Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:45
  #1
Medlem
Hej, rubriken säger det mesta.
Jag var förra veckan om tog lite prover hos vårdcentralen och idag så fick jag svaren och det visade sig att mina njurvärden är förhöjda (kreatinin).
Så läkaren sa att jag skulle sänka mitt proteinintag och återkomma för nya prover om 1 månad.
Jag tycker dock att detta låter lite konstigt då jag inte ligger över det rekommenderade intaget för hårt tränande individer (2g/kg).
Så jag undrar helt enkelt om detta är normalt som kroppsbyggare?

Mvh
__________________
Senast redigerad av Dunless 2015-06-16 kl. 20:56.
Citera
2015-06-16, 21:04
  #2
Medlem
Pestfans avatar
Ja det är inte helt ovanligt, ökad muskelmassa och högt proteinintag påverkar kreatinin nivåerna i kroppen och påverkar njurarna. Nivåerna kan även öka vid fysisk skada. Högt proteinintag kan även påverka levern som metaboliserar dessa ämnen.

Vad är det för protein du brukar äta om man får fråga? Vad jag vet är det oftast på grund av köttrika dieter.
Citera
2015-06-16, 22:49
  #3
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Ja det är inte helt ovanligt, ökad muskelmassa och högt proteinintag påverkar kreatinin nivåerna i kroppen och påverkar njurarna. Nivåerna kan även öka vid fysisk skada. Högt proteinintag kan även påverka levern som metaboliserar dessa ämnen.

Vad är det för protein du brukar äta om man får fråga? Vad jag vet är det oftast på grund av köttrika dieter.
Finns ingen evidens på att ett högt proteinintag skulle skada njurarna på en annars frisk person.
Citera
2015-06-16, 23:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Vad är det för protein du brukar äta om man får fråga? Vad jag vet är det oftast på grund av köttrika dieter.

Jag ligger på 175 g dagligen och på en normal dag så kommer 30 från vassle protein, 65-70 från kött/fågel/fisk, 45-50 från mejeriprodukter och resterande från havregryn, ris, bröd osv.
Citera
2015-06-17, 00:24
  #5
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Finns ingen evidens på att ett högt proteinintag skulle skada njurarna på en annars frisk person.

Nej, inte i friska personer vad jag vet. Personer med njursvikt får däremot ofta rekommendationer att anpassa sin kost efter detta (rött kött osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Dunless
Jag ligger på 175 g dagligen och på en normal dag så kommer 30 från vassle protein, 65-70 från kött/fågel/fisk, 45-50 från mejeriprodukter och resterande från havregryn, ris, bröd osv.

Ok, låter inte som du äter galet direkt. I vilket syfte togs proverna?
Citera
2015-06-17, 00:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Ok, låter inte som du äter galet direkt. I vilket syfte togs proverna?

Bara en simpel hälsokontroll, alltså prover, blodtryck osv.
Jag har f.ö googlat lite och stämmer det att kreatintillskott kan ge falskt förhöjda njurvärden? Jag tar nämligen 5g kreatin dagligen.
__________________
Senast redigerad av Dunless 2015-06-17 kl. 01:03.
Citera
2015-06-17, 02:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunless
Bara en simpel hälsokontroll, alltså prover, blodtryck osv.
Jag har f.ö googlat lite och stämmer det att kreatintillskott kan ge falskt förhöjda njurvärden? Jag tar nämligen 5g kreatin dagligen.

Klart det kan. Jag åt kreatin i ett halvår (3g per dag) och på blodprov var mitt kreatinin 110. (Normalt är 50-100). Har slutat med kreatin nu så får väl se om det sjunker
Citera
2015-06-17, 03:14
  #8
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunless
Hej, rubriken säger det mesta.
Jag var förra veckan om tog lite prover hos vårdcentralen och idag så fick jag svaren och det visade sig att mina njurvärden är förhöjda (kreatinin).
Så läkaren sa att jag skulle sänka mitt proteinintag och återkomma för nya prover om 1 månad.
Jag tycker dock att detta låter lite konstigt då jag inte ligger över det rekommenderade intaget för hårt tränande individer (2g/kg).
Så jag undrar helt enkelt om detta är normalt som kroppsbyggare?

Mvh
Förhöjda kreatininvärden är inte farligt i sig. Om det orsakas av att du knaprar kreatintillskott eller bara har ett högt proteinintag är allt väl. Men det kan även vara ett symptom för att det är något vajsing med njurarna. Din läkare vill bara veta vad som är vad. Om dina värden är lägre nästa gång vet hen att det orsakades av proteinintaget och inget annat och då kommer du med största sannolikhet att få tummen upp för att börja käka mer protein igen. Lägg alltså ner kreatintillskottet tills efter nästa test.

Jag har själv blivit skickad på en ultraljudsundersökning av en allvarlig läkare efter ett rutinmässigt blodprov. Njurarna visade sig vara tipp-topp trots att mitt kreatininvärde var 120 umol/L.
__________________
Senast redigerad av VlnteJoBaRokaHasch 2015-06-17 kl. 03:22.
Citera
2015-06-18, 02:05
  #9
Avstängd
Slackoffs avatar
Jag skulle väl tro att ett gympass ger högre kreatinvärden efteråt.
Små muskelskador= förhöjda kreatinvärden.
Kanske får man högre kreatinvärden av att ha mer muskler generellt.
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2015-06-18 kl. 02:10.
Citera
2015-06-19, 10:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Ja det är inte helt ovanligt, ökad muskelmassa och högt proteinintag påverkar kreatinin nivåerna i kroppen och påverkar njurarna. Nivåerna kan även öka vid fysisk skada. Högt proteinintag kan även påverka levern som metaboliserar dessa ämnen.

Vad är det för protein du brukar äta om man får fråga? Vad jag vet är det oftast på grund av köttrika dieter.

Skulle vilja påstå att det nästintill är omöjligt att få förhöjda njurvärden av högt proteinintag. Njurarna och levern arbetar på knappt 10 % av sin totala förmåga. Om man får förhöjda njur-levervärden så beror det på annat än högt proteinintag (undantagsfall om man har dåliga njurar alterantivt bara en njure och dålig lever från början).
Citera
2015-06-20, 10:52
  #11
Medlem
Kreatinin beror mycket på muskelmassan.
Citera
2015-06-20, 16:30
  #12
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Skulle vilja påstå att det nästintill är omöjligt att få förhöjda njurvärden av högt proteinintag. Njurarna och levern arbetar på knappt 10 % av sin totala förmåga. Om man får förhöjda njur-levervärden så beror det på annat än högt proteinintag (undantagsfall om man har dåliga njurar alterantivt bara en njure och dålig lever från början).
Det är alltså inte så att njurarna slutar fungera. Du får bara förhöjda kreatinin-nivåer och testet blir missvisande. Det kan du även få om du till exempel är något uttorkad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback