Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-15, 15:55
  #1
Medlem
Jag hittade denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ntal-universum

intressant att läsa.

citat:

"Allt fler forskare ser det som en omöjlighet att vårt universum är det enda som finns. Istället tror de att vi är del av ett multiversum, ett oändligt antal parallella universum."
__
Om detta stämmer så har ju alla en plats. Och de fysiska lagar fullbordar så allting har en mening eftersom de fysiska lagarna håller ihop allting så det fungerar och blir rätt.

är det bara jag som ser det som så att allting har sin plats och allting har en mening utifrån hur det förmodligen förhåller sig. Men fortfarande kan man undra hur det är möjligt vad som triggar igång det hela dvs vad har kraften att kunna åstadkomma oändligheter.
Citera
2015-06-15, 16:19
  #2
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeboj
Jag hittade denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ntal-universum

intressant att läsa.

citat:

"Allt fler forskare ser det som en omöjlighet att vårt universum är det enda som finns. Istället tror de att vi är del av ett multiversum, ett oändligt antal parallella universum."
__
Om detta stämmer så har ju alla en plats. Och de fysiska lagar fullbordar så allting har en mening eftersom de fysiska lagarna håller ihop allting så det fungerar och blir rätt.

är det bara jag som ser det som så att allting har sin plats och allting har en mening utifrån hur det förmodligen förhåller sig. Men fortfarande kan man undra hur det är möjligt vad som triggar igång det hela dvs vad har kraften att kunna åstadkomma oändligheter.

För det fösta förstår jag inte med vad fan du snackar om när du säger att "allting" och "alla" har "sin plats"? Det är klart: min toalettrulle som jag snyter mig i finns lagd på bordet ca. en meter ifrån mig och där har den sin plats - men blir det mer "fullbordat" eller meningsfullt eller fungerande och rätt för det? Och var i helvete har jag min plats? Om min plats är här så suger det verkligen as-pung.

Men du menar kanske att någonstans i ett annat, parallellt universum så lever jag ett lyckligt liv? Som om det skulle angå mig? Du kan lika gärna säga att det finns en roman där en viss person X lever ett lyckligt liv. Det Angår Inte Mig. Fast det kan ju vara trevligt att läsa, eller: i fallet med parallell-stället: att fantisera om. Men inte fan hjälper det mig. Allt är skit ändå. Och jag har ingen plats.
Citera
2015-06-15, 16:34
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Tja, ens "plats" är väl där man är, oavsett var det skulle vara? I alla fall ur en fysikalisk synvinkel.
Citera
2015-06-15, 18:02
  #4
Medlem
TheHorrors avatar
När du uttrycker dig som att "allting har en mening", syftar du på en högre makt av något slag eller en liten del av ett större maskineri?
Citera
2015-06-15, 20:31
  #5
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeboj
Jag hittade denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ntal-universum

intressant att läsa.

citat:

"Allt fler forskare ser det som en omöjlighet att vårt universum är det enda som finns. Istället tror de att vi är del av ett multiversum, ett oändligt antal parallella universum."
__
Om detta stämmer så har ju alla en plats. Och de fysiska lagar fullbordar så allting har en mening eftersom de fysiska lagarna håller ihop allting så det fungerar och blir rätt.

är det bara jag som ser det som så att allting har sin plats och allting har en mening utifrån hur det förmodligen förhåller sig. Men fortfarande kan man undra hur det är möjligt vad som triggar igång det hela dvs vad har kraften att kunna åstadkomma oändligheter.

Dessa teorier om multiversa är härledda från Albert Einsteins fältekvationer som beskriver rumtiden. De består av differentialekvationer som uppfanns av Isaac Newton, och kan ha EN eller INGEN eller OÄNDLIGT MÅNGA LÖSNINGAR.

Problemet är att avgöra vilken av lösningarna som passar in på vår värld.

Det finns ingeting, mer än matematiken själv, som ger stöd för att dessa teorier är verklighet, och man bör ta sådana teorier med en nypa salt.
Citera
2015-06-15, 20:35
  #6
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
När du uttrycker dig som att "allting har en mening", syftar du på en högre makt av något slag eller en liten del av ett större maskineri?

Allting har en mening.
Det finns en fysikalisk mening med livet - en energiomvandling.
Citera
2015-06-16, 13:12
  #7
Medlem
rumligs avatar
Det kanske finns områden i universum som liknar varandra, men det är väl ändå ett och samma universum alltihop, eller..
Citera
2015-06-16, 17:55
  #8
Medlem
No.90-Kleists avatar
Det finns forskare som tror att de parallella Universana (hur böjs det egentligen?) inte ens behöver ha samma naturlagar som vårat. Tanken på ett Universum utan exempelvis centripetalkraft eller ens gravitation är svårt att föreställa sig. Eller ett Universum där ljushastigheten inte är konstant utan relativ och där denna kan överstigas utan svårighet. Vilka möjligheter det öppnar.

Frågan är var dessa Universa befinner sig och hur man tar sig dit.
Citera
2015-06-16, 19:47
  #9
Medlem
rymdsols avatar
Tanken av att det obegripligt stora universum vi lever i bara är ytterligare ett sandkorn i öknen.

Ja ni...
Citera
2015-06-17, 11:19
  #10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Det kanske finns områden i universum som liknar varandra, men det är väl ändå ett och samma universum alltihop, eller..

Ja, men det spekuleras i att vårt universum bara är ett av många. Rätt meningslösa spekulationer, egentligen, eftersom vi ändå aldrig lär kunna se eller interagera med några andra universa än det här.
Citera
2015-06-18, 18:16
  #11
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Det finns forskare som tror att de parallella Universana (hur böjs det egentligen?) inte ens behöver ha samma naturlagar som vårat. Tanken på ett Universum utan exempelvis centripetalkraft eller ens gravitation är svårt att föreställa sig. Eller ett Universum där ljushastigheten inte är konstant utan relativ och där denna kan överstigas utan svårighet. Vilka möjligheter det öppnar.

Frågan är var dessa Universa befinner sig och hur man tar sig dit.

Universumen?
Citera
2015-06-18, 21:29
  #12
Medlem
CrimsonIdols avatar
Tror lite så här:
Matematiken har genom vetenskapshistorien förutsagt en hel del fenomen.
Jag spånar lite fritt under påverkan av alkohol(så känn er fria att kritisera/rätta), men är inte relativitetsteorin ett bra exempel?
Einstein förutspådde genom sin teori att ljus böjer sig pga gravitation och fick rätt vid en mån(sol?)förmörkelse.
Jag ser det inte som en omöjlighet att nån av de här "matematiska konstruktionerna" faktiskt stämmer.
Brukar kolla på lite youtube-föreläsningar då och då av Guth, Andrei Linde(standardmodellen) och Susskind(+några fler, Sean Carrol t.ex är duktig kommunikatör).

Kan dock inte skaka av mig cynismen att en hel del av dessa teoretiska fysiker som är lite mer "out there"(t.ex svensken Max Tegmark på MIT) bara gör detta för att skapa sig ett varumärke med "coola" ideer och därmed få mer forskningsanslag. Nåt i den stilen.

Men som sagt en hel del ideer är väldigt intressanta och suggestiva och misstag har gjorts innan att underskatta matematikens kraft att förutsäga våran verklighet.

Ska väl tilläggas att jag tycker det är nog så intressant med sökandet efter gravitationsvågor t.ex, utan att flumma ut för mycket i oändligheten, som våra hjärnor ändå aldrig kan förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback