Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-19, 22:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Shit, jag börjar låta råflummig nu, men håller ni inte med mig att det känns troligt att man återföds vilket upplevs som direkt efter döden, oavsett hur många år efter döden man återuppstår?

Ja det känns troligt. Att du uppstod ur intet en gång var ett mysterium. Så det kan lika gärna hända igen. Frågan är som sagt bara hur du definierar dig själv.

Tänk dig att din kropp är en våg i ett hav. Du existerar en stund och försvinner sedan ner i havet igen. När en ny våg uppstår, är det också du? Ja, det är du igen! För du var egentligen inte endast vågen, du var havet hela tiden.
Citera
2018-03-18, 01:07
  #14
Medlem
Skogismyras avatar
Blink vet vad han pratar om, jag håller med honom helt.

Efter döden vaknar man återigen.
Varje liv känns som det första.
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Men håller ni inte med mig att det känns troligt att man återföds vilket upplevs som direkt efter döden, oavsett hur många år efter döden man återuppstår?
Ja jag håller med dig.
Det är oklart varför inte fler inser samma sak.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-03-18 kl. 01:12.
Citera
2018-03-18, 09:14
  #15
Medlem
Oogway7s avatar
Detta kan man bara spekulera i.
Citera
2018-03-18, 19:30
  #16
Medlem
En tämligen meningslöst spekulerande i så fall.

Tidsuppfattningen när man är död och inte uppfattar alls är naturligtvis icke existerande till sin natur. Sådant som inte existerar saknar egenskaper. Sedan kan den ignorante hävda att 0/0=3, men det är inte mer rätt än vilket annat svar som helst.
Citera
2018-03-18, 20:10
  #17
Medlem
JavaEElolitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Upplevs tiden gå oändligt snabbt när medvetandet är noll? 100 big bangs eller efter 20 år.
100 big bangs lär inte räcka på långa vägar för att på ett slumpmässigt sätt återskapa oss själva i ett annat universum. Snarare 100^100^100 big bangs, lär krävas. Den subjektiva tiden där mellan är antagligen noll.
Citera
2018-03-30, 15:53
  #18
Medlem
Jag köper resonemangen med återfödelse till viss del men inte rakt av.

Vad återförs man som? Kan det vara vilken varelse som helst? Djur, insekt, alien eller rent av en liten bakterie?
Citera
2018-03-30, 18:40
  #19
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Jag köper resonemangen med återfödelse till viss del men inte rakt av.

Vad återförs man som? Kan det vara vilken varelse som helst? Djur, insekt, alien eller rent av en liten bakterie?
Det är väl möjligt att man återföds som en insekt eller något annat djur, eller en alien.
Men eftersom insekter och djur har så lågt medvetande så kommer man snabbspola igenom de formerna, för du kommer inte ens vara självmedveten.
Och voilà så finner man sig själv helt plötsligt som en självmedveten intelligent levande varelse som kan ställa sig själv dessa frågor.
Upplevelsen lär ju vara att man omedelbart poppar upp som en självmedveten intelligent varelse.

På samma sätt som man finner sig själv i ett universum där alla fysiklagar är perfekta för liv, och på en planet där förhållandena är perfekta för liv, osv. så finner man även sig själv som en självmedveten levande varelse, förstås.
Och sen kan man bli ännu mer medveten och inse ännu djupare saker..
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-03-30 kl. 19:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback