Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 15:54
  #1
Medlem
HanMedPinnens avatar
Lägger denna tråd i det allmänna reseforumet. Även om jag är främst intresserad av hur det funkar i Ghana skulle erfarenheter från andra länder också varmt uppskattas.

Är på väg till Ghana, och det börjar bli hög tid att ansöka om visum. Då närmsta ambassad ligger i Danmark måste det ske per post medelst en blankett. Problemet är att blanketten vill att man fyller i två ghananska referenser med namn adress och telefonnummer! Om hotell används som referenser skall bokningsbekräftelse bifogas. Några frågor på detta:

1: Kan det bli problem om man anger ett hotell där man bara bor en natt? Vi planerar att resa runt och blir inte kvar länge på ett ställe.

2: Finns det bra sätt att få bokningsbekräftelse från hotell? Man kan ju alltid boka via typ hotels.com, men de flesta hotellen där är mycket dyrare än de ställen vi tänkt bo på.

3: Kan det bli jobbigheter om man helt enkelt bokar två veckor på ett fint hotell för 300 kr/natten, skickar med bekräftelsen, och sedan bokar av?

Försökte ringa i fredags, men rätt personal fanns inte inne och hon jag pratade med verkade mest tycka att jag var besvärlig som frågade.
Citera
2015-06-15, 02:15
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Ghana ligger i Afrika så jag flyttar tråden dit. En tråd som handlar om alla möjliga länders administrering av visum riskerar att bli väldigt irrelevant för de flesta. Frågor om vilka ID-handlingar som är relevanta vid resor hänvisas till (FB) Samlingstråd: Passfrågor, id-frågor etc (reserelaterat)

Resor - allmänt | ej specifika resmål --> Afrika
/Moderator
Citera
2015-06-17, 21:16
  #3
Medlem
De ggr jag sökt visum ( till olika länder, inkl. Ghana ) brukar jag skriva namnet på ett hotell helt oavsett om jag har för avsikt att bo där. Om jag ombeds att ange personer i landet som referens skriver jag inget. Detta har fungerat då. Jag vet dock inte hur det förhåller sig nu med visum till Ghana.
Citera
2015-07-14, 03:10
  #4
Medlem
Skriv ett hotell på ansökan som finns med lämplig bokningssida, boka det, skriv ut bokningsbekräftelse som du skickar med. När du har fått visumet så avbokar du hotellet. Inte snällt mot hotellägaren men funkar.
Alternativt så ringer du och pratar med ambassaden (kan krävas lite tålamod) och förklarar vad du tänker göra, eller skriver ett följebrev där du förklarar var du har tänkt göra och bo, har funkat för oss.

Lycka till!

/Ronnie
www.4x4expedition.se
Citera
2015-07-20, 20:01
  #5
Medlem
Hej!

Det räcker att du anger ett hotell du ska bo på. Jag driver ett hotell i västra Ghana, kolla hideoutlodge.com. Du får gärna använda oss som referens.

Mvh Therese
Citera
2015-08-09, 23:39
  #6
Medlem
HanMedPinnens avatar
Tack för alla svar!

Till slut gjorde vi så att vi bokade första och sista natten på hotels.com, vilket var enda sättet vi kom på som skulle ge oss en bokningsbekräftelse. När vi sedan skulle fylla i adressen fanns två fält per referens:"House Number/Street Address" samt "P.O. Box Address". Då vi varken hade husnummer eller postboxnummer till det sista hotellet bokade vi ett till samma natt, som hade båda. När vi väl fått visumet och var på plats i Ghana bokade vi av båda de två sista hotellen, och allt gick bra så. Det billigaste hotellet på hotels.com var typ 3 gånger så dyrt som de billigaste alternativen, och stället som vi till slut bodde på de sista nätterna i Accra var mycket finare, renare och helare, trots att det var lite billigare än det billigaste på hotels.com.

Ett tips om någon annan ska dit är att spara adressen om ni tänker besöka fler länder. Varje gång man passerar gränsen måste man nämligen fylla i en blankett som efterfrågar en adress i Ghana. Då vi besökte ett grannland också fick vi fylla i den fyra gånger.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2582037

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback