Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-21, 13:21
  #1
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Vilken Linux Server OS är bäst? Som bekant finns ju i alla fall 3 som jag känner tiill: Red hat, Debian, Ubuntu. Vad är den stora skillnaden och används olika distar till olika hårdvara eller är det bara en smaksak? Debian har jag hört skall vara mest stabil men är det en myt?
Citera
2015-06-21, 13:34
  #2
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Vilken Linux Server OS är bäst? Som bekant finns ju i alla fall 3 som jag känner tiill: Red hat, Debian, Ubuntu. Vad är den stora skillnaden och används olika distar till olika hårdvara eller är det bara en smaksak? Debian har jag hört skall vara mest stabil men är det en myt?

Mest stabil? Subjektivt beroende på exakt vad du gör med datorn, men väldigt stabil? Ja!
Citera
2015-06-21, 13:45
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Det mesta baseras på Debian (t.ex. Ubuntu och Mint) och testas mer än de flesta andra distar innan något nytt släpps.

Centos (gratis RHEL) är också ett stabilt alternativ.
Citera
2015-06-21, 15:09
  #4
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Personligen använder jag mig av Debian men det beror på att det är den distribution som jag känner mig mest bekväm med att använda eftersom min erfarenhet av GNU/Linux främst är begränsad till Debianbaserade system, bortsett från några utsvävningar med Arch Linux och även FreeBSD.
Citera
2015-06-21, 19:33
  #5
Medlem
.Chloes avatar
Beror helt på vad du ska syssla med så det är en väldigt bredd och subjektiv fråga du ställer.

Själv kör jag ofta med Debian stable och tycker det fungerar galant de åren jag rullat. FreeBSD rekommenderas också men kan innebära lite mer pillande.
Citera
2015-06-21, 20:38
  #6
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Beror helt på vad du ska syssla med så det är en väldigt bredd och subjektiv fråga du ställer.

Själv kör jag ofta med Debian stable och tycker det fungerar galant de åren jag rullat. FreeBSD rekommenderas också men kan innebära lite mer pillande.
OpenBSD för en mer säkerhetstänkande tillvägagång.
Citera
2015-06-22, 00:57
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Nu talar jag bara vad jag sätter värde på, för att själv driva en enkel server på en gammal pc, eller en liten billig vps.
Debian 7 är stabil och mogen. Det finns gott om dokumentation och en bas av tusentals servar i produktion - vilket gör att inget är nytt under solen och det finns mycket erfarenhet att dra nytta av.
Citera
2015-06-22, 07:12
  #8
Medlem
towbs avatar
Min uppfattning. Är jag ute och cyklar så säg gärna till.

Debian
Stabilt och vältestat. Kan puttra på länge med mindre arbete, mindre oro. Mer arbete om man vill ha lite nyare paket fast då tappar man ju en del av stabiliteten.

Ubuntu server
Kan man Debian kan man Ubuntu. Mindre stabil men det mesta är skapligt up to date. Sen kommer det väl en LTS som garanterar uppdateringar i fyra år också.

CentOS
Likt Debian så får man äldre paket, stabil, populär. Gratis RHEL, i princip.

Fedora server
Om man gillar CentOS men vill det nyaste. RHEL börjar här. Stabilt för att ligga så pass i framkant. Ingen LTS.


Vad har dessa fyra gemensamt? Att det finns få problem som inte kan lösas med en eller två googlingar.
Citera
2015-06-22, 17:05
  #9
Medlem
trollgubbens avatar
openSUSE har inte nämnts.

Ubuntu, Debian, openSUSE, CentOS bara att lotta då alla gör sitt jobb. Fedora är lite beta som sagt, saknar långtidssupport och inget jag skulle rekommendera för en produktionsserver. Att Ubuntu LTS i dagsläget skulle vara mindre stabilt än Debian tvivlar jag på. Visst var det mindre stabilt från scratch när Ubuntu skapades ur Debian, men idag är de fristående sedan många år tillbaka och används flitigt på produktionsservrar.
Citera
2015-06-22, 18:08
  #10
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
openSUSE har inte nämnts.

Ubuntu, Debian, openSUSE, CentOS bara att lotta då alla gör sitt jobb. Fedora är lite beta som sagt, saknar långtidssupport och inget jag skulle rekommendera för en produktionsserver. Att Ubuntu LTS i dagsläget skulle vara mindre stabilt än Debian tvivlar jag på. Visst var det mindre stabilt från scratch när Ubuntu skapades ur Debian, men idag är de fristående sedan många år tillbaka och används flitigt på produktionsservrar.
Jag tänker mest att det är mindre stabilt pga nyare paket, men det är nog inte många som kör debian eller centos utan att uppdatera åtminstone ett par grejer till det senaste. Fast ju fler delar av servern som har ett par år av buggfixar osv, desto säkrare och stabilare på det sättet blir man förstås.
Citera
2015-06-22, 23:16
  #11
Medlem
mstrhkrs avatar
Jag kör Ubuntu Server 14.04 LTS på alla mina servrar (har en del).

Dock kan det vara bra att använda Debian då det är en lite lättare version av Ubuntu.
Citera
2015-06-23, 08:46
  #12
Avstängd
Finns en till supertestad Redhat clone, Oracle Linux!

Bara att regga sig och ladda ned, https://edelivery.oracle.com/linux
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback