Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 21:42
  #85
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Här är en intressant genomgång av youtube:aren Scott Manley (som raskens tidigare kritiserat mig för att länka till, eftersom han håller en för låg nivå ),

Oj skäms lite grann om jag framfört denna kritik så. Scott Manley, är ju faktiskt riktigt informativ och kunnig. Det måste ha varit i ett tillstånd av temporär irritation jag framförde denna kritik.
Citera
2015-09-27, 11:59
  #86
Medlem
raskenss avatar
Det börjar hända saker efter glitchen i somras. Dom har lagt upp ett filmklipp med static fire test med nån slags uppdaterad Falcon 9. Som jag förstår det är det testet utfört i Öknen i Texas där dom har byggt nån ny testramp.

https://www.youtube.com/watch?v=qbe1KNUBEEU
Citera
2015-10-19, 09:43
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det börjar hända saker efter glitchen i somras. Dom har lagt upp ett filmklipp med static fire test med nån slags uppdaterad Falcon 9. Som jag förstår det är det testet utfört i Öknen i Texas där dom har byggt nån ny testramp.

https://www.youtube.com/watch?v=qbe1KNUBEEU

Hej! Ny på forumet men ett stort fan av SpaceX sedan länge.

Den nya versionen som kallas Falcon 9 1.1 Full Thrust utnyttjar motorn Merlin 1D till 100% vilket aldrig gjorts tidigare. Det ger Falcon 9 en 20% ökning av kapaciteten. Detta i sin tur gör att SpaceX kan landa första steget även på raketer som ska till Geostatilnary Tranafer Orbit istället för som tidigare endast raketer som ska till Low Earth Orbit.

Steget testas på SpaceX testbas i Texas, Mcgregor. Nästa del är ett full burn test av det nya steget. Då testar man att köra motorerna lika länge som man skulle göra vid en riktig uppskjutning. Detta görs vid det nya testutrustningen som även kommer användas till Falcon Heavy nästa år. Det är mer nedsänkt för att sänka ljudnivån som tidigare vart väldigt hög då man använt sig av ett teststand som legat några meter upp i luften.

När detta är gjort kommer steget att skickas till KSC för att utrustas för uppskjutningen som just nu planeras till tidigt i december. Det är nu officiellt att det blir ORBCOMM som kommer skjutas upp först. Detta för att SES-9 som tidigare ryktades vara först behöver återstarta andra steget medans Orbcomm inte behöver det, alltså en lättare uppskjutning. SpaceX kommer under uppskjutningen att testa återstarten efter att man har kopplat loss Orbcomms 11 småsatelliter.

Har ni några frågor så fråga på så kanske jag kan svara på dem

//Toastmastern
Citera
2015-10-20, 00:07
  #88
Medlem
raskenss avatar
Intressant Toastmaster.

Vet du om dom kommer att försöka landa förstasteget också? Det är ju det som är spännande.
Citera
2015-10-20, 10:25
  #89
Medlem
skunkjobbs avatar
De har ju så förbaskat dåligt med information på sin hemsida. Jag hittar ingenting om planer på förnyade försök att landa förstasteget oavsett version av raketen. Nu har jag ju tittat på samtliga försök live och vill inte missa om de lyckas till slut så det hade varit trevligt att veta i god tid när det är dags nästa gång.
Citera
2015-10-20, 17:23
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant Toastmaster.

Vet du om dom kommer att försöka landa förstasteget också? Det är ju det som är spännande.

Ja, Orbcomm går bara till LEO så de hade råd med ett landningsförsök även med den gamla versionen av Falcon 9. Så när som de var förra gången kommer de att sätta det inom de 2 nästa försöken. I och med uppgraderingen kommer de även att kunna göra försök på SES-9 som ska till GTO. Det hade de inte haft råd med på den gamla versionen.

Det som är intressant just nu är om de kommer försöka landa på plattformen eller tillbaka på land på LC-13(Launch Complex 13) vid Cape Canaveral. Just nu lutar det väl åt the barge, men jag tror vi är närmare än vi tror med ett landningsförsök på land. Kommer bli så mycket lättare än att landa på en guppig plattform i havet :P

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De har ju så förbaskat dåligt med information på sin hemsida. Jag hittar ingenting om planer på förnyade försök att landa förstasteget oavsett version av raketen. Nu har jag ju tittat på samtliga försök live och vill inte missa om de lyckas till slut så det hade varit trevligt att veta i god tid när det är dags nästa gång.

De kommer definitivt att försöka landa i december och jag är helt övertygad om vädret tillåter så kommer de lyckas landa innan året är slut. I framtiden kommer varje uppskutning också leda till ett landningsförsök

Många som väntar på RTF(Return To Flight) ser mer fram emot den informationen som har visats upp för en journalist och som fick honom att gå helt galen, tydligen handlar det om att SpaceX kommit väldigt långt med sina Mars planer:

https://twitter.com/NASASpaceflight/...29449406222337
__________________
Senast redigerad av Toastmastern 2015-10-20 kl. 17:32.
Citera
2015-10-21, 12:19
  #91
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern

Många som väntar på RTF(Return To Flight) ser mer fram emot den informationen som har visats upp för en journalist och som fick honom att gå helt galen, tydligen handlar det om att SpaceX kommit väldigt långt med sina Mars planer:

https://twitter.com/NASASpaceflight/...29449406222337


Spacex är orealister. Dom få ha vilka planer dom vill om marskolonisering. Men det kommmer inte att ske på privat initiativ det behövs stora nationers ekonomiska muskler för det ska ske. Spacex verksamhet utanför att lyfta kommersiella satelliter står och faller med NASAs finansiering.
__________________
Senast redigerad av raskens 2015-10-21 kl. 12:21.
Citera
2015-10-22, 08:08
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex är orealister. Dom få ha vilka planer dom vill om marskolonisering. Men det kommmer inte att ske på privat initiativ det behövs stora nationers ekonomiska muskler för det ska ske. Spacex verksamhet utanför att lyfta kommersiella satelliter står och faller med NASAs finansiering.

Just nu kan det säkert kännas som att de är orealister, men jag tror att de är långt mer realister än vad exempelvis NASA är. Gör man resor till LEO tillräckligt billiga så kommer det definitivt vara så att privata projekt kommer kunna göra långt mycket mer än enskilda nationer.

Sen är det precis som du säger så att SpaceX har mycket att tacka NASA för, utan NASA hade vi nog legat 10 år längre bak i tiden. Men vi får inte glömma att NASA vill att SpaceX ska lyckas, i framtiden kan det mycket väl bli så att NASA och SpaceX samarbetar för att komma till Mars. De har dock helt olika mål med sina resor till Mars. Medan NASA planerar för ett Apollo liknande program där de kan säga "Hej vi har vart på Mars" så pratar SpaceX om att människan ska bo och klara sig själva på Mars.

Vad än som sker så tror jag 2015 kommer bli ett väldigt intressant år om man tycker om rymden.

//Toastmastern
Citera
2015-10-22, 16:56
  #93
Medlem
raskenss avatar
Jämför med en godtycklig bosättning i en öken helt isolerad från övriga. Trots att det jämfört med mars är ett paradis i form av tillgång på vatten luft att andas stora mängder energirika naturtillgångar. Så ser vi inga blomstrande autonoma samhällen på joden så.

Dom första marskolonierna kommer i flera generationer att få leva miserabelt under extrema förhållanden och överlever bara genom ekonomiskt och materiellt stöd från jorden. Tänk på att precis ALLT måste kunna tillverkas på mars, maskiner bostäder osv. En drivkraft skulle kunna vara om dom hittar stora mineraltillgångar som har värde så kan det blir ett ekonomiskt lyft,alternativt det uppkommer sota värden som kan användas i handel, men när tom vatten är guld värt på mars så är nog det uteslutet.

Min gissning är att det tar minst 500 år av ekonomisk och materiell utveckling på jorden innan vi ser livskraftiga kolonier på mars.
Citera
2015-10-23, 08:03
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jämför med en godtycklig bosättning i en öken helt isolerad från övriga. Trots att det jämfört med mars är ett paradis i form av tillgång på vatten luft att andas stora mängder energirika naturtillgångar. Så ser vi inga blomstrande autonoma samhällen på joden så.

Dom första marskolonierna kommer i flera generationer att få leva miserabelt under extrema förhållanden och överlever bara genom ekonomiskt och materiellt stöd från jorden. Tänk på att precis ALLT måste kunna tillverkas på mars, maskiner bostäder osv. En drivkraft skulle kunna vara om dom hittar stora mineraltillgångar som har värde så kan det blir ett ekonomiskt lyft,alternativt det uppkommer sota värden som kan användas i handel, men när tom vatten är guld värt på mars så är nog det uteslutet.

Min gissning är att det tar minst 500 år av ekonomisk och materiell utveckling på jorden innan vi ser livskraftiga kolonier på mars.

Jag tror du grovt underskattar hur fort teknikutvecklingen kommer gå i framtiden.
Citera
2015-10-23, 12:04
  #95
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Jag tror du grovt underskattar hur fort teknikutvecklingen kommer gå i framtiden.

Kanske, men framtiden är alltid svår att bedömma. på 70-talet skrev Gerard O'Neill om att man i dag skulle haft rymdbostäder med 10000tals bosättare. All teknologi fanns osv. Vi ser inte röken av det.

Jag tror dock personligen det vore mer intressant att bygga stora rymdstationer i omloppsbana runt jorden än att bygga kolonier på nån gudsförgäten ointressant planet. I rymden finns stora industriella fördelas som är värda att exploateras. 1 vacuum av världsklass finns, processindustrin älskar det. 2 Tyngdlöshet. En naturresurs man kan ha mycket nytta av. 3 miljön kan regleras exakt och precist och är förutsägbar. Råmaterialet tar vi från en lämplig asteroid som vi knuffar till rätt bana.

Jag hoppas verkligen Spacex blir framgångsrika dom har onekligen effektiviserat verksamheten, men det behövs inte mer än 2-3 misslyckade uppskjutnigar till så är dom också borta.


https://en.wikipedia.org/wiki/Gerard_K._O'Neill
Citera
2015-10-23, 14:02
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanske, men framtiden är alltid svår att bedömma. på 70-talet skrev Gerard O'Neill om att man i dag skulle haft rymdbostäder med 10000tals bosättare. All teknologi fanns osv. Vi ser inte röken av det.

Jag tror dock personligen det vore mer intressant att bygga stora rymdstationer i omloppsbana runt jorden än att bygga kolonier på nån gudsförgäten ointressant planet. I rymden finns stora industriella fördelas som är värda att exploateras. 1 vacuum av världsklass finns, processindustrin älskar det. 2 Tyngdlöshet. En naturresurs man kan ha mycket nytta av. 3 miljön kan regleras exakt och precist och är förutsägbar. Råmaterialet tar vi från en lämplig asteroid som vi knuffar till rätt bana.

Jag hoppas verkligen Spacex blir framgångsrika dom har onekligen effektiviserat verksamheten, men det behövs inte mer än 2-3 misslyckade uppskjutnigar till så är dom också borta.


https://en.wikipedia.org/wiki/Gerard_K._O'Neill

Ja det är sjukt svårt, men samtidigt blir det sjukt spännande. Vad man kan se är att det går fortare och fortare

LEO känner jag personligen är lite ointressant, vi har vart där i 60 år snart. Dags att göra något roligare av det och något mer inspirerande

Ja, nästa uppskjutning kommer jag vara helt stört nervös, Nov/Dec här kommer vii!!!

//Toastmastern
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback