Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 18:18
  #1
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Vad använder man för program? Är det samma till alla spel eller är det olika program för varje? Kan vem som helst använda det eller är det skitkomplicerat?
Citera
2015-06-19, 00:40
  #2
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Lär dig spela så du behöver inte fuska.


Nu har ju inte TAS med att fuska. Tas fungerar med att du använder emulatorer som har möjlighet att spola tillbaka dina knapptryckningar och vart du är på banan.

Så många som använder sig av tas spelar först banan normalt, sedan spolar dom tillbaka för att ändra så knapptrycken blir perfekta per frame.

Därav tool assisted.

http://tasvideos.org Här kan du kolla i deras forum etc för att läsa på mer om det.
Citera
2015-06-20, 12:20
  #3
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltoboulbobbi
Vad använder man för program? Är det samma till alla spel eller är det olika program för varje? Kan vem som helst använda det eller är det skitkomplicerat?

Du fick en bra länk i tidigare inlägg som jag rekommenderar dig att kika in på.

Men för att svara på dina frågor direkt i tråden så, ja du behöver ett program. En emulator för att vara exakt (du känner säkert till det).
Nej du behöver inte per automatik olika program för varje spel. Men om vi säger att du ska spela ett SNES spel, men använder dig av en NES emulator (exempelvis FCEUX) så kommer det inte att funka. Så du behöver alltså en emulator som klarar av SNES spel. Det finns för visso olika emulatorer som klarar av olika typer av konsol spel, men det ger vi oss inte in på nu.

Vem som helst kan använda sig av en emulator. Men det tar dock lite tid att komma in i det här med tool-assisted speedruns. Det mesta är enkelt, som att använda sig av save states, frame advance, lua etc. Men sen finns det vissa grejer som tar tid att lära sig.
Om man vill spela lite för skoj skull så behöver man inte bry sig.
Har du däremot planer på att ge dig på världsrekord och göra dessa officiellt på tasvideos hemsida, ja då krävs det att du förutom vet hur spelet funkar dom du ska spela, men också exakt hur du ska använda din emulator för att klara spelet på allra snabbaste sätt.
De accepterar inga små fel som man kan märkbart se. Sådant ses som slarv, och kommer inte godkännas.

Jag sysslade lite med detta för ett antal år sen, men har nu mer lagt det på hyllan då jag inte har tid till det längre. Men det är riktigt kul kan jag säga. Framförallt sen när man ser slutresultatet.

Har du fler funderingar så är det bara att fråga
Citera
2015-07-11, 02:35
  #4
Medlem
Vem0ths avatar
Följer mest bara Sonic The Hedgehog TAS klipp, har själv bidragit med en exploit i STH 1 i GHZ act 2. Den höll sig mest effektiv tills för ca 3 år sedan de fann en bättre.
__________________
Senast redigerad av Vem0th 2015-07-11 kl. 02:38.
Citera
2020-03-19, 23:37
  #5
Medlem
Värt att nämna är att TASing är väldigt olika beroende på konsol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback