Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 21:25
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har köpt en intern disk på 3tb som jag hade tänkt att köra externt.
eftersom den är just en intern disk så tar jag för givet att jag måste formatera innan den går att använda, har inte pluggat in den ännu men det måste ju vara så.

borde jag bocka ur "snabb" när jag formaterar den och köra den långsamma varianten eller är det onödigt? räcker det att köra snabb?
Citera
2015-06-17, 21:29
  #2
Medlem
K.Starfighters avatar
Kör du snabb...
Citera
2015-06-17, 21:54
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Du behöver inte formattera om den för det.

Windows bästa filsystem tidigare var ju NTFS men det var klent med stöd för andra operativsystem för att använda det. Numera finns ju NTFS 3G eller vad det heter, vet inte om det körs i user-space i Linux och varför (licenser?) det görs o.s.v. Men jag tror det fungerar skapligt.

Dock finns en ny version (av FAT och FAT32?) som heter exFAT som inte skall vara dåligt heller. Gamla FAT32 stödde inte filer större än 4 GB så DVD-images fick inte plats exempelvis så ville man använda hårddisken till olika operativsystem och spara nerladdade DVD-filmer på den (iaf om man typ package upp en image och inte hade de separata videofilerna) så gick det inte. Med exFAT är det inga problem.
Citera
2015-06-17, 22:01
  #4
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du behöver inte formattera om den för det.

men interna diskar måste man väll alltid formatera?
Citera
2015-06-18, 01:15
  #5
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det är ingen skillnad på en intern och en extern disk, utom skalet. Samma konstruktion inuti. Ofta kan man plocka isär en extern disk och stoppa i en dator. Om den dyker upp som en disk när du startat datorn, så är det bara att köra.
Citera
2015-06-18, 02:37
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
men interna diskar måste man väll alltid formatera?
Kanske, jag vet inte. Har den ingen partition eller filsystem måste du ju såklart det.

Kanske inte brukar vara valt och kanske är så att externa brukade ha FAT32 färdigt från början för att ställa till minimalt med trubbel.

Antar att jag kanske skulle formatterat den på riktigt då om det är så att formatteringen markerar ut en del dåliga sektorer.
Citera
2015-06-18, 05:41
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Fabriken sätter FAT32 som standard [oftast] och det rekommenderas en formatering till NTFS som då kan lagrar stora filer.

Det finns en stor klistertråd om FAT32/NTFS på forumet som ni kan läsa.
Citera
2015-06-19, 12:09
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Däremot är 3 TB för mycket för MBR så du måste formatera med GPT.
MBR vs GPT:
https://www.google.se/webhp?sourceid...=gpt+eller+mbr
Citera
2015-06-19, 12:31
  #9
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Fabriken sätter FAT32 som standard [oftast] och det rekommenderas en formatering till NTFS som då kan lagrar stora filer.

Det finns en stor klistertråd om FAT32/NTFS på forumet som ni kan läsa.

min förra externa disk (WD-my book) hade NTFS formatet i alla fall, kanske är olika från märke till märke

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Däremot är 3 TB för mycket för MBR så du måste formatera med GPT.
MBR vs GPT:
https://www.google.se/webhp?sourceid...=gpt+eller+mbr

jo jag mindes att du nämde det i en annan tråd så jag läste om det på din länk.
disken är initierad med gpt och NTFS formaterad med det snabba alternativet, den är nu i full gång

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du behöver inte formattera om den för det.

Windows bästa filsystem tidigare var ju NTFS men det var klent med stöd för andra operativsystem för att använda det. Numera finns ju NTFS 3G eller vad det heter, vet inte om det körs i user-space i Linux och varför (licenser?) det görs o.s.v. Men jag tror det fungerar skapligt.

Dock finns en ny version (av FAT och FAT32?) som heter exFAT som inte skall vara dåligt heller. Gamla FAT32 stödde inte filer större än 4 GB så DVD-images fick inte plats exempelvis så ville man använda hårddisken till olika operativsystem och spara nerladdade DVD-filmer på den (iaf om man typ package upp en image och inte hade de separata videofilerna) så gick det inte. Med exFAT är det inga problem.
NTFS fungerar i linux mint i alla fall
__________________
Senast redigerad av NightWalker1 2015-06-19 kl. 12:34.
Citera
2015-06-19, 15:13
  #10
Medlem
Långsamma formateringen kollar efter fel eller nåt (Tror den letar efter dåliga sektorer och markera dom som dåliga mm). Lika bra går det att snabb formatera och köra disktillverkarens program.


Din fråga har ställt i andra trådar och dom kan sammanfattas med 2 motfrågor och 1 svar.

Litar du på att disken du fått/köpt är ok?
Orka du testa disken?

De flesta verka snabb formatera och struntar i tester så länge disken verka ok.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2015-06-19 kl. 15:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback