Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 15:03
  #1
Medlem
.Strix0rs avatar
Hej,

Jag kan inte få min frontpanelsutgång att spela ljud i hörlurarna. Chassit är CM Cosmos II, och jag har använt både legacy och HD kontakten ifrån frontpanelen till moderkortet. Drivrutinerna för Realtek ljudet är installerade, men inte mycket mer då jag kör Windows 10 preview (samma problem i Windows 8.1) och det är ont om drivrutiner för W10 ännu.

Det enda ljudet jag lyckas få kommer ur ljudkontakten på gröna I/O porten.
I uppspelningsenheter så finns högtalare listade, men hörlurar syns inte ens.

Vad är problemet här?
__________________
Senast redigerad av .Strix0r 2015-06-16 kl. 15:11.
Citera
2015-06-16, 15:09
  #2
Avstängd
FullADHDs avatar
"Visa inaktiverade enheter"

Har du markerat det.
Citera
2015-06-16, 15:10
  #3
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullADHD
"Visa inaktiverade enheter"

Har du markerat det.

Absolut. Finns inget där heller
Citera
2015-06-16, 15:14
  #4
Avstängd
FullADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Absolut. Finns inget där heller


Är det en ny dator, har det fungerat tidigare isf vad har du gjort för förändringar i mjukvaran ... ?
Citera
2015-06-16, 15:16
  #5
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullADHD
Är det en ny dator, har det fungerat tidigare isf vad har du gjort för förändringar i mjukvaran ... ?

Chassit är splitternytt (Nåja, 2-3 veckor). Moderkortet och allt annat, förutom grafikkortet, några månader. GPU'n är cirka en vecka. Allt är mao relativt nytt. Jag har inte gjort några förändringar förutom Chassi byte och så en ren installation av Windows 10 preview. Men samma problem fanns i Windows 8.1 med det nya chassit. Fungerade bra med det gamla.

Låter ju som det är frontpanelen eller kontakten som är defekt, men kan detta felsökas på något sätt?
Citera
2015-06-16, 15:21
  #6
Avstängd
FullADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Chassit är splitternytt (Nåja, 2-3 veckor). Moderkortet och allt annat, förutom grafikkortet, några månader. GPU'n är cirka en vecka. Allt är mao relativt nytt. Jag har inte gjort några förändringar förutom Chassi byte och så en ren installation av Windows 10 preview. Men samma problem fanns i Windows 8.1 med det nya chassit. Fungerade bra med det gamla.

Låter ju som det är frontpanelen eller kontakten som är defekt, men kan detta felsökas på något sätt?


Det första du måste göra är ju att kolla så du kopplat in "frontpanelen" rätt, vet du vad du håller på med eller är du en oerfaren datorbyggare?
Citera
2015-06-16, 15:22
  #7
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullADHD
Det första du måste göra är ju att kolla så du kopplat in "frontpanelen" rätt, vet du vad du håller på med eller är du en oerfaren datorbyggare?

Oerfaren, tyvärr
Citera
2015-06-16, 15:34
  #8
Medlem
Kan även vara värt att kolla i bios så inte spdif är aktiverat för frontpanel.
Har det problemet med ett av mina moderkort att den ibland får för sig att byta.

Tror även att vissa moderkort kräver att man aktiverar front panel
Citera
2015-06-16, 17:04
  #9
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Kan även vara värt att kolla i bios så inte spdif är aktiverat för frontpanel.
Har det problemet med ett av mina moderkort att den ibland får för sig att byta.

Tror även att vissa moderkort kräver att man aktiverar front panel

Fanns inga detaljerade inställningar för SPDIF, men kunde välja HDMI och prövade det. Ger fortfarande inget ljud i hörlurarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback