• 1
  • 2
2015-06-20, 16:34
Medlem
Tjena!

Jobbar inom landsting och får lönen den 27:e. Det är en lördag. Kommer den då på fredag eller måndag?
Citera
2015-06-20, 16:35
Bannlyst
Aldrig jobbat inom landstinget men i fall som detta så får jag alltid lönen på fre.
Citera
2015-06-20, 16:45
Medlem
Flusons avatar
Yep, fredag.
Citera
2015-06-20, 17:00
Medlem
Du får alltid lönen tidigare om den 27:e skulle infalla på en helg.
Citera
2015-06-20, 17:04
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du får alltid lönen tidigare om den 27:e skulle infalla på en helg.
Inte nödvändigtvis. Det kan också antignen betalas samma dag om man har samma bank som företaget, eller så kan det komma i efterhand. Det beror på om det i avtalet sägs att du SKALL HA pengarna den 25e eller om det BETALAS UT den 25e. Eller 27e, eller 10e, eller vilket datum man nu vill.

Jag får alltid min lön den 25e, oavsett veckodag. Fick exempelvis pengar på juldagen.
Citera
2015-06-20, 17:08
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Inte nödvändigtvis. Det kan också antignen betalas samma dag om man har samma bank som företaget, eller så kan det komma i efterhand. Det beror på om det i avtalet sägs att du SKALL HA pengarna den 25e eller om det BETALAS UT den 25e. Eller 27e, eller 10e, eller vilket datum man nu vill.

Jag får alltid min lön den 25e, oavsett veckodag. Fick exempelvis pengar på juldagen.

Då är det ju din bank som knullar dig och håller på pengarna. Finns inget som heter "skall ha" eller "betalas ut". Vad är det för hem snickeri?
Citera
2015-06-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler

Men då jobbar du inte inom Kommun/Landsting som TS gör.
Citera
2015-06-20, 17:35
Medlem
Jag får den 25, men om det infaller på en lördag får jag på fredagen, och infaller det på en söndag får jag vackert vänta tills måndag.
Citera
2015-06-20, 18:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Oftast är det så att om den vanliga utbetalningsdagen infaller på en lördag får man pengarna på fredagen. Infaller den på Söndagen får man vänta till måndag.

Dessa är de generella riktlinjerna, men det är inte något som är lagstadgat och det kan finnas en massa undantag.
Citera
2015-06-20, 18:43
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Jag får den 25, men om det infaller på en lördag får jag på fredagen, och infaller det på en söndag får jag vackert vänta tills måndag.

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Oftast är det så att om den vanliga utbetalningsdagen infaller på en lördag får man pengarna på fredagen. Infaller den på Söndagen får man vänta till måndag.

Dessa är de generella riktlinjerna, men det är inte något som är lagstadgat och det kan finnas en massa undantag.

Generella är då ändå att söndag blir fredag. Dvs utbetalt innan såklart!
Citera
2015-06-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask

Absolut, hade aldrig hört om annat före jag fick min nuvarande arbetsgivare... Nu vet man ju om det så det är ju ingen fara, första gången blev man lite ställd över att man inte fått lönen (tror jag var i behov av den som fan inför den helgen också för skulle iväg på nått eller hur det var)
Citera
2015-06-20, 18:47
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask

Det generella för statsanställda är att om 25e infaller på en söndag så betalas pengarna ut på måndag. Är 25e på en lördag får man pengarna på fredagen.

Några generella regler finns inte. Det står reglerat i avtal och jag har haft olika på olika avtal, trots att alla handlat om stora arbetsgivare med minst 1000 anställda.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-06-20 kl. 18:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in