Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-17, 21:20
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Har en frukt-/svamptork med uppvärmning, och denna fungerar ganska bra.

Däremot har jag också en golvfläkt med mycket bra blås.
Har märkt att det är mycket enklare att placera maten som skall torkas på bakplåtar, och sedan på ett vanligt bord efter varandra. Golvfläkten får sedan blåsa helt utan värme.

Är så nöjd med resultatet med golvfläkten att frukt-/svamptorken får vila.
Har torkat med golvfläkten tärnad potatis, stekt köttfärs, skivade äpplen, skivad gullök, skivad purjolök, paprika, olika svampar, bananer, stekta köttbitar o.s.v., allting med perfekt resultat!

Begriper inte varför folk håller på med torkapparater, när en golvfläkt med bra blås och utan värme fungerar bättre?

Oftast behöver man bara låta fläkten blåsa ca 1 dygn, så man torkar bort 90 % av vattnet.
Därefter kan man bara låta de nästan torra matvarorna stå utan blås ytterligare 3-4 dagar för att bli helt torra!
Torkad stekt köttfärs eller köttbitar bör förvaras i frysen, detta för att undvika härskning, och hållbarheten blir sedan många år.
Den torkade köttfärsen eller köttbitarna blandas ut med krossade tomater eller liknande!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2015-06-17 kl. 22:11.
Citera
2015-06-18, 00:28
  #2
Medlem
christerys avatar
I Thailand lägger man bara ut dom i solen, men detta med att kött klarar sig år i frysen är nys. Dom torkar upp, blir som fnöske för mig i alla fall efter ett tag.

Dubbla fryspåsar och sugit ur luften, fan vet vad jag gör för fel med torrköttet.
Citera
2015-07-22, 19:56
  #3
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
I Thailand lägger man bara ut dom i solen, men detta med att kött klarar sig år i frysen är nys. Dom torkar upp, blir som fnöske för mig i alla fall efter ett tag.

Dubbla fryspåsar och sugit ur luften, fan vet vad jag gör för fel med torrköttet.

Fläskkött är inte så bra att torka.
Även om man torkar bort allt vatten, smakar det härsket efter 3-4 månader.

Däremot stekt nötkött eller stekt nötfärs har jag haft helt torkat i minst ett år i frysen utan smakförsämring.
Man måste givetvis blanda det med t.ex. krossade tomater innan det går att äta.

Vissa grönsaker bör förvällas (kokas) innan torkning.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_...1/UST78-1O.HTM
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2015-07-22 kl. 20:03.
Citera
2015-07-22, 20:46
  #4
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Fläskkött är inte så bra att torka.
Även om man torkar bort allt vatten, smakar det härsket efter 3-4 månader.

Däremot stekt nötkött eller stekt nötfärs har jag haft helt torkat i minst ett år i frysen utan smakförsämring.
Man måste givetvis blanda det med t.ex. krossade tomater innan det går att äta.

Vissa grönsaker bör förvällas (kokas) innan torkning.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_...1/UST78-1O.HTM
Tror inte jag har testat att torka fläsk. Ren, älg eller får däremot fungerar och hållbarheten på dom fettfattigare är lysande förutom att dom torkar lite för mycket i frysen åxå. Kanske skulle stoppa ner dom när dom är halvfärdiga.

Jag gillar torkat saltat kött som det är, sittandes i solen och väntar på att kaffet skall koka upp över elden. Då passar en bit torrkött. Men jag torkar ute. På våren innan flugorna vaknar.
Citera
2016-06-29, 17:43
  #5
Medlem
Hultabultans avatar
Vill än en gång hävda efter att provat olika torkmetoder, som "svamptork" eller torkapparat, ugnen, soltorkning och annat för allehanda livsmedel, så slår min golvfläkt med bra blås allihop.

Man placerar helt enkelt frukter, grönsaker, (kokta) rotfrukter eller kött på bakplåtar på köksbordet.
Brukar lägga några böcker under "bakbenen" på fläkten för att vinkla ned luftströmmen mot bordet med bakplåtarna. Brukar vända sakerna med en stekspade några gånger totalt sett.

Om det är dåligt torkväder, vilket oftast betyder liten skillnad mellan dag och nattemperatur är det definitivt att rekommendera, antingen sätta på en kokplatta på (nästan) lägsta värme eller ha en mycket svag värmefläkt i köket.
Man måste givetvis ha köksfönstret öppet lite grand för att vädra ut fuktigheten.
Det kan sällan hända att det är bra torkväder, trots det är liten skillnad mellan dag och nattemperatur, men då beror det alltid på att det blåser på natten, vilket är ganska ovanligt.

En typisk sats för torkning på 3 bakplåtar efter varandra från början, 20 liter jordgubbar (köpta dagen efter för 10 kr/l, 10 kg nypotatis, men efter 1 dag ryms allting på bara en bakplåt då de krympt. Man måste givetvis skära sakerna i små delar för att möjliggöra torkning.

Man bör givetvis torka bort all fuktighet, för att få flera års hållbarhet i vanliga glasburkar.
Äta sånt direkt är definitivt inte att rekommendera, utan man måste givetvis lägga det i blöt innan vidare bruk.
Torkade jordgubbar har t.ex. använt till, göra likör med sprit, förstärka sylt, samt efter blötläggning till pajer.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-06-29 kl. 18:04.
Citera
2016-06-29, 20:24
  #6
Medlem
Beroende på vad som torkas, så kan stapelbara brödbackar eller butikernas blå champinjonlådor vara bättre än bakplåtar,
Citera
2016-06-29, 23:06
  #7
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Beroende på vad som torkas, så kan stapelbara brödbackar eller butikernas blå champinjonlådor vara bättre än bakplåtar,

Det kanske är sant som du skriver, men min erfarenhet är att vanliga bakplåtar fungerar till allting!
Det som gör susen är definitivt golvfläkten med mycket bra blås!
Citera
2016-06-29, 23:40
  #8
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Torkad stekt köttfärs eller köttbitar bör förvaras i frysen, detta för att undvika härskning, och hållbarheten blir sedan många år.
Den torkade köttfärsen eller köttbitarna blandas ut med krossade tomater eller liknande!

Måste tillägga att när det gäller griskött, så spelar det ingen roll med torkning då det ofta härsknar oberoende ifall det är torkat eller inte!

Torkat oxkött kan också härska efter en tid, även om det förvaras fryst.
Men allt torkat kött håller sig definitivt längre i frysen!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-06-29 kl. 23:45.
Citera
2016-07-26, 21:19
  #9
Medlem
Hultabultans avatar
Det som skiljer denna metod med en stark golvfläkt, från andra metoder är kapaciteten vid torkning.

En normal sats är som jag provat 7 kg paprika, 10 kg (kokt) potatis och 20 liter jordgubbar, eller lika mycket svamp, fördelade på 3 bakplåtar efter varandra på ett bord. Allt med perfekt resultat.
Allt måste givetvis skäras i små bitar för att det skall torka bort allt vatten på ca 3-4 dagar.

Tänk bara på lite extra värme i rummet vid fuktig väderlek, d.v.s. liten skillnad mellan dag och nattemperatur!
Detta gäller framför allt i början av torkningen, då livsmedlen är mer känsliga p.g.a. hög vattenhalt.

När det gäller t.ex. torkade potatis eller morötter går det ej att direkt lägga dessa i kokande vatten för förtäring, utan man måste blötlägga bitarna minst 3-4 timmar innan vid rumstemperatur före kokning eller stekning.
Även t.ex. torkat kött rekommenderas blötläggning några timmar innan soppan!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-07-26 kl. 22:10.
Citera
2016-08-09, 21:42
  #10
Medlem
Hultabultans avatar
Brukar av erfarenhet efter avslutad torkning med fläkt, lägga varorna i ugnen några timmar med temperatur på 60-80 grader.

Detta för att vara säker på att all fuktighet avlägsnas, och därigenom hållbarheten blir många år för grönsaker och rotfrukter.
Senare under hösten när nattemperaturen närmar sig noll, behöver man aldrig bekymra sig över detta.
Citera
2016-08-27, 20:03
  #11
Medlem
JoeDevolas avatar
Det här är ett riktigt bra tips. Ångrar lite att jag köpte en svamptork åt morsan. Ett annat bra tips är framför luftvärmepumpen eller liknande.
Citera
2016-10-03, 20:08
  #12
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det här är ett riktigt bra tips. Ångrar lite att jag köpte en svamptork åt morsan. Ett annat bra tips är framför luftvärmepumpen eller liknande.

Svamptorken är definitivt inte värdelös, utan fungerar fint om man vill torka mindre mängder.
Vitsen med en golvfläkt och bakplåtar på ett bord handlar om kapaciteten.
Att t.ex. torka 10 kg kokt potatis, skulle vara mycket omständligt med en liten svamptork.
Tänk bara på vid fuktig väderlek ha någon extravärme i rummet, men nu under hösten med nattemperatur nedemot nollan blir det alltid mycket torrt inomhus.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-10-03 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback