Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-16, 02:27
  #1
Medlem
Kastanjeros avatar
Man ser väl sällan en mma-fighter som ser ut o tar mer än 100 kg i bänk. Världens bästa boxare, Wladimir Klitschko, ligger väl runt 180 eller nåt har jag hört. I boxning är ju dock smidighet viktigare och för mycket muskler kanske komma i vägen trots att man faktiskt kan va smidig fastän man tar 250kg i bänk, men i mma, där man får brottas, borde ju enorm råstyrka vara en enorm fördel?
Citera
2015-06-16, 02:31
  #2
Medlem
Blygfisens avatar
Det var väldans tråkiga MMA-matcher du hade tittat på, det finns tyngre viktklasser inom boxning också dock så är det ju självklart att en boxare som använder överkroppen tenderar till att ha mindre ben än en "renodlad" MMA-fighter.

Varför skulle man vara klen för att man inte tar 250kg i bänkpress? Syftet i kampsport är att vinna. Du vinner inte med en inställning till att vara stor som en bodybuilder och stark som en styrkelyftare, inte i kampsport.
Citera
2015-06-16, 02:46
  #3
Medlem
Pope666s avatar
Stora bodybuildingmuskler kräver mer energi o då får utövaren dålig kondition. MMA har haft flera stora killar t ex Brock lesnar men teknik slår styrka.
Citera
2015-06-16, 03:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Man ser väl sällan en mma-fighter som ser ut o tar mer än 100 kg i bänk. Världens bästa boxare, Wladimir Klitschko, ligger väl runt 180 eller nåt har jag hört. I boxning är ju dock smidighet viktigare och för mycket muskler kanske komma i vägen trots att man faktiskt kan va smidig fastän man tar 250kg i bänk, men i mma, där man får brottas, borde ju enorm råstyrka vara en enorm fördel?


Vadå ser ut att ta 100? Sen spelar det inge roll hur mycket man tar i bänkpress i MMA.

Finns nog massor som gör det dock
Citera
2015-06-16, 07:19
  #5
Medlem
De måste ju hålla sig till sin viktklass och om de tränar för mycket styrketräning så går de upp i vikt. Sedan så hade all den andra träningen blivit lidande
Citera
2015-06-16, 11:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
...där man får brottas, borde ju enorm råstyrka vara en enorm fördel?
Nej, bl a familjen Gracie visade i MMAs barndom hur man slår mycket större och starkare motståndare. Kolla tex Royce Gracies matcher i tidiga UFC när man inte hade viktklasser.
Citera
2015-06-16, 13:40
  #7
Medlem
Rushins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Man ser väl sällan en mma-fighter som ser ut o tar mer än 100 kg i bänk. Världens bästa boxare, Wladimir Klitschko, ligger väl runt 180 eller nåt har jag hört. I boxning är ju dock smidighet viktigare och för mycket muskler kanske komma i vägen trots att man faktiskt kan va smidig fastän man tar 250kg i bänk, men i mma, där man får brottas, borde ju enorm råstyrka vara en enorm fördel?
Med ditt inlägg att döma så antar jag att du inte själv tränar. Först och främst så är det inte många i världen som har tagit 250kg i bänk raw. Men jag kan säga att två av dom håller på med kampsport nuförtiden (Mariusz Pudzianowski och Arild Haugen)...

Sen så är det svårt att se om någon är stark eller inte... En bodybuilder är ju större än en styrkelyftare i samma viktklass.
Citera
2015-06-16, 15:03
  #8
Medlem
100 i bänk är inte så imponerande. Jag har tränat kampsporter senaste åtta åren och lyft skrot samtidigt. Jag tar över 100 i de tre stora (väger strax över 70) o trots att jag lirat flera discipliner så har jag aldrig haft nytta av den extra råstyrkan. Jag förlitar mig på tekniken.
Citera
2015-06-16, 17:35
  #9
Medlem
Citat:
Varför är kampsortare så klena?

Varför är tyngdlyftare så dåliga boxare?
Citera
2015-06-16, 19:27
  #10
Medlem
Att döma av de videoklipp jag sett av MMA-fighters styrketräning så verkar kvalitén på coachningen vara väldigt låg.

Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
MMA har haft flera stora killar t ex Brock lesnar men teknik slår styrka.
Styrka tillåter dig att ha bättre teknik. Det finns inget motsatsförhållande när det gäller teknik och styrka, det är mest en undanflykt.
__________________
Senast redigerad av Cygnus-X 2015-06-16 kl. 19:32.
Citera
2015-06-16, 21:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Man ser väl sällan en mma-fighter som ser ut o tar mer än 100 kg i bänk. Världens bästa boxare, Wladimir Klitschko, ligger väl runt 180 eller nåt har jag hört. I boxning är ju dock smidighet viktigare och för mycket muskler kanske komma i vägen trots att man faktiskt kan va smidig fastän man tar 250kg i bänk, men i mma, där man får brottas, borde ju enorm råstyrka vara en enorm fördel?

Om något skulle jag säga att mma-fighters har (eller bör ha) mer råstyrka än boxare just pga grapplingen. Samma som att brottare och judokas tenderar vara starkare. Baserat bara på personlig erfarenhet, har inte sett några stats.

Sen är det ju få kampsportare som ser ut som bodybuilders oavsett sport. Man har mer nytta av sparring, jogging etc än av långa timmar på gymmet.

Problemet är f ö inte främst att man blir klumpig av enorma muskler utan att dom drar en massa extra syre.
Citera
2015-06-16, 21:31
  #12
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Att döma av de videoklipp jag sett av MMA-fighters styrketräning så verkar kvalitén på coachningen vara väldigt låg.


Styrka tillåter dig att ha bättre teknik. Det finns inget motsatsförhållande när det gäller teknik och styrka, det är mest en undanflykt.

Vad är det då som gör att om man kollar på ufc och så ibland är det först en match med två snubbar på säg 100+ och sen direkt efter två stycken kanske säg -60 (har ingen dir koll på deras viktklasser) så är det ju alltid ett jävla högre tempo i dom lägre viktklasserna (och om det går åt andra hållet dvs från lätt till tungvikt så får man slow motion vibbar nästan). Vad kan man tänka sej att detta beror på då? För det verkar vara nästan en generell regel vad jag har sett att ju större desto långsammare.

Så det borde ju finnas ett optimalt läge mtp kompromiss mellan styrka/vikt/snabbhet, jag antar hej vilt att det är där de flesta lägger sej, kroppsmässigt?
Alternativet är ju att anta att samtliga kampsportsutövare har fel och bara kör på i gamla hjulspår och aldrig har testat om det möjligen inte kan bli så att man slår hårdare och/eller snabbare om man skaffar sej större muskler? Känns otroligt att det skulle vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback