Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-01, 17:37
  #589
Medlem
Frågan är om Gud själv kommit på de regler han följer, eller om något annat styr Gud?
Var Gud tvungen att straffa mänskligheten för det som inträffade med ormen? Eller valde Gud det?
Citera
2020-10-01, 17:41
  #590
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Frågan är om Gud själv kommit på de regler han följer, eller om något annat styr Gud?
Var Gud tvungen att straffa mänskligheten för det som inträffade med ormen? Eller valde Gud det?
Vår synd hindrar oss från att leva för alltid. För att leva med Gud måste man följa Gud och inte gå fel vägar, som jag skrev om.

Sex, synd, skuld och straff är tydligen svårt att skilja åt?
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-10-01 kl. 17:44.
Citera
2020-10-01, 17:51
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vår synd hindrar oss från att leva för alltid. För att leva med Gud måste man följa Gud och inte gå fel vägar, som jag skrev om.

Sex, synd, skuld och straff är tydligen svårt att skilja åt?
Jag tycker jag har hyfsad koll på dessa, så för mig är det inga problem.
Dock säger många att Guds plan från början var att ”vi”skulle leva för alltid.
Citera
2020-10-01, 17:58
  #592
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tycker jag har hyfsad koll på dessa, så för mig är det inga problem.
Dock säger många att Guds plan från början var att ”vi”skulle leva för alltid.
Vi kan inte leva för alltid utan Gud. När vi väljer vägar bort från Gud så väljer vi vägar bort från evigt liv. Det var väl detta som Adam och Eva gjorde, valde en väg bort från Gud. Även om Gud blev arg så var det inte en straffande hämnd utan en konsekvens av deras handling.

Ett större förtroende för Gud hade räddat dem från vägvalet.
Citera
2020-10-01, 18:01
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi kan inte leva för alltid utan Gud. När vi väljer vägar bort från Gud så väljer vi vägar bort från evigt liv. Det var väl detta som Adam och Eva gjorde, valde en väg bort från Gud. Även om Gud blev arg så var det inte en straffande hämnd utan en konsekvens av deras handling.

Ett större förtroende för Gud hade räddat dem från vägvalet.
Aha, en konsekvens som Gud inte kunde göra något åt. Det var det jag var ute efter.
Citera
2020-10-01, 18:04
  #594
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Aha, en konsekvens som Gud inte kunde göra något åt. Det var det jag var ute efter.
Varför tror du så? Varför kan det inte varit så att han inte ville omintetgöra deras synd?
Citera
2020-10-01, 18:14
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför tror du så? Varför kan det inte varit så att han inte ville omintetgöra deras synd?
Jag tror ingenting om detta. Jag brukar ofta fråga troende om Gud måste följa vissa saker, eller om han helt fritt kan välja. På dig lät det som att Gud var tvungen att agera på ett visst vis. Eller?
Citera
2020-10-01, 18:20
  #596
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror ingenting om detta. Jag brukar ofta fråga troende om Gud måste följa vissa saker, eller om han helt fritt kan välja. På dig lät det som att Gud var tvungen att agera på ett visst vis. Eller?
De hade fri vilja och kunde välja att följa Guds instruktion eller att inte göra det. Gud lät människorna följa sina vägval, men följde inte själv med.
Citera
2020-10-01, 19:18
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De hade fri vilja och kunde välja att följa Guds instruktion eller att inte göra det. Gud lät människorna följa sina vägval, men följde inte själv med.
Japp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback