Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-27, 01:17
  #157
Medlem
sephines avatar
Smeagoul,

håller tummarna här att det ska fortsätta åt rätt håll. Det är ju det med livet, det kan se hur mörkt ut som helst, alla dörrar kan verka stängda -ändå kommer det många gånger en dag... när ljuset strålar in igen.

Hoppas det går att få diagnosen raderad. Förnuftet säger ju att det inte borde vara några problem men har ingen aning om hur systemen fungerar.

Återkom mer än gärna om hur allt utvecklar sig.
Citera
2015-08-27, 15:17
  #158
Medlem
sephines avatar

Citat:
Symptomen som jag har kvar är: Bränner i vänstra örat , Känns obehagligt vid vänstra sidan av huvudet och jag tycker fortfarande att min styrka/känsel är försvagad på vänstra sidan av kroppen , Speciellt i mitt vänstra ben. Jag tycker också att det hugger rätt så obehagligt ibland i vänster sida av bröstet.

Jag märker att symptomen blir värre under stress och om jag t.ex går i rask takt. Jag mår inte dåligt mentalt så jag assosicerar inte detta med ångest , Dock förstår jag att det kan ligga o gro inunder men vi får hoppas att det är så och att det går bort med tiden.

Jag har tänkt en massa när det kommer till kroppen (Ja, haha -har använt hjärnan). Magen har ju en sån central funktion och är även centralt placerad i kroppen. Har man ont i sin mage kan hela ens hållning bli lidande. Har du kollat runt i släkten så att det inte finns någon som blev sjuk tidigt i livet och man kunde inte finna vad det var?
Läkekonsten har ju blivit så mycket bättre för varje årtionde vi lagt bakom oss så de som man inte hade möjlighet att hjälpa/bota finns det större chans för nu. Inte just för dem som led då men de som i dag lider av samma.

Klart att det inte är behagligt när det hugger i ens bröst. Hjärtat är det nog inte oftast när man kommer till oss som är yngre än 50 (även om det i extremt få fall kan vara det). Har du t.ex. nåt autoimmunt pågåendes i din kropp så kan det vara så att ett skov är på väg bort nu. Blir man bättre är det naturligt att bara vilja glömma en dålig och jobbig tid. Det kan ha varit ditt sista skov med. Kroppen kanske funnit ut hur den ska omformera sig för att mota Olle i grinden nästa gång.
Det som känns i bröstet kan vara lungsäcken (hinnan som omger lungan) -det i sig behöver inte vara något farligt men det kan ha med autoimmuna sjukdomar att göra.

Jag råkar ha en kinivande och stramande värk till vänster i bukområdet. Vet inte vad det beror på men tror att det kan vara muskulärt även om alla mina ytliga muskler är mjuka och jag är vigare än jag förtjänar efter att ha varit så förhindrad i mitt dagliga rörelsemönster.
Värk i ena sidan av buken gör en fucking ramsned, man vill liksom inte sätta ned det vänstra benet ordentligt för då kommer det att stöta uppåt mot det ömma området. Därför går jag omedvetet lite lutas åt höger.


Citat:
Jag har kontaktat alla som jag kan kontakta sedan jag fick åka ambulans in 2 ggr till sjukhuset men inte ens min läkare på psyk ville ta ansvar utan hon bollade det vidare till primärvården med motivering att jag ska söka hos primärvården om jag behöver samtalsstöd eller övriga råd eftersom dom är klar med mig och utredningen på allmänpsyk , inte heller läkaren vid hälsocentralen tog ansvar utan den här läkaren sa till o med åt mig att fortsätta äta ELVANSE .. han kan inte ha förstått vad det är för medicin!

Sjukvården leker bollsport. Det där har jag också råkat ut för en hel del. Vet inte ens om det finns något man kan göra åt det för Patientnämnden verkar sitta i Landstingens knä. Patientnämnden är ungefär lika dåliga som 1177 när det kommer till nåt mer komplicerat än benbrott.



Citat:
Jag tycker det är helt sjukt hur allmänpsyk behandlat mig , Dom skulle ha tagit ansvar DIREKT när jag började må dåligt och fick åka ambulans 2 ggr , Istället så fick tiden bara gå och så gick det så långt att jag ville ta mitt eget liv och skrev det här för det räcker ju tydligen inte att 2st akutläkare skriver ett långt meddelande och att patienten själv ringer 10ggr? Nä då kan det inte vara viktigt......
Som tur var så vågade jag inte ta mitt liv och till slut (med hjälp av familj) Så använde dom sina hjärnor och förstod att jag kanske borde sluta med medicinen ELVANSE som jag kanske inte förstod just då eftersom jag mådde dåligt och var rent utav påverkad av medicinen , Straffbart borde det vara och så uselt dåligt av allmänpsyk här. Usch.

Jag har fortfarande diarre varje dag och det är frustrerande att jag måste gå på toaletten 10ggr om dagen , Och det känns som jag skiter ut tarmarna snart för avföringen tar aldrig slut och när den gör det så kommer det vatten. Flyter väldigt mycket på vattenytan i toaletten just nu med. Dock så ser jag inget blod mer än att det svider som satan när jag går på toa.

Ja, tyvärr finns det nog ett stort antal människor som känner att de gjort allt och lite till för att få hjälp med sin hälsa som till slut inte ser någon annan utväg. Det där måste också vi medmänniskor håla lite koll på för om man kollar på t.ex. Robin Williams. Glas och rolig person i det offentliga men ack så bedrövad inombords.

Flyter på ytan, ofta beror det på att tarmarna har svårt att bryta ned fett. Vilka organ exakt det är kan andra bättre än jag.

Citat:
Trots detta så är jag väldigt pigg , Kan inte riktigt förstå hur jag kan vara så pigg , Men jag tror att det har att göra med att jag slutade snusa eftersom mitt mående förbättrades avsevärt efter jag slutat med nikotinet.
Jag har .. som säkert ni väldigt svårt att förstå att det ens kan vara snusets fel till min "bubbla" och trötthet / nedstämdhet , Jag levde inte.. Kan snuset skapa en inflammation i hjärna & ryggmärg om man är överkänslig? Eller kan det vara en reaktion på för mycket nikotin under en lång tid?

Skulle ju kunna vara snuset men det där kan man nog fundera sig gråhårig på för hur ska man nånsin kunna ta reda på det.
Man har ju hört nån hörsägen om att människor har börjat må så mycket bättre när de slutat snusa.
Skulle det vara så att du av nån anledning har problem någonstans i blodomloppet så gynnas åtminstone de små kärlen av att leva i en nikotinfri kropp.

Hejar som fan på dig och din kropp!
Citera
2015-08-27, 19:36
  #159
Medlem
Plastbunkers avatar
Du är i samma knipa som jag sett flera gånger i sommar. En patient med både somatiska och psykiska symtom. Har varit ul på psyk i sommar och vissa patienter har man nästan knuffat själv till medicin för konsultation. Det är rejäla barriärer mellan psyk och somatiken.

Jag antar att du har provat Looperamid? Att du slutade med Elvanse och snus gör att tarmens rörelser blir långsammare. Kanske tillägg av Looperamid skulle hjälpa dig ytterligare?

Annars så får du kämpa tills du går komma till gastro. En inflammatorisk tarmsjukdom har du nog mer största sannolikhet och även om ingen glasklar diagnos kan sättas borde någon immunmodulerande behandling kunna inledas.

Även mig kan du pma om du har frågor om farmaka eller andra sjukdomar
Citera
2015-09-01, 07:15
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Jag har tänkt en massa när det kommer till kroppen (Ja, haha -har använt hjärnan). Magen har ju en sån central funktion och är även centralt placerad i kroppen. Har man ont i sin mage kan hela ens hållning bli lidande. Har du kollat runt i släkten så att det inte finns någon som blev sjuk tidigt i livet och man kunde inte finna vad det var?
Läkekonsten har ju blivit så mycket bättre för varje årtionde vi lagt bakom oss så de som man inte hade möjlighet att hjälpa/bota finns det större chans för nu. Inte just för dem som led då men de som i dag lider av samma.

Klart att det inte är behagligt när det hugger i ens bröst. Hjärtat är det nog inte oftast när man kommer till oss som är yngre än 50 (även om det i extremt få fall kan vara det). Har du t.ex. nåt autoimmunt pågåendes i din kropp så kan det vara så att ett skov är på väg bort nu. Blir man bättre är det naturligt att bara vilja glömma en dålig och jobbig tid. Det kan ha varit ditt sista skov med. Kroppen kanske funnit ut hur den ska omformera sig för att mota Olle i grinden nästa gång.
Det som känns i bröstet kan vara lungsäcken (hinnan som omger lungan) -det i sig behöver inte vara något farligt men det kan ha med autoimmuna sjukdomar att göra.

Jag råkar ha en kinivande och stramande värk till vänster i bukområdet. Vet inte vad det beror på men tror att det kan vara muskulärt även om alla mina ytliga muskler är mjuka och jag är vigare än jag förtjänar efter att ha varit så förhindrad i mitt dagliga rörelsemönster.
Värk i ena sidan av buken gör en fucking ramsned, man vill liksom inte sätta ned det vänstra benet ordentligt för då kommer det att stöta uppåt mot det ömma området. Därför går jag omedvetet lite lutas åt höger.




Sjukvården leker bollsport. Det där har jag också råkat ut för en hel del. Vet inte ens om det finns något man kan göra åt det för Patientnämnden verkar sitta i Landstingens knä. Patientnämnden är ungefär lika dåliga som 1177 när det kommer till nåt mer komplicerat än benbrott.





Ja, tyvärr finns det nog ett stort antal människor som känner att de gjort allt och lite till för att få hjälp med sin hälsa som till slut inte ser någon annan utväg. Det där måste också vi medmänniskor håla lite koll på för om man kollar på t.ex. Robin Williams. Glas och rolig person i det offentliga men ack så bedrövad inombords.

Flyter på ytan, ofta beror det på att tarmarna har svårt att bryta ned fett. Vilka organ exakt det är kan andra bättre än jag.



Skulle ju kunna vara snuset men det där kan man nog fundera sig gråhårig på för hur ska man nånsin kunna ta reda på det.
Man har ju hört nån hörsägen om att människor har börjat må så mycket bättre när de slutat snusa.
Skulle det vara så att du av nån anledning har problem någonstans i blodomloppet så gynnas åtminstone de små kärlen av att leva i en nikotinfri kropp.

Hejar som fan på dig och din kropp!

Hej Sephine!!

Ber om ursäkt för sent svar!
Har haft tankarna på annat nu på siståne eftersom jag har börjat jobbat igen Visserligen jobbar jag bara ett par timmar om dagen nu , Men satan vad skönt det känns att vara tillbaka till jobbet igen , Har varit borta ganska länge men det känns som igår bara. Skönt med det där sociala igen.

Jag hinner inte svara ordentligt och helt utförligt just nu , Ska snart åka till jobbet. Så jag läser igenom ditt meddelande mer noggrant senare Sephine och så svarar jag sen igen , Men för att svara på om vi har nå "konstiga" sjukdomar i släkten.. Hmm det tror jag inte , Inte vad jag kan komma på , Vi har ju magåkommor som celiaki som min ena moster har , Sen har vi ingen känd hjärtsjukdom varken på mamma eller pappas sida , Vi är rätt friska förutom att ett par ungar med adhd/add då haha .... Men det tror jag mer beror på dagens stressiga samhälle än att det ska vara fel på våra gener Farsan min går ju och hostar jämt o ständigt , Har han gjort sen jag var liten kan jag minnas , Ungefär som man gör när man har rejäl rethosta , Dock så säger han hela tiden att det inte får honom att må dåligt mer än att det är irriterande. Än idag så kan dom inte hitta något fel till just den hostan. Sen tror jag inte att det har något samband med mina magbesvär.

Kort sammanfattning så mår jag rätt så bra just nu , Speciellt i psyket.
Jag känner mig pigg och jag har lust att umgås med folk på ett helt annat sätt nu , Jag har helt slutat med alla mediciner , Förutom magmedicin som dimor etc som jag måste ta nu för att stoppa dom värsta perioden nu när jag måste vara på jobbet , dock så är jag kass i magen endå , Det som jag tycker är så konstigt , Jag fattar inte hur jag kan må så bra men endå vara så dålig i mage, Jag har ju ständiga diarrer. Men det kanske är någon slags utmattningsdepression jag haft med som jag är bättre i nu och de är väl kanske därför allt känns lättare med om även det lugnat ner sig ..

Även fast det kändes tungt när jag blev "pressad" tillbaka till jobbet , Så tror jag att det var någon slags räddning för mig
Jag behövde bryta mig ut från min ensamhet i mitt hem , Att sitta hemma ensam gör ingen bättre , Speciellt inte psykiskt , Så att jag har fått börjat jobba igen lite lätt och fått tillbaka det sociala i mitt liv igen gör oerhört mycket , Dock säger jag att man kan "tvinga" på ett mildare sätt än vad dom gjorde med mig , Men själva tanken var god och lyckad och nu i efterhand är jag väldigt glad att det blev så här

Gastro har jag inte hört susen av än så länge , Var väl 2 månader sen sist jag skrev om att jag skulle få komma till dom? Får se när det blir.

Som sagt så uppdaterar jag sen igen när jag vet mer , Försöker att inte titta så mycket bakåt nu , Jag vill mest bara se framåt och helst av allt så vill jag bara glömma den tiden som har varit.

Som sagt Sephine , Plastbunker , Letto .. Jag kommer in och läser mer noggrant vad ni skrivit sen när jag hinner och så svarar jag då.
Tack igen för att ni svarat här och hoppas allt är bra med er.
Nu lär jag rusa till jobbet, Hej svejs!
__________________
Senast redigerad av Smeagoul 2015-09-01 kl. 07:24.
Citera
2015-09-01, 07:40
  #161
Medlem
Plastbunkers avatar
Kul att det går åt rätt håll.

Det finns en "diet" som heter FODMAP som hjälper ungefär 1/3 av de som försöker det och har IBD. https://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP

Det handlar egentligen om eliminering av kolhydrater som inte tas upp så lätt av kroppen och istället ger diarré och väderspänningar. Du kan ju läsa lite om det. Om du äter mycket av det som den förespråkar att man ska undvika kan det möjligen förklara en del av dina problem. Jag tänker på att du verkar ha snabb tarmpassage av din föda
Citera
2015-09-01, 13:04
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Kul att det går åt rätt håll.

Det finns en "diet" som heter FODMAP som hjälper ungefär 1/3 av de som försöker det och har IBD. https://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP

Det handlar egentligen om eliminering av kolhydrater som inte tas upp så lätt av kroppen och istället ger diarré och väderspänningar. Du kan ju läsa lite om det. Om du äter mycket av det som den förespråkar att man ska undvika kan det möjligen förklara en del av dina problem. Jag tänker på att du verkar ha snabb tarmpassage av din föda

Tack för tipset !

Ska läsa igenom det där och verkligen ge det en chans , Har ju inget att förlora på det och det kan ju bara bli bättre

Många på jobbet som tycker jag har gått ner en hel del i vikt så jag antar att jag har snabb passage och att allt kanske inte tas upp som det ska.. Har ju tappat 15-20 kilo sen jag gick hem som sjukskriven från jobbet fram tills idag.
Elvanse och snus har nog varit en del i detta med skulle ja tro , Så det känns skönt att jag har slutat helt med dessa gifter.

Nästan så att jag borde äta kosttillskott som t.ex vitaminer och omega 3 - 6 kapslar kanske?

Eller ska man vänta till man får komma till gastro tro innan jag börjar lägga till saker i kosten själv med tanke på att jag mår bra som det är redan trots magbesvären?
__________________
Senast redigerad av Smeagoul 2015-09-01 kl. 13:08.
Citera
2015-09-01, 19:34
  #163
Medlem
ljus5s avatar
TS, har du ont i den nedre delen av magen på höger sida?
Citera
2015-09-01, 20:23
  #164
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Tack för tipset !

Ska läsa igenom det där och verkligen ge det en chans , Har ju inget att förlora på det och det kan ju bara bli bättre

Många på jobbet som tycker jag har gått ner en hel del i vikt så jag antar att jag har snabb passage och att allt kanske inte tas upp som det ska.. Har ju tappat 15-20 kilo sen jag gick hem som sjukskriven från jobbet fram tills idag.
Elvanse och snus har nog varit en del i detta med skulle ja tro , Så det känns skönt att jag har slutat helt med dessa gifter.

Nästan så att jag borde äta kosttillskott som t.ex vitaminer och omega 3 - 6 kapslar kanske?

Eller ska man vänta till man får komma till gastro tro innan jag börjar lägga till saker i kosten själv med tanke på att jag mår bra som det är redan trots magbesvären?

Jag skulle vänta. Som jag skrev tidigare så tror jag en del i din problematik är gallsatsmalabsorption. Vänta med kostillskott tills de första proverna på gastro är tagna. Annars kan du ha falskt normala värden pga att du äter tillskott. Föreligger det ett bristttillstånd pga nedsatt upptag så går det snabbare komma till rätta med det desto tidigare det upptäcks.
Citera
2015-09-11, 15:59
  #165
Medlem
sephines avatar
Hej, hallå -hur går det här?

Vill ha goda nyheter
-för att jag verkligen unnar dig flytets våg.

Må väl
Citera
2015-09-14, 18:48
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Hej, hallå -hur går det här?

Vill ha goda nyheter
-för att jag verkligen unnar dig flytets våg.

Må väl

Hej Sephine och alla andra igen för den delen! Hoppas allt är bra med er!

Drar liten update igen..

Jag mår för tillfället fortfarande ganska bra! Självklart är jag inte pigg varje dag , men vem fan är det Den största förändringen och det som gör att jag mår fortsatt bra är att jag mår bättre psykiskt numera .. Funkar bra på jobbet och så och det är skönt att fått det sociala livet åter igen.
Jag tänker numera lite extra på vad jag äter så att jag inte "plågar" min mage i onödan och jag har även börjat träna lite lätt på gym så jag bygger upp mig både fysiskt och psykiskt för att förlänga det här bra måendet som jag har och i så gott jag kan förebygga "skov"
Jag gör verkligen så gott jag kan nu , men det funkar ju ! Blir ju iallafall inte sämre T.ex så äter jag makrill på burk istället för mackor till frukost , och jag blir ju mätt på en burk makrill , sen om det är bra eller dåligt det vettetusan ^^

Magen är fortfarande hemsk dock och det kommer blod lite då och då.. Vissa dagar mycket värre än andra och det gör ibland väldigt ont att gå på toa , Väldigt ofta är papperet som "rosa" typ som att det "svettas" blod ungefär som att det gör när man har ett öppet sår som det varar ur.. Ibland kommer det ner med avföringen men för det mesta så är det endast på papperet som det syns.
Diarre har jag fortfarande varje dag i varierande grad.

Jag har fått träffat en gastroläkare nu för ca ett par dagar sedan och denna person ville ge mig kortison för detta , Denna läkaren trodde på någon slags inflammation i slutet av tarmen och ville behandla detta med 4 veckors kortisonkur för att se om det blir bättre , Dock ville läkaren inte sätta in kuren innan vi gjort någon slags undersökning och då låg en rektoskopi närmast till hands , Så jag går och väntar på den just nu.

Försökte förklara min historia kortfattat och jag tror att den här läkaren verkligen förstod hur jag haft det och hur jag har det nu , Jag tog även upp att jag känner mig piggare nu (speciellt psykiskt) men att min mage handikappar och belastar mig väldigt mycket fortfarande , Väldigt förstående och bra läkare som jag fick träffa faktist med tanke på vad vi brukar ha för läkare i den här lilla hålan där jag bor .. Så jag måste säga att jag är väldigt nöjd med läkarmötet och det känns som att vi förstod varann bra!
Jag har lämnat Calprotectin prov och blodprover lagom till läkarmötet och jag får väl säkert svar på dom snart här , Jag glömde nämligen fråga om dom under läkarmötet!

Ber om ursäkt att jag uppdaterat så glest på siståne .. Men av bara farten och tack vare att jag mår bättre så har tiden bara flygit förbi , Sen kom jag och tänka på att shit.. jag borde nog fan uppdatera flashback haha

jag lovar att det inte ska ta sån lång tid till nästa gång jag uppdaterar.

Ha det bra så länge allesammans! cya
__________________
Senast redigerad av Smeagoul 2015-09-14 kl. 19:09.
Citera
2015-09-14, 18:52
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljus5
TS, har du ont i den nedre delen av magen på höger sida?


Ibland har jag det faktist, Men det har väl att göra med gallsaltmalabsorptionen tror jag , Har för mig att jag fått det förklarat för mig tidigare :P
Citera
2015-09-14, 19:34
  #168
Medlem
Obscuritys avatar
Har inte följt tråden utan läste igenom snabbt. Utifrån ditt senaste inlägg och inflammation och allt så låter det ju som Ulcerös Kolit, om du inte fått nys om det.

Det kan vara förjävligt i helvetet om man dras med det utan behandling ett bra tag.

Jag hoppas innerligt att du fortsätter att känna livsglädje och hopp!

Jag noterar att du får otrolig med stöd här på forumet och jag hoppas att du tar det till dig.

Ha det bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback