Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 11:21
  #1
Medlem
Titeln säger allt. Vad jag syftar på är om jag eller någon annan person söker att försöka skapa en karriär av att spela elbas huvudsakligen hur sannolikt är det att man får erfara fördomar emot en eftersom man inte per se spelar kontrabas? Mer specifikt inom typ storband/swing eller mer traditionell jazz. Inom jazz fusion så vitt jag förstår så är elbasen mer etablerad. T.ex. vi säger att jag spelar elbas aktivt och söker ett gig hur stor är risken att man inte får det eller dem insisterar att man ska spela kontrabas? Någon som vet?
Citera
2015-06-18, 09:31
  #2
Avstängd
Även om det ljudmässigt och musikaliskt inte spelar någon roll, så passar det nog inte in med en el-basist i ett storband. Rent visuellt dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Vad jag syftar på är om jag eller någon annan person söker att försöka skapa en karriär av att spela elbas huvudsakligen hur sannolikt är det att man får erfara fördomar emot en eftersom man inte per se spelar kontrabas? Mer specifikt inom typ storband/swing eller mer traditionell jazz. Inom jazz fusion så vitt jag förstår så är elbasen mer etablerad. T.ex. vi säger att jag spelar elbas aktivt och söker ett gig hur stor är risken att man inte får det eller dem insisterar att man ska spela kontrabas? Någon som vet?
Citera
2015-06-18, 12:19
  #3
Medlem
Zwerchstands avatar
Om sådan fördom finns kan den i någon mån kontras med bandlöst & slipade strängar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback