Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-18, 23:27
  #1
Medlem
Hej! Ska till Berlin och tänkte ta med mig en hängmatta att hänga upp och sova i om nätterna. Kan jag riskera att bli bortschasad av polis?
Citera
2015-06-18, 23:29
  #2
Avstängd
FullADHDs avatar
Vart ska du hänga upp den har du tänkt dig, ska du hänga upp den i innerstan mellan 2 lyktstolpar?
__________________
Senast redigerad av FullADHD 2015-06-18 kl. 23:33.
Citera
2015-06-18, 23:34
  #3
Medlem
Det finns ju en hel del områden med träd. Om det inte går där så pallrar jag lite utanför själva staden.
Citera
2015-06-18, 23:36
  #4
Avstängd
FullADHDs avatar
Låter som ett säkert sätt att bli rånad på eller något ännu värre.
Citera
2015-06-18, 23:39
  #5
Medlem
Risken för rån och liknande är inte särskilt stor, det är mest risken för att bli avhyst jag undrar om.
Citera
2015-06-18, 23:55
  #6
Medlem
Nej, det är inte olagligt.

Men du kan bli avhyst.
Risken att bli rånad är högre desto mer söderut du kommer...

Dom har samma problem som oss med luffare.
Citera
2015-06-19, 00:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Nej, det är inte olagligt.

Men du kan bli avhyst.
Risken att bli rånad är högre desto mer söderut du kommer...

Dom har samma problem som oss med luffare.
Om man inte stör, varför blir man avhyst om det inte är olagligt?

Varför är risken större att bli rånad i söder?
Citera
2015-06-19, 02:37
  #8
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Nej, det är inte olagligt.

Men du kan bli avhyst.
Risken att bli rånad är högre desto mer söderut du kommer...

Dom har samma problem som oss med luffare.

Berlin är säkrare än många städer i Sverige
Citera
2015-06-19, 02:45
  #9
Medlem
Varför blir man avhyst i Sverige trots allemansrätten?
Det är givetvis inte lagligt att slå läger hursomhelst men du blir ju inte lagförd om du lyder polisen.

Dvs det är inte olagligt att somna på en parkbänk men det är olagligt att bo där!
Fattar du?



Citat:
Ursprungligen postat av IckesFanclub
Om man inte stör, varför blir man avhyst om det inte är olagligt?

Varför är risken större att bli rånad i söder?
Citera
2015-06-19, 21:29
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Såg ett gäng som bodde under S-bahnbron vid Hackescher Markt. Madrasser och kundvagnar var ordnade så att fri passage var möjlig. Polisen verkade inte bry sig, eftersom de bodde där flera nätter.
Fast de var ju uteliggare, det hjälper inte så mycket att lagföra dem för att de bor som de bor. Antar att en turist med hängmatta hade behandlats annorlunda.
Citera
2015-06-19, 21:48
  #11
Medlem
BAB7s avatar
I Tyskland får du röra dig fritt var du vill i naturen, även på privat skog och mark.
Du får även övernatta var du vill i skog och mark.
Vid en eventuell övernattning får sätta upp ett vindskydd och lägga liggunderlag, sovsäck och liknande för en tillfällig övernattning, du får övernatta en natt på ett och samma ställe.
Ovanstående gäller alltså även på privat skog och mark.

Du får däremot inte göra åverkan eller skada i naturen, du får inte heller sätta upp tält, tända lägereld, eller parkera motorfordon hur som helst.
Hund ska vara kopplad.

Under jaktsäsong gäller andra regler, då är kan det av säkerhetsskäl förekomma regionala förbud att vistas i skogen.
Citera
2015-06-20, 15:58
  #12
Avstängd
FullADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I Tyskland får du röra dig fritt var du vill i naturen, även på privat skog och mark.
Du får även övernatta var du vill i skog och mark.
Vid en eventuell övernattning får sätta upp ett vindskydd och lägga liggunderlag, sovsäck och liknande för en tillfällig övernattning, du får övernatta en natt på ett och samma ställe.
Ovanstående gäller alltså även på privat skog och mark.

Du får däremot inte göra åverkan eller skada i naturen, du får inte heller sätta upp tält, tända lägereld, eller parkera motorfordon hur som helst.
Hund ska vara kopplad.

Under jaktsäsong gäller andra regler, då är kan det av säkerhetsskäl förekomma regionala förbud att vistas i skogen.


Intressant, jag har fått för mig att det är nästan precis tvärtom att dom inte har någon "allemansrätt" och inte får gå i skogen hur som helst och absolut inte på privatmark, dom har ju tom skogvaktare!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2584167

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback