Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 08:43
  #1
Medlem
Hej!
Lider av halsont och feber/sjukdomskänsla. Hjääälp

Jag har ätit amimox 1 vecka och kåvepenin 1 vecka.

Första gången hos läkaren:
De hittade inget i halsen så fick amimox utskrivet, hade sänka på 117. (ej snabbsänka).

Andra gången hos en annan läkare:
Gjorde ett till test i halsen och fick svar 3 dagar senare om att det är "Streptokocker grupp g" läkaren tittade mig i halsen och sa att det var rött. Fick Kåvepenin utskrivet.

Varför blir jag inte av med skiten?

Tack!!
Citera
2015-06-13, 12:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scriptkiddietr
Hej!
Lider av halsont och feber/sjukdomskänsla. Hjääälp

Jag har ätit amimox 1 vecka och kåvepenin 1 vecka.

Första gången hos läkaren:
De hittade inget i halsen så fick amimox utskrivet, hade sänka på 117. (ej snabbsänka).

Andra gången hos en annan läkare:
Gjorde ett till test i halsen och fick svar 3 dagar senare om att det är "Streptokocker grupp g" läkaren tittade mig i halsen och sa att det var rött. Fick Kåvepenin utskrivet.

Varför blir jag inte av med skiten?

Tack!!

Gå tillbaka till läkaren och säga detta kanske...?
Citera
2015-06-13, 18:01
  #3
Medlem
Jo men verkar ju inte som att dem fattar något.
Citera
2015-06-13, 19:04
  #4
Medlem
Halsont beror ju oftast på virus så då hjälper ju inte antibiotika...
Citera
2015-06-14, 08:21
  #5
Medlem
znummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scriptkiddietr
Jo men verkar ju inte som att dem fattar något.
Jo det gör de. Boka återbesök så att läkarn får veta att de två antibiotikasorterna inte hjälpte och kan vidta lämpliga åtgärder.
Citera
2015-07-03, 18:27
  #6
Medlem
Man kan ofta vara bärare av grupp g streptokocker utan att de ger någon infektion i sig. Förmodligen därför som testet ändå var positivt men det inte hjälpte att behandla. Skulle kunna vara TWAR men sänka är rätt hög. Mykoplasma är inte helt osannolikt heller men det brukar oftast yttra sig mer som subfebrilitet och kraftig hosta.

Virus är dock det vanligaste. Virusinfektioner kan utan problem sitta i och ge symtom i 4 veckor utan större problem. Hur länge har du haft besvären?
Citera
2015-07-03, 20:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Man kan ofta vara bärare av grupp g streptokocker utan att de ger någon infektion i sig. Förmodligen därför som testet ändå var positivt men det inte hjälpte att behandla. Skulle kunna vara TWAR men sänka är rätt hög. Mykoplasma är inte helt osannolikt heller men det brukar oftast yttra sig mer som subfebrilitet och kraftig hosta.

Virus är dock det vanligaste. Virusinfektioner kan utan problem sitta i och ge symtom i 4 veckor utan större problem. Hur länge har du haft besvären?

Hej!
Jag har haft besvären till och från sedan 2014. Trodde jag var allergisk mot något ett tag, försökte lista ut vad det var men lyckades aldrig.

Sänkan låg på under 10 senaste gången.

Jag märker av att symptomen blir värre när jag äter eller dricker något smakrikt, möjligtvis sött.

Tack!!!

(Uppdatering:
Har alltså tagit 1 vecka vardera av Amimox, Kåvepenin och nu senast Cefadroxil Sandoz.)
__________________
Senast redigerad av scriptkiddietr 2015-07-03 kl. 20:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback