Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 23:34
  #1
Medlem
Hej jag har hört om virus som kan ta kontroll över ens kamera. Drog en virus scan på min smartphone som visade att jag hade ett virus. Jag har varit väldigt orolig över att det kan ha varit ett sådant virus som kan ta kontroll över ens kamera det känns bara så obehagligt.

Jag har tre frågor:

1. Finns det sådant virus till smartphones?
2. Hur vanliga är de?
3. Hur stor channs är det att jag hade ett sådant?

Mvh, Boms
Citera
2015-06-20, 00:18
  #2
Medlem
TheBigBawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boms
Hej jag har hört om virus som kan ta kontroll över ens kamera. Drog en virus scan på min smartphone som visade att jag hade ett virus. Jag har varit väldigt orolig över att det kan ha varit ett sådant virus som kan ta kontroll över ens kamera det känns bara så obehagligt.

Jag har tre frågor:

1. Finns det sådant virus till smartphones?
2. Hur vanliga är de?
3. Hur stor channs är det att jag hade ett sådant?

Mvh, Boms
Borde stått vad för slags virus det var, är inte världens bästa på detta men:

1. Kort svarat, Ja.
2. Inte speciellt, skulle säga att om du har en iphone så är det bara isåfall myndigheter(om någon) som kan hacka sig in på din kamera men nja...
3. Som tvåans svar, inte speciellt stor.

Om det är en android du har kan du se vilka appar som kan använda din kamera. Det är oftast i en app ett sådant virus ligger i. Men som sagt, om du inte har laddat ner någon konstig app så som "big mama tits pics" så är det nog inte så stor chans. Men vill du vara helt 100 så varför inte formatera telefonen? Då kommer allt försvinna, iallafall ett sådant virus.
Citera
2015-06-20, 00:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBigBaws
Borde stått vad för slags virus det var, är inte världens bästa på detta men:

1. Kort svarat, Ja.
2. Inte speciellt, skulle säga att om du har en iphone så är det bara isåfall myndigheter(om någon) som kan hacka sig in på din kamera men nja...
3. Som tvåans svar, inte speciellt stor.

Om det är en android du har kan du se vilka appar som kan använda din kamera. Det är oftast i en app ett sådant virus ligger i. Men som sagt, om du inte har laddat ner någon konstig app så som "big mama tits pics" så är det nog inte så stor chans. Men vill du vara helt 100 så varför inte formatera telefonen? Då kommer allt försvinna, iallafall ett sådant virus.



Hej tack för svaret. Jag var så dum att jag raderade viruset direkt utan att kolla vad det var. Har bara laddat ner safe appar typ facebook osv. Jag har läst på lite om ett sådant virus för telefonen och de värkar inte alls vanliga. Tack för att du tog dig tid att svara.
Citera
2015-06-20, 02:22
  #4
Medlem
Skorpan91s avatar
Messenger har rätt o använda din kamera o dina bilder o allt i din lur..så äckligt
Citera
2015-06-20, 14:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
Messenger har rätt o använda din kamera o dina bilder o allt i din lur..så äckligt

Dock behövs dessa rättigheter för att kunna ta kort genom appen samt skicka bilder så att så äckligt är det väll ändå inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback