Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-16, 21:22
  #25
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Haha! bäst=vg så nära nu
Jag håller med om att man presterar olika bra genom livet, men jag menar att prestationen alltid är utefter ens bästa förmåga. Hur bra man presterar beror ju bara på omständigheter som hur sugen man är på att göra nåt, eller om man får ut något utav det som gör en glad, eller inte.. om det var soligt den dan, kände man sig hängig, alltså massa omständigheter som inte går att styra över.

Jag tror att vi utefter vår bästa förmåga, med alla dom omständigheter som råder, alltid gör så gott vi kan.

Alla har ju samlat på sig unika mål, drömmar och rädslor. Så allas bästa ser ju helt olika ut. Vi är nog inte ens själva alltid medvetna om vad dessa är i våra egna liv, men det är otvivelaktigt dom som styr skutan för det mesta, eller är det bara jag? Tycker mig skitofta göra små pissiga saker bara för att inte vara utfryst t.ex. Då är ju min rädsla för att vara utfryst större än min ovilja till att göra "små pissiga saker". Agerar jag då inte utefter min bästa förmåga, när man räknar in den rädslan, trots att det kanske vore en bättre prestation att inte göra dom små pissiga sakerna?

Asså det här låter lite som en virvelspya whatever that is

Du o jag tänker inte helt olika du! vi är anpassningsbara till det o så länge vi vet om drömmar, styrkor o rädslor så agerar vi utifrån det vi kan o vet!! )

hörs
Citera
2015-06-17, 01:54
  #26
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Jag tror att alla människor, alltid, gör sitt allra bästa. Givet då att alla har olika motiv till sina handlingar som kan framstå som mer eller mindre legitima i relation till varandra, men för personen som utför handlingen måste just den handlingen framstå som den bästa vägen - annars skulle man ta en annan väg.

Gör alla människor alltid sitt allra bästa, vad tror ni?

Då tror du fel stött på många latmaskar främst genom jobbet som gör långt ifrån vad de är kapabla till
Citera
2015-06-17, 05:02
  #27
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Jag tror att alla människor, alltid, gör sitt allra bästa. Givet då att alla har olika motiv till sina handlingar som kan framstå som mer eller mindre legitima i relation till varandra, men för personen som utför handlingen måste just den handlingen framstå som den bästa vägen - annars skulle man ta en annan väg.

Gör alla människor alltid sitt allra bästa, vad tror ni?
Bästa och bästa... Vi gör vad vi gör -- inte så mycket mer att säga om det. Vi kollar inte på grönsaker som växer och säger "ne men vilken dålig grönsak. Skäms på dig!". Du kollar inte på moln och påstår att molnet gör fel. Det är i själva verket ingen skillnad mellan oss och moln eller grönsaker i detta avseende. Att lägga skuld på specifika ting kan på vissa sätt vara praktiskt, but make no mistake: det är bara en illusion. Människor har en tendens att lägga skulder på specifika saker, den gränsen är väldigt fluktuerande och ologisk.
__________________
Senast redigerad av macerus 2015-06-17 kl. 05:10.
Citera
2015-06-19, 23:37
  #28
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Jag tror att alla människor, alltid, gör sitt allra bästa. Givet då att alla har olika motiv till sina handlingar som kan framstå som mer eller mindre legitima i relation till varandra, men för personen som utför handlingen måste just den handlingen framstå som den bästa vägen - annars skulle man ta en annan väg.

Gör alla människor alltid sitt allra bästa, vad tror ni?

Jag brukar från och till "tillåta mig själv" att bli riktigt jävla förbannad på människor som provocerar mig utöver det vanliga. Senast häromdagen när jag övningskörde med min kära mor så skrek jag så saliven sprutade i bilen.... Det är ganska långt ifrån mitt allra bästa beteende och det bryter helt klart mot min egna moral och värderingar. Jag vet att jag gjorde fel och jag visste redan under uppbygganden av ilskan att det höll på att urarta, och tror att jag då skulle kunna ha hindrat mig själv med en aning mer ansträngning.. men där och då - i den situationen - kände jag inte för att bara svälja orättvisan.
Samma typ av orättvisa slängd i ansiktet på mig, fast i en annan situation, hade jag säkerligen kontrollerat bättre.
Kan inte påstå att det händer så ofta men utslaget på ett år så händer det nog ett par gånger.

Känner du själv inte igen att man i vissa känslomässiga situationer struntar i sin moral och det man tycker är rätt bara för att få tillfredsställelsen att tömma ur sig känslorna?
Något du ångrar dagen efter och är övertygad om inte var den bästa vägen?
__________________
Senast redigerad av PsychoticAlien 2015-06-19 kl. 23:50.
Citera
2015-06-20, 00:00
  #29
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Jag tror att alla människor, alltid, gör sitt allra bästa. Givet då att alla har olika motiv till sina handlingar som kan framstå som mer eller mindre legitima i relation till varandra, men för personen som utför handlingen måste just den handlingen framstå som den bästa vägen - annars skulle man ta en annan väg.

Gör alla människor alltid sitt allra bästa, vad tror ni?

Vad menar du med att de gör sitt bästa? Eftersom allt är determinerat eller indeterminerat så hade ingen i situation B kunnat göra det han förmådde i situation A, även om det han förmådde i situation A uppenbart var en bättre prestation. Men givet avsaknaden av fri vilja gör alla förstås alltid sitt bästa. Växellådan på min bil håller på att skära. Rår växellådan för det? Nej. Jag sumpade nyligen ett förhållande. Rår jag för det mer än växellådan rår för att den inte pallar mer efter många års tjänst? Nej.
Citera
2015-06-20, 10:37
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad menar du med att de gör sitt bästa? Eftersom allt är determinerat eller indeterminerat så hade ingen i situation B kunnat göra det han förmådde i situation A, även om det han förmådde i situation A uppenbart var en bättre prestation. Men givet avsaknaden av fri vilja gör alla förstås alltid sitt bästa. Växellådan på min bil håller på att skära. Rår växellådan för det? Nej. Jag sumpade nyligen ett förhållande. Rår jag för det mer än växellådan rår för att den inte pallar mer efter många års tjänst? Nej.

I så fall kan vi lika gärna säga att alla alltid gör sitt sämsta. Det spelar ingen roll om vi definierar handlingen som bättre eller sämre. Alla alternativ (både bättre och sämre) som vi jämför med var ändå omöjliga att uppnå.

Kanske bättre att bara konstatera att vi gör det vi gör. Så det finns ingen anledning att värdera eller ångra saker i efterhand. Bättre att vara spontan och bara göra. "Att sväva som ett moln och flöda som vatten" - för att använda ett Zen-talesätt.
Citera
2015-06-23, 16:35
  #31
Medlem
Rodbackens avatar
Allt är beroende av situationen; om jag tror att jag kunde agerat bättre i ett läge som typ "inte smällt i mig två hela chipspåsar på rad" så visar det bara på en osann självbild i min mening. Vi bedrar oss själva. Vi tror oss besitta färdigheter och förmågor vi inte har och vi tror att vi har full kontroll över hur våra liv löper ut. Tänk på det. Att senare komma och säga att man kunde agerat bättre låter för mig bara som en lögn för att laga en lögn. Även om det också skulle vara ens bästa

Citat:
Ursprungligen postat av Blink
I så fall kan vi lika gärna säga att alla alltid gör sitt sämsta. Det spelar ingen roll om vi definierar handlingen som bättre eller sämre. Alla alternativ (både bättre och sämre) som vi jämför med var ändå omöjliga att uppnå.
Absolut, jag tror att jag kallar det att göra sitt bästa för att understryka hur vi alla sitter i den här båten tillsammans och att hålla på att peka ut varandras misstag så fort nåt inte går enligt förväntan är osympatiskt och skapar onödigt lidande. Att säga att alla alltid gör sitt bästa är en liten provokation får jag erkänna, men jag är faktiskt precis lika förhoppningsfull som uttrycket antyder. Tänk att vi skulle kunna leva med förståelse och tacksamhet mot varandra snarare än avundsjuka och räslda.
Citera
2015-06-26, 01:16
  #32
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Vi bedrar oss själva. Vi tror oss besitta färdigheter och förmågor vi inte har och vi tror att vi har full kontroll över hur våra liv löper ut. Tänk på det. Att senare komma och säga att man kunde agerat bättre låter för mig bara som en lögn för att laga en lögn. Även om det också skulle vara ens bästa

Om man nu de facto tror sig besitta färdigheter och förmågor man inte har, alltså t ex förmågan att agera bättre, och man beskriver den förmågan som ett faktum så ser jag det inte som en lögn utan enbart som en "brist" i ens självbild (som du också nämnde i andra ordalag). Hade det varit tvärtom, att man inte tror på förmågan och ändå uttrycker den som faktum så hade jag sett det som mer lögnaktigt.

Får jag fråga, tror du vi lever i en deterministisk värld?

Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Att säga att alla alltid gör sitt bästa är en liten provokation får jag erkänna, men jag är faktiskt precis lika förhoppningsfull som uttrycket antyder. Tänk att vi skulle kunna leva med förståelse och tacksamhet mot varandra snarare än avundsjuka och räslda.

Vacker tanke! Känns dystert att veta att potentialen finns där så nära tillgänglig men samtidigt så avskärmad. Om vi ändå hade haft färdigheterna att ta oss förbi den där lilla spärren... då hade jag också känt mig förhoppningsfull.
Citera
2015-07-25, 11:55
  #33
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Jag tror att alla människor, alltid, gör sitt allra bästa. Givet då att alla har olika motiv till sina handlingar som kan framstå som mer eller mindre legitima i relation till varandra, men för personen som utför handlingen måste just den handlingen framstå som den bästa vägen - annars skulle man ta en annan väg.

Gör alla människor alltid sitt allra bästa, vad tror ni?

Jag kan inte svara på hur många procent% som väljer den väg dom tror är bäst men det finns ju dom som vill vara kriminella och är fullt medvetna om att dom väljer fel väg, så det är inte 100%

Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Gör det någon skillnad för er om jag istället säger: Alla gör alltid så gott dom kan

Nej alla gör inte alltid så gott dom kan. Det finns latmaskar inklusive mig själv som inte gör mitt bästa på arbetsplatsen. Ifall alla gjorde det bästa dom kunde skulle mänskligheten ha kommit mycket längre i utvecklingen en vad dom har gjort idag. Det finns alltid folk som har en dröm som dom inte uppfyller för att dom inte gjort sitt bästa. De som gör sitt bästa lägger ner all sin kraft på sin uppgift medans de som flummar omkring på arbetet som jag inte lägger ner mycket kraft alls.
Citera
2015-07-25, 12:09
  #34
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Men jag menar såhär.. om du inte orkar städa helt perfekt utan minsta dammtuss kvar varje gång, då kan du ju heller inte göra det. Du gör ju bara så långt du orkar, sen slutar du för du faktiskt inte orkar mer - alltså gör du så gott som du kan. Ditt bästa.

Eller? Hänger det bara ihop i mitt huvud?

Nej det där stämmer inte. Att man inte orkar är bara att man inte vill tillräckligt. Om du jobbade som slav så skulle du prestera mycket bättre för att inte dö. Man kan prestera mer en vad man tror är möjligt. Jag själv presterar som sagt inte mitt bästa och jag klagade mycket förr på mitt arbete att jag inte orkade mer. Men det är bara psykisk ovilja det handlar om, inte att man gjort sitt bästa, för det har man inte.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback