Citat:
Ursprungligen postat av
weseeyou
Ja det kan inte vara lätt i längden att jobba som "soptunna" åt andras problem, psykologer går väl själva till psykolog för mental avlastning?
De flesta av oss gör inte det när vi väl är färdigutbildade, men det är klart att vissa gör det.
Som psykolog har du oftast genomgått egenterapi under utbildningen, men det finns inget krav på att göra det som färdigleggad. Jag gör det inte, och jag skulle gissa att mina kollegor inte gör det oftare än andra (snarare kanske mer sällan).
Jag skulle gissa (har absolut ingen forskning att basera detta på) att vi psykologer mår ungefär som andra med liknande social trygghet runt sig, men att vi kanske mår bättre än genomsnittet av befolkningen men att det snarare handlar om att vi i stort är en relativt homogen grupp gällande inkomstnivå, social trygghet och så vidare.
Det faktum att jag är psykolog tycker jag visserligen har hjälpt mig att lättare identifiera fallgropar och få lite lättare att hantera relationer och kriser runtikring mig, men självklart är det inget vaccin mot att må dåligt - det är snarare helt orimligt att vi skulle kunna skydda oss mot det. Möjligen är vi kanske snabbare på att identifiera problemet och söka den stöttning vi behöver.