2015-06-13, 15:05
Medlem
Jag la precis två ägg i en kastrull för att koka dom. Den ena började pipa när vattnet började bli varmt. Kan det vara en kyckling i den? Tänk om jag plågar ihjäl stackars djuret? Kommer få en chock när jag skalar ägget och det är en kyckling där inne
Citera
2015-06-13, 15:11
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmastarsasen
Jag la precis två ägg i en kastrull för att koka dom. Den ena började pipa när vattnet började bli varmt. Kan det vara en kyckling i den? Tänk om jag plågar ihjäl stackars djuret? Kommer få en chock när jag skalar ägget och det är en kyckling där inne

Ja det har väldigt enstaka tillfällen hänt och det blivit något fel.

Så svar ja det kan finnas en kyckling i ägget chansen att det händer en är dock minimal.

Den är isåfall redan död.
Senast redigerad av bergwall94 2015-06-13 kl. 15:30.
Citera
2015-06-13, 15:15
Medlem
Har du tagit äggen från ett rede där hönan ruvar, så ja det är möjligt.

Däremot om du köpt äggen via en affär, så nej, utvecklingsprocessen har avstannat och ev kyckling dör.
Citera
2015-06-13, 15:25
Medlem
Terugflitss avatar
Ingen Tupp, ingen Kyckling. Hur obildad får man bli?
Det finns inga Tuppar på ett Hönseri, Hönsen behöver inte bli befruktade för att lägga ägg. Såvida du nu inte köpt äggen av någon bonde med Tupp vill säga. Men i vilket fall som helst så lär Kycklingen redan vara död i så fall, eftersom ägget kallnat.
Citera
2015-06-13, 15:27
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmastarsasen

Sannolikt gaser eller något annat i ägget som pyst ut.
Citera
2015-06-13, 16:21
Medlem
Var fick du tag på ägget?
Citera
2015-06-13, 16:26
Medlem
Rewindings avatar
Pipet du hörde kommer inte från en kyckling, emellan den yttre och inre skalhinnan kan det ibland bildas små luftfickor. När du kokar ägget så pyser denna luft ut igenom minimala sprickor som uppstår under transport till butik eller hemmet, detta är utan tvekan det du hört.

Kan tillägga att det finns en extremt minimal risk (idag nästan obefintlig då äggen lyses igenom utav robotar och den mänskliga faktorn inte är relevant) att du kan få ett ägg som är befruktat. Sen finns det ytterligare en risk att ägget kan innehålla blod vilket är lite, lite vanligare men som aldrig går till försäljning.

Källa: Erfarenhet som produktionsansvarig och skiftledare på ett modernt äggpackeri.
Senast redigerad av Rewinding 2015-06-13 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in