Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-23, 11:09
  #13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
openSUSE har inte nämnts.

Ubuntu, Debian, openSUSE, CentOS bara att lotta då alla gör sitt jobb. Fedora är lite beta som sagt, saknar långtidssupport och inget jag skulle rekommendera för en produktionsserver. Att Ubuntu LTS i dagsläget skulle vara mindre stabilt än Debian tvivlar jag på. Visst var det mindre stabilt från scratch när Ubuntu skapades ur Debian, men idag är de fristående sedan många år tillbaka och används flitigt på produktionsservrar.

openSUSE är vad jag använder dagligen på min dator, som gui. Men den är så dåligt dokumenterad att jag undrar om det är något att ha som server. Den senaste dokumentationen har ett par år på nacken (https://activedoc.opensuse.org/books och det är många versioner sedan man såg till en handbok . Viljan att hitta på nytt och lämna användarna i sticket är ok för en arbetsstation där man vill experimentera. Men inte för en server.

Det är det som gör Centos och Debian mer vettiga. Fast i båda fallen skulle jag dessutom undvika senaste versionerna. Centos 6 och Debian 7 bör det vara med andra ord.
Citera
2015-06-23, 11:14
  #14
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
openSUSE är vad jag använder dagligen på min dator, som gui. Men den är så dåligt dokumenterad att jag undrar om det är något att ha som server. Den senaste dokumentationen har ett par år på nacken (https://activedoc.opensuse.org/books och det är många versioner sedan man såg till en handbok . Viljan att hitta på nytt och lämna användarna i sticket är ok för en arbetsstation där man vill experimentera. Men inte för en server.

Det är det som gör Centos och Debian mer vettiga. Fast i båda fallen skulle jag dessutom undvika senaste versionerna. Centos 6 och Debian 7 bör det vara med andra ord.
För att?
Citera
2015-06-23, 12:07
  #15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
För att?

Debian 8 kom i april 2015, och är första gången Debian har systemD. Bäst att avvakta och låta andra lida av barnsjukdomarna. Med Debian 7 får man tillgång till en stor population av VPS-leverantörer som har standard images, och en stor användarbas för LAMP-server m.m inklusive dokumentation om problem m.m

Centos 7 kom redan 2014, och innebär även det en övergång till systemD. Jag gillar systemD och har kört en centos7 server sedan det kom ut. Den har varit helt stabil. Men finner ändå att centos 6 är mer beprövat. Med centos 6 (ungefär lika med red hat 6) har man ett moget operativsystem, och säkerhetsuppdateringar görs ända till 2020.
Citera
2015-06-23, 18:03
  #16
Medlem
Xexys avatar
Är smått förvånad att ingen har nämnt Slackware. På tal om systemD är Slackware en av de få distributioner kvar som absolut inte har några planer på att införa systemD, det om något som får en att välja Slackware.

Annars är Slackware stabil och lämpar sig väl som server.
Citera
2015-07-02, 13:10
  #17
Medlem
Freddyfishs avatar
Är det första servern du ska köra så rekommenderar jag Ubuntu server. Lättast att hitta lösningar för ev problem som dyker upp

Själv kör jag ubuntu och opensuse på mina servrar. För desktop är det xubuntu och deepin.
Citera
2015-07-02, 15:58
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Är det första servern du ska köra så rekommenderar jag Ubuntu server. Lättast att hitta lösningar för ev problem som dyker upp

Själv kör jag ubuntu och opensuse på mina servrar. För desktop är det xubuntu och deepin.

Håller med, Ubuntu server är nog det bästa att börja med om man är ny på det området. Slackware är förvisso ett mycket beprövat system och stabilt som granit men också den dist som mest liknar Unix i sysadmin, kan vara förvirrande om man inte har vana av varken Linux eller Unix sedan tidigare.
Citera
2015-07-20, 00:54
  #19
Medlem
CtrlAltCats avatar
"Bästa" är som sagt otroligt subjektivt och dessutom väldigt beroende på vad du ska göra.
Ska du ha stabilt och säkert är det förmodligen något i stil med Gentoo Hardened som gäller, kör det själv på ett par burkar, dock inga servrar. Du har full kontroll över vilka versioner av paketen du vill bygga, och by default bygger den enbart stable - ska du ha bleeding edge eller t.om git builds så kan du bara maskera av.

Andra distros är som nämnts men är bra för andra syften är Debian, RHEL/CentOS och Ubuntu Server.

Får jag fråga vad du ska ha din server till?
Citera
2015-08-07, 19:40
  #20
Medlem
GrumpyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Beror helt på vad du ska syssla med så det är en väldigt bredd och subjektiv fråga du ställer.

Själv kör jag ofta med Debian stable och tycker det fungerar galant de åren jag rullat. FreeBSD rekommenderas också men kan innebära lite mer pillande.

Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
OpenBSD för en mer säkerhetstänkande tillvägagång.

FreeBSD är inriktad på maximal skalbarhet för stordrift på serverar, NetBSD inriktad på maximal portabilitet mellan olika former av hårdvara, och OpenBSD inriktad på maximal säkerhet.
Citera
2015-08-19, 17:41
  #21
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
"Bästa" är som sagt otroligt subjektivt och dessutom väldigt beroende på vad du ska göra.
Ska du ha stabilt och säkert är det förmodligen något i stil med Gentoo Hardened som gäller, kör det själv på ett par burkar, dock inga servrar. Du har full kontroll över vilka versioner av paketen du vill bygga, och by default bygger den enbart stable - ska du ha bleeding edge eller t.om git builds så kan du bara maskera av.

Andra distros är som nämnts men är bra för andra syften är Debian, RHEL/CentOS och Ubuntu Server.

Får jag fråga vad du ska ha din server till?

Tänkte hyra en Linuxserver för att kunna kör BOINC-projekt på den så slipper man slita ut hemdatorn. Servern skall vara väldigt stabil och väldigt snabb.
Citera
2015-08-23, 22:45
  #22
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Tänkte hyra en Linuxserver för att kunna kör BOINC-projekt på den så slipper man slita ut hemdatorn. Servern skall vara väldigt stabil och väldigt snabb.

Då funkar Debian utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback