...du behöver inte byta ut din slav mot en bensindriven, du måste bara pausa den när du ska spela

Men jag vet hur irriterande det är. Renoverade en gäststuga till hemma-studio (den 2:a, då den 1:a idag är uthyrd) och fick störningar ...drog om el-kablar med samma resultat. Bytte el-krets från g-stuga 1 till 2, med samma resultat ...då slutade min förstärkare att surra men ljudkortet tystnade inte - testade ett gammalt ljudkort och då var det tyst så slutade med att jag köpte ett nytt - som surrade, bytte detta till ett annat fabrikat och nu är det inga störningar alls.

Elen är ett mysterium ibland.
Citera
2015-07-06, 03:56
  #6
Medlem
Spelar TS mycket metall? Gitarren verkar känslig för shredding.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback