Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-16, 20:57
  #37
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Glömde posta källan (andrahands, men den primära, SCB, kan inte vara svår att söka upp för den intresserade).

http://nyheter24.se/nyheter/politik/...rar-med-partie

Självklart sympatiserar alla med alla partier till någon liten del. Frågan kan dock ställas antingen om man sympatiserar med partiets politik (ja eller nej avser då typ "i huvudsak") eller mer konkret den fråga som du tar upp, vilket parti sympatiserar du mest med?

Jag har inte kollat upp det, men av artikel att döma har samma metod använts för alla partier och ingen har så vitt jag vet protesterat mot metod eller resultat.

Tack för länken. Här är grundkällan.
http://www.statistikdatabasen.scb.se...4-09f524695081
Citera
2015-06-16, 22:41
  #38
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst kan det vara en idé att trappa ner ränteavdragen, men inte utan att man kompenserar med något annat nyttigt, som exempelvis sänkt eller slopad reavinstskatt eller kapitalskatt etc.

Det är fullständigt orimligt att kapitalskatten ska ligga kvar på 30% samtidigt som ränteavdraget sänks.
Här Hamiltons (Fp) syn på den saken.
http://hamiltonsblandning.blogspot.s...skatt-och.html
Citera
2015-06-17, 08:39
  #39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns ju redan en tråd om befängda förslag på MP-kongressen, så jag tänkte vara lite positiv.

Ja, det är väl värt att jämföra de olika förslagen.

Citat:
Det är just nu när det inte skulle märkas som man borde plocka bort dessa för samhällsekonomin destruktiva avdrag. Ett gyllene tillfälle som kanske inte återkommer på 100 år.

Jag är inte säker på att de är destruktiva i alla avseenden. Modifiera bör man nog göra, men att helt avskaffa är jag mer skeptisk till. Upp till en viss nivå så fungerar ränteavdragen som en form av skötsamhetsbelöning, och vi har inte för många sådana.

Citat:
Jag tror inte heller att den svenska riksdagen kommer att ifrågasätta TTIP. Alla partier utom V och SD har ju köpt de nyliberala skönmålningarna.

Dock hyser jag större hopp om EU-parlamentet, där det finns mer förnuftigt folk. Det är dessutom de som i slutändan avgör frågan. EU-parlamentet har redan tvingat Cecilia Malmström och storföretagens lobbyister att backa på en del viktiga punkter. Hoppas de kan rida spärr även mot ISDS.

Om MP gör det, så desto bättre. Vi får väl se vad EU-parlamentet kan åstadkomma, men jag vill se det innan jag tror det.

Citat:
Här finns det som sagt hopp om en kursändring. Till och med M har ju börjat tvivla på DAB+.

Egentligen finns det inget att tvivla på - DAB är en återvändsgränd och bör kvävas i sin linda.
Citera
2015-07-02, 18:41
  #40
Medlem
Sitter idag och kollar på Fridolin i Almedalen ,en journalist frågar med nervösa ryckningar
honom ifall nuvarande asylpolitik ska fortsätta som vanligt,
och han svarar klämkäckt att det klart den gör,lätt som en plätt .

Sanningen är nu att tunga instanser börjar ifråga sätta hela systemet.
Ni journalister i Almedalen vill inte få in i skallen att över 60% av befolkningen är
riktigt ordentligt oroade nu, vad gör ni den dagen systemet brakar ihop, ni proffstyckare
i dalen ni befinner er för långt ifrån de vanliga människorna idag ,de som betalar kalaset inkl
era löner
det nuvarande etablissemanget kan sopas bort fortare än ni tror, lycka till
Citera
2015-07-07, 02:46
  #41
Medlem
Europes avatar
Jag gissar att när Sjuklövern kommer att vilja göra en reträtt från sin asylpolitik (och möjligtvis något annat område där de bedriver en totalkatastrofal politik), så kommer man att utnyttja MP som syndabock och försöka förknippa dem med den tidigare förda politiken, trots att alla i Sjuklövern har bedrivit exakt samma politik på alla viktigare samhällsområden.

Sedan är det omöjligt att svara på om ett parti är "seriöst". Om TS menar att MP är "seriöst psykopatiska och samhällsförstörande", så går det rimligtvis inte annat än att hålla med påståendet. Men det gäller ju även för resten av Sjuklövern.
Citera
2015-07-15, 11:40
  #42
Medlem
Att hamna i regeringsställning medför vanligtvis en realpolitisk tillnyktring för vederbörande parti. Så skedde med "De Gröna" i Tyskland. En ganska hårdhänt uppgörelse mellan realister och "fundamentalister" följde.
Något liknande inträffar sannolikt, om just nu framgångsrika SD skulle hamna i regeringsposition. Regeringspolitik innebär vanligtvis ett evinnnerligt kompromissande. Ofta så att vederbörande partis idealister, pionjärer och revanschister blir rasande och kräver räfst och rättarting med partiledningen, som de anser förråder hela målsättningen.
Kort sagt - regeringspositionen har en mycket välgörande inverkan. Partiernas "brushuvuden" sorteras snabbt ut och realpolitikerna tar vid.
Citera
2015-07-16, 14:31
  #43
Medlem
Leif GW om MP:

"Jag tycker att MP mest ställer till problem."

Leif GW om Alice Bah:

"Jag tror att man ska vara försiktig med att göra gamla barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn."


http://www.expressen.se/nyheter/leif...ce-bah-kuhnke/
Citera
2015-07-16, 19:55
  #44
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
MP förknippar man ju mest med konstiga och verklighetsfrämmande idéer, men på den nyss avslutade partikongressen fattade de faktiskt inte mindre än tre (3) riktigt bra beslut:

1. MP vill avveckla ränteavdragen. Visserligen säger de inte när eller hur fort, men bara det faktum att MP är beredda att slakta denna heliga ko visar ju att de är mer seriösa än både S och alliansen vad gäller finanspolitiken.

2. MP tänker rösta mot TTIP-avtalet mellan USA och EU om det innehåller den förhatliga ISDS-mekanismen, som skulle medföra att svenska lagar och regler kan överprövas av paneler med industrirepresentanter. Det är utmärkt eftersom ett TTIP med ISDS vore ett dödsskott mot demokratin och det nationella självbestämmandet.

3. MP vill stoppa den idiotiska övergången till digitalradio (DAB+). Det är utmärkt eftersom DAB+ är en föråldrad lösning och skulle tvinga alla konsumenter att köpa nya dyra radioapparater. Bättre att behålla FM som fungerar bra och har bättre täckning än DAB+ skulle få.

Frågor att diskutera:

1. Håller MP på att bli ett seriöst parti?

2. Kommer de att få gehör för något av dessa förslag i regeringen eller riksdagen?
Ett parti som vill avveckla kärnkraften innan hållbara alternativ finns kan aldrig bli seriösa.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback