Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 17:33
  #1
Medlem
Hej

Jag har under en kortare period producerat beats och skapat egen musik. Jag har då gjort detta genom att själv fibbla med effekterna oerhört mycket och använda effekter för att få till det ljud jag ville ha, något som kan ta oerhört lång tid.

Jag laddade igår ned några packs för att prova arbeta på det sättet. Här finns ju ett rätt bra urval med olika ljud på t.ex kicks, hats och andra en massa andra effekter. På rätt kort stund kan man få fram något som låter väldigt bra.

Men vad tycker folk om detta? Är detta arbetssätt fel? Vad jag menar är, det är ju någon annan som har arbetat hårt och manipulerat ljuden. Är det så här de flesta jobbar när de skapar musik? Var går gränsen?


Är intresserad av att höra så många synpunkter som möjligt.
Citera
2015-06-19, 17:52
  #2
Medlem
Nej, det anses rätt. Väldigt få som gör allt själv för då blir det inget gjort
Citera
2015-06-19, 19:54
  #3
Medlem
Struisvogels avatar
Inget fel att använda samples, tror det är väldigt få som inte gör det till viss mån. Det kan ju vara allt från one shot samples till 16 bars loopar. Något att tänka på är att man hör rätt tydligt om det bara är samples som läggs på varandra.

Tycker absolut du kan använda samples, du kan ju manipulera dem hur du vill eller klippa ur delar du vill ha osv. finns extremt mkt du kan göra med samples.
Citera
2015-06-20, 03:34
  #4
Medlem
TLG11s avatar
Jag tror de allra flesta som börjar använder sig av stora sample packs och klistrar ihop. Jag gjorde så först och gick mer och mer över till att göra alla delar själv. I slutändan (nu) så har jag bytt musikstil helt och ska mer än annat använda egna inspelningar av instrument.

Tycker det har blivit en sån hemsk hysteri över att allt ska låta perfekt, se helt perfekt ut på spektrumet och vara helt felfritt "mixat" och "mastrat". Trött på alla kids som skriver med stora bokstäver och utropstecken att deras nya låt är UNMASTERED. Det hänger väl inte på att alla delar av låten ska uppnå wall of sound, utan på att låten är något att lyssna på generellt. Nu går jag rätt förjävligt off-topic, sorry.

Åter till ämnet så är sample packs i viss mån (eller stor mån) en stor del av dagens musikindustri. Särskilt inom populärmusiken där det ska gå snabbt och smidigt, så jag antar att det inte är några problem att använda samples.
Citera
2015-06-20, 11:31
  #5
Medlem
Alright då är jag med på hur ni tänker.

I packsen finns det ju oftast också enskilda ljud. T.ex en kick. Detta är alltså inte en 4-bars loop jag pratar om, utan endast t.ex kicken som man kan lägga in var man vill. Att använda kicks, hats, ambient ljud osv från packs (igen, inte t.ex 4-bars loopar utan enskilda ljud) är alltså det vanligaste?
Citera
2015-06-20, 12:06
  #6
Medlem
Det är fel att använda färdiga loopar. Det kan väl en bebis göra, tanka ner en massa färdiga musiksnuttar från piratebay och klistra in dem hit och dit. Jobba åtminstone med presets! Fast det är också fusk, man ska ju designa ljudet från grunden i synthen man använder, endast då är det på riktigt.
Nej! Vänta! Synthar är också smutsiga genvägar! Lär dig C++ och koda din synth själv, endast då är du på riktigt. Sakta ner i backarna här, du tänker väl inte använda en färdigbyggd dator för det? Dags att beställa in delar från radioshack och lära sig löda.

För att vara seriös, nej, det är verkligen inte fel att använda sig av färdiga ljud. De allra flesta gör det. Det hänger väl på vad du tycker är roligt att syssla med. Om det finns en del av musikproduktion som du finner vara astråkig så ska du ju inte göra det om du har alternativa tillvägagångsätt att nyttja.


Citat:
Ursprungligen postat av TLG11
Tycker det har blivit en sån hemsk hysteri över att allt ska låta perfekt, se helt perfekt ut på spektrumet och vara helt felfritt "mixat" och "mastrat". Trött på alla kids som skriver med stora bokstäver och utropstecken att deras nya låt är UNMASTERED. Det hänger väl inte på att alla delar av låten ska uppnå wall of sound, utan på att låten är något att lyssna på generellt. Nu går jag rätt förjävligt off-topic, sorry.

Word.
Citat:
I packsen finns det ju oftast också enskilda ljud. T.ex en kick. Detta är alltså inte en 4-bars loop jag pratar om, utan endast t.ex kicken som man kan lägga in var man vill. Att använda kicks, hats, ambient ljud osv från packs (igen, inte t.ex 4-bars loopar utan enskilda ljud) är alltså det vanligaste?

Ja, det är väl inte mer fusk än att använda en trummaskin med inbyggda ljud. Vill man stretcha lite med fantasin så är väl även ett trumset bara ett stort, fysiskt samplepack. Med det sagt, det är jävligt kul att micka upp trummor och sampla dem, eller göra percussions av sådant man hittar liggandes omkring i huset. Testa att göra det, det är smått beroendeframkallande!
__________________
Senast redigerad av Deebman 2015-06-20 kl. 12:10.
Citera
2015-06-20, 12:17
  #7
Medlem
Dofternas avatar
Funkade iaf alldeles utmärkt för Polow Da Don när han producerade Love In This Club åt Usher. Bra låt.
http://makingthemogul.com/2008/04/di...-in-this-club/
Citera
2015-06-22, 00:21
  #8
Medlem
TLG11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Ja, det är väl inte mer fusk än att använda en trummaskin med inbyggda ljud. Vill man stretcha lite med fantasin så är väl även ett trumset bara ett stort, fysiskt samplepack. Med det sagt, det är jävligt kul att micka upp trummor och sampla dem, eller göra percussions av sådant man hittar liggandes omkring i huset. Testa att göra det, det är smått beroendeframkallande!

När jag har en mer komplett grund för att spela in (med ljudkort och mickar) då jävlar blir det massor med udda "instrument".

Har tyvärr bara möjlighet att ha e-trummor i min lägenhet för tillfället, och det blir mest slaskinspelningar och träning med dem.
Citera
2015-06-25, 17:17
  #9
Medlem
robinmusics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
Nej, det anses rätt. Väldigt få som gör allt själv för då blir det inget gjort

Nej, det anses fel.

Om du inte heter tim bergling dvs, då kör man alla presets i nexus på ett å samma album.

Man SKAPAR sitt eget sound genom att SKAPA, inte friåka på andras loopar å skit.

Om du vill köra med andras grejer så kan du leka med nrj dance ejay.

Ta gärna inspiration från loopar och presets, lär dig hur det är uppbyggt.
Citera
2015-06-25, 21:08
  #10
Medlem
TLG11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinmusic
Nej, det anses fel.

Om du inte heter tim bergling dvs, då kör man alla presets i nexus på ett å samma album.

Man SKAPAR sitt eget sound genom att SKAPA, inte friåka på andras loopar å skit.

Om du vill köra med andras grejer så kan du leka med nrj dance ejay.

Ta gärna inspiration från loopar och presets, lär dig hur det är uppbyggt.

Man lär inte tjäna något på att skapa egna ljud längre. Särskilt inte populär dansmusik som big room t.ex.

Folk dansar till det ändå och andra producenter kommer bara kritisera ens "mix" och "master" om man experimenterar. :P
Citera
2015-06-26, 19:33
  #11
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLG11
Folk dansar till det ändå och andra producenter kommer bara kritisera ens "mix" och "master" om man experimenterar. :P

Och då gör man väll ändå något rätt imo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback