Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 00:02
  #97
Medlem
ChristineNoonans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vad säger folket om Lina hage och Brunnsäng?


Lina Hage ligger väl sida vid sida med Ronna, och har en hel del utflyttade ronnabor som söker en lugnare tillvaro medelst att bygga sköna miniversailles med förgård och pelare och statyetter på tomten och två mercor el bmw på förgården, vilket ju passar in kanonbra mitt i smeten utav villor i klassisk svensk stil.

I Brunnsäng har de byggt om hela skolan (utom den gamla sunkiga gympahallen) och det är också det enda fräscha som finns där.
Citera
2015-07-09, 00:51
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristineNoonan
Residerar inte i någon utav dessa skitförorter du räknade upp, så där föll ditt lilla argument.

Haha sitter du och mallar upp dig över att bo i en sån där liten sockerlåda i tallkrogen eller vad finns det att vara så inihelvete märkvärdig över bland stockholms södra förorter som är så mycket värre än farsta och haninge? Zigienarfästet skogås?
Citera
2015-07-12, 17:05
  #99
Medlem
2ng1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vad säger folket om Lina hage och Brunsäng?
lina är rätt lugnt men finns vissa skillnader mellan villaområdet (nybyggda nyfunkishus med cementlejon på tomten osv) som jag antar är lite lugnare och resten, har dock ingen större koll på just lina & det är inget område det snackas så mkt om heller. vet att det påstods att ica-ägaren blev tvungen att sälja efter trakasserier av ungdomar men som sagt säger folk rätt mkt och antar ofta att saker faller sig på vissa sätt för att inte framstå som naiva/visa att de är lite down. lite lustigt att det dels finns en "södertälje har blivit en så dålig stad att jag måste flytta till strängnäs"-SD-agenda som målar upp staden som värsta ghettot och en "BROR JAG KOMMER FRÅN SÖDERTÄLJE JAG ÄR G"-agenda som också målar upp staden som ett ghetto. brunnsäng är väl rätt WT, men det beror på var i brunnsäng. bergvik är väl ganska fräscht, även så villorna där brunnsäng går ihop med grusåsen.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristineNoonan
Residerar inte i någon utav dessa skitförorter du räknade upp, så där föll ditt lilla argument.
lol bor du i salem eller
Citera
2015-08-06, 13:10
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
En lustig grej jag har stött på flera gånger är att Södertälje-bor kan vara väldigt lokalpatriotiska. Jag har träffat flera som säger att de aldrig vill bo någon annanstans och att Södertälje av oklar anledning är ett fantastiskt ställe. Jag har bara varit där några enstaka gånger så jag kan inte direkt kommentera det, men det är lite roligt att träffa på folk som vurmar för ett så utskällt ställe.

Förmodligen för att det är så stor skillnad mellan vad som sägs om staden och hur den är. Det är en liten stad, så det händer inte så mycket, men det är åtminstone en stad och inte en förort. Det är en lugn och delvis vacker (delvis ful) stad. Några av förorterna är sådär, men många av förorterna i Stockholm är också sådär.
Citera
2015-09-28, 23:58
  #101
Medlem
IceEyess avatar
Naturligtvis kan man bosätta sig i Södertälje, men det är ett tillhåll på kraftig nedgång tack vare en fullkomligt huvudlös flykting/integrationspolitik.
Citera
2015-09-29, 21:32
  #102
Medlem
killawifes avatar
Många på flashback röstar troligen på SD och vill gärna framställa en invandrartät stad som rena helvetet trots att detta inte är sant. Jag har en kompis som bott där i åtta år och han har inte haft några incidenter alls utan är mycket nöjd med sitt boende och sina grannar(alla invandrare). De gånger vi har varit där och hälsat på har det inte varit annorlunda att vandra runt i Södertälje mot att vandra i valfri Stockholmsförort. Det finns en del problemområden, precis som det gör i många städer. Föser man in tillräckligt mycket folk utan arbete och med sociala problem på samma område så är det ganska givet att dessa områden tar stryk.
Citera
2015-10-02, 20:00
  #103
Medlem
Har jobbat i Södertälje vid "Kringlan" och är i Södertälje ca 5-7ggr i månaden. Det är en fin stad med nära till vatten och natur.

Vissa områden tex. Ronna, Geneta, Fornhöjden och Hovsjö är väldigt invandrartäta och kan lättast jämföras med Hallunda och Norsborg i Stockholm.

Dvs att det är mestadels kristna invandrargrupper ex. Assyrier, Syrianer och kristna Irakier.

Kan kallas av vissa för problemområde men inte om du rör dig ute normala tider och beter dig som folk. Då är Södertälje ett bra område precis som de flesta andra förorter i Stockholm med halvtaskigt rykte.
Citera
2016-01-13, 21:15
  #104
Medlem
Itons avatar
Hur är Blombacka i Södertälje? Någon som vet?
Citera
2016-01-13, 21:27
  #105
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hur är Blombacka i Södertälje? Någon som vet?
Inte sämsta området, men fortfarande lite halvstökigt med ungar på cross/moppe + raketskjutande.
Citera
2017-10-02, 23:15
  #106
Medlem
Xalteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Inte i jämförelse med de andra som jag räknade upp skulle jag säga, brunsäng beror på var i området, finns bra och mindre bra. Blombacka och lina hage är väl inte kanon men inte alls i samma liga som de andra.

De delar i Brunsäng som ligger nära vattnet är ok, Pershagen, Viksäter och Nykvarn är också bra.

Nykvarn är ingen stadsdel i Södertälje - det är en helt egen kommun, som inte har någon koppling alls tills Södertälje längre, vilket dessutom är bra.
Citera
2017-10-03, 07:31
  #107
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
Nykvarn är ingen stadsdel i Södertälje - det är en helt egen kommun, som inte har någon koppling alls tills Södertälje längre, vilket dessutom är bra.

Ja det har du helt rätt i det, jag hade faktiskt glömt bort det. Jag växte upp i Södertälje och det var först när någon kom från Gnesta som dom räknades som utsocknes i vardagligt tal.
Citera
2018-03-03, 03:36
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Många här på Flashback säger att Södertälje är en riktigt hemsk stad. En stad som är ett helvete att bo i, en stad med extremt dåliga skolor, extremt mycket brott osv.


Är det sant det de säger eller målar de upp en helt felaktig bild av hur saker och ting verkligen ser ut i staden. Jag är medveten om att Förnhöjden, Hovsjö, Ronna och Geneta är problemområden, men hur ser det ut i övrigt? är man trygg i staden?

Berätta mer om ni har information att komma med, försök att vara nyanserade men samtidigt försök bryta flashbackanvändarnas bild av Södertälje!
jag har bott i Hovsjö och fornhöjden det var problem med inbrott och störningar, men Rosenlund än så länge ganska okej förutom en störande granne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback