Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-06-22, 23:29
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Har Sd varit tydliga med att de ska lägga ner sina röster? Sa de till väljarna "om ni röstar på oss så lägger vi ner våra röster"?
I alla fall 24 var utkvitterade. Återstår 12 stycken som var borta av okänd anledning. Det kan ha varit sjukdom, VAB, toalettbesök eller att de somnade på arbetsrummet av att läsa sina tråkiga kollegors mail.


Vissa allansföreträdare ville avsiktligt kivttas ut hörde jag på radionyheterna.

Men jag förstår inte din upprördhet, vilken skillnad gör:

Voteringsresultat
Ja 144
Nej 2
Avstår 167
Frånvarande 36

mot

Voteringsresultat med SD_röster på alliansen
Ja 144
Nej 50
Avstår 119
Frånvarande 36

Det hade blivit ja till S-budgeten vilket som.
Citera
2015-06-23, 10:04
  #74
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Har Sd varit tydliga med att de ska lägga ner sina röster? Sa de till väljarna "om ni röstar på oss så lägger vi ner våra röster"?


Fast Sverigedemokraterna gjorde precis det som deras väljare ville, man fällde regeringens budget förra året. Att man inte fällde (eller försökte fälla) budgeten en andra gång är mer av rent praktiska skäl. Man hade inte kunnat fälla den budgeten då Alliansen har varit tydliga med att man ämnar lägga ned sina röster, denna garanti gav inte Alliansen i förra årets budgetomröstning då det är allmänt vedertaget att man tror och röstar på sin egen politik. Nu har Alliansen visat att man inte tror på sin egen politik i och med att man släpper igenom regeringens budget.
Citera
2015-06-23, 18:18
  #75
Medlem
Varför är SD en del av DÖ bara för att de inte röstade på alliansens budget? Vet herrn (TS) ens hur budgetvoteringen går till?
Citera
2015-06-23, 18:27
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.Sandberg
Varför är SD en del av DÖ bara för att de inte röstade på alliansens budget? Vet herrn (TS) ens hur budgetvoteringen går till?

Jag undrar också det.........det hela verkar vara en missuppfattning.....om vi ska tolka det vänligt.

Eller ville Hugo kasta litet skit på SD för att de inte är tillräckligt rasistiska och nazistiska?
Citera
2015-06-23, 21:53
  #77
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, i o m att alliansen själva lade ned sina röster så hade det inte gjort någon skillnad i utfall. DÖ går ju ut på att alliansen ska lägga ned sina röster. Just med syftet att SD inte ska kunna framkalla regeringskris.

VArför skulle då SD rösta på alliansen budget när alliansen genom DÖ pissar på SD, och dessutom pissar på sig egen förträffliga alliansbudget. Då är det klokare av SD att inte spela med i det spelet. SD är inte stödparti åt någon som inte vill ha med dem att göra.
Sd ska skapa kaos. Ju mer kaos desto snabbare kraschar systemet och vi kan gå från kokta grodor till grodor som hoppar upp ur det skållade vattnet. Sverige behöver en djup systemkris som väcker folket ur deras dvala av gradvisa sänkning och nersunkning av landet.

Och om det inte gör någon skillnad, då kan väl Sd rösta på alliansen bara för att jävlas? Alltid kan man sno till sig några missnöjda moderater på det sättet, och om någon frågar kan man bara säga "vi röstar alltid emot regeringen tills de minskar köttsunamin".

Sd ska vara tydliga med att de inte röstar för alliansen utan mot regeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men jag förstår inte din upprördhet, vilken skillnad gör:

Voteringsresultat
Ja 144
Nej 2
Avstår 167
Frånvarande 36

mot

Voteringsresultat med SD_röster på alliansen
Ja 144
Nej 50
Avstår 119
Frånvarande 36

Det hade blivit ja till S-budgeten vilket som.
Ja men Sd hade visat att de vill jävlas med regeringen och skapa kaos och att de som är trötta på regeringen med gott samvete kan ge sitt mandat till Sd i nästa val för att få kaosa röven av Åsa Romsons regering.

Jag vet inte om du har missat det, men många är så trötta på den här dagcenterregeringen att varje chans att obstruera offentligt är en PR-vinst. Sover du under en sten i skogen och kopplar upp Wifi genom att snylta på förbipasserande joggare?
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.Sandberg
Varför är SD en del av DÖ bara för att de inte röstade på alliansens budget? Vet herrn (TS) ens hur budgetvoteringen går till?
Ja. Man röstar antingen ja, nej eller blankt. Eller så kommer man inte dit alls.
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Eller ville Hugo kasta litet skit på SD för att de inte är tillräckligt rasistiska och nazistiska?
Min kritik handlar om att Sd är för passiva. Jag anser att de inte är tillräckligt rasistiska heller, men det är ett annat ämne.
Citera
2015-06-23, 21:59
  #78
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Sd ska skapa kaos. Ju mer kaos desto snabbare kraschar systemet och vi kan gå från kokta grodor till grodor som hoppar upp ur det skållade vattnet. Sverige behöver en djup systemkris som väcker folket ur deras dvala av gradvisa sänkning och nersunkning av landet.

Och om det inte gör någon skillnad, då kan väl Sd rösta på alliansen bara för att jävlas? Alltid kan man sno till sig några missnöjda moderater på det sättet, och om någon frågar kan man bara säga "vi röstar alltid emot regeringen tills de minskar köttsunamin".

Sd ska vara tydliga med att de inte röstar för alliansen utan mot regeringen.
Ja men Sd hade visat att de vill jävlas med regeringen och skapa kaos och att de som är trötta på regeringen med gott samvete kan ge sitt mandat till Sd i nästa val för att få kaosa röven av Åsa Romsons regering.

Jag vet inte om du har missat det, men många är så trötta på den här dagcenterregeringen att varje chans att obstruera offentligt är en PR-vinst. Sover du under en sten i skogen och kopplar upp Wifi genom att snylta på förbipasserande joggare?
Ja. Man röstar antingen ja, nej eller blankt. Eller så kommer man inte dit alls.
Min kritik handlar om att Sd är för passiva. Jag anser att de inte är tillräckligt rasistiska heller, men det är ett annat ämne.
SD s viktigaste uppgift är att växa i opinionen och på så vis pressa regering och riksdag, fortsätter det så här kommer SD ligga på 25 % med två år fram till val.
Citera
2015-06-29, 00:15
  #79
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD s viktigaste uppgift är att växa i opinionen och på så vis pressa regering och riksdag, fortsätter det så här kommer SD ligga på 25 % med två år fram till val.
Hur tycker du att det har gått hittills? Sd har växt som en cancercell men inget händer.
Citera
2015-07-08, 08:51
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD s viktigaste uppgift är att växa i opinionen och på så vis pressa regering och riksdag, fortsätter det så här kommer SD ligga på 25 % med två år fram till val.
Jaha?den överskuggande frågan är ju om sd kan få igenom sin politik utan att de blir lättmjölk.då tror jag att dom måste ha 51 proc,och är detta realistiskt?
Citera
2015-07-08, 10:10
  #81
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
Jaha?den överskuggande frågan är ju om sd kan få igenom sin politik utan att de blir lättmjölk.då tror jag att dom måste ha 51 proc,och är detta realistiskt?
Nej det behöver de inte och ja, 2024 får SD egen majoritet om inget händer, garanterat.
Citera
2015-07-08, 10:14
  #82
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Hur tycker du att det har gått hittills? Sd har växt som en cancercell men inget händer.
Fast mycket har hänt probleminsikten har ökat kraftigt och oppositionen växer snabbt.
Både S och M inser vid valet 2018 att de är körda om inget görs.
Att man just nu låtsas som det regnar från S sida är bara ett försök att hålla masken.
Fortsätter trenden så blir SD största parti 2018, det vore förödande för S och skulle tvinga M till en betydligt kraftigare gir än det lätta roderutslag man nu gett sken av.
Citera
2015-07-09, 15:52
  #83
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast mycket har hänt probleminsikten har ökat kraftigt och oppositionen växer snabbt.
Både S och M inser vid valet 2018 att de är körda om inget görs.
Att man just nu låtsas som det regnar från S sida är bara ett försök att hålla masken.
Fortsätter trenden så blir SD största parti 2018, det vore förödande för S och skulle tvinga M till en betydligt kraftigare gir än det lätta roderutslag man nu gett sken av.
Frågan är ju dock vilken roll Sd har spelat i uppvaknandet? De som rent medialt har vidgat den så kallade åsiktskorridoren är ju inte Sd utan Alice Teodorescu, Tino Sanandaji, Per Gudmundsson med flera. Det enda Sd har gjort är ju lite lallande om antirasism och nolltolerans, det sista vi behöver just nu.

Om Sd en gång ledde kampen mot invandringspolitiken så har de idag mer blivit en svans som hänger på andra som går i frontlinjen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback